2020-02-16, 14:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är det jag är inne på angående "GM's mission".
Med ETT enda skott kanske det inte var så viktigt att Palme skulle dö?

Med en planering bakom mordet förfaller chansningen med ett enda skott ännu mer osannolik (om målet nu var att döda?)

Jag tänker mig att mördaren hade bestämt på förhand att dra två skott i Palme. Men när han spänner om hanen mellan skotten hinner Palme falla. Andra skottrörelsen var redan påbörjad, med snabb ändring av mål brinner det av mot Lisbet.

Kanske är Lisbet så snabb i böjningen framåt att hon råkar komma i vägen när GM siktar på liggande Palme
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-16 kl. 14:28.
Citera
2020-02-16, 14:29
Medlem
Citat:

Med en planering bakom mordet förfaller chansningen med ett enda skott ännu mer osannolik (om målet nu var att döda?)

Man kan ju bara spekulera , om OP överlevt så hade det i varje fall blivit en skarp varning.

Om gm skjutit tre skott mot OP och tre skott mot LP hade han förmodligen dödat LP också
Nackdelen är att det skulle blivit mer kulor att kunna undersöka och framför allt hade det gett vittnen mera tid att titta på gm och minnas hur han såg ut.
Citera
2020-02-16, 14:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:

GM var en komplett amatör. När han drar vapnet går ett vådaskott av och träffar Lisbeths kappa. Han kunde även ha skjutit sig själv i armen.
Senast redigerad av 299792458 2020-02-16 kl. 14:39.
Citera
2020-02-16, 14:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Med tanke på att GM skjuter rakt in i Olof Palmes rygg på 15-20centimeters håll behöver han knappast tveka om utgången. Ett bra ställe om målet är att släcka ett liv, betydligt säkrare än ex ett huvudskott.
Citera
2020-02-16, 15:18
Medlem
FurirRevaers avatar
Svårt att yttra sig med säkerhet om den saken. Vi vet ju verkligen inget om mördaren, däremot tror vi mycket. Mördaren kan ha ett lånevapen han är obekväm med, det kan ha fastnat i rocken, han kan ha halkat till, vapnet var slitet, nedfilat eller defekt. Han skjuter så få skott för att han vill det eller för att han inte har fler skott i trumman. Proffs eller amatör, inget vi vet idag går att dra några slutsatser av.
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GM var en komplett amatör. När han drar vapnet går ett vådaskott av och träffar Lisbeths kappa. Han kunde även ha skjutit sig själv i armen.
Citera
2020-02-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
källor eller citat på Ölvebro/LGWP/Några till ?

Krister Petersson ordagranna citat "vi kommer att kunna presentera för det svenska folket vad det är som har hänt i alla fall"

Det närmaste du kommer är Hans Holmér 1986

"Vi kommer att få veta vem som gjorde det och varför". I en intervju för Yle säger Sveriges mest kända kriminolog Leif G.W. Persson att han tror att Palmemordet kan klaras upp.

I april 1994 medverkade dåvarande spaningsledaren Hans Ölvebro i SVT:s samhällsprogram Norra Magasinet:

– Vi har kommit in i ett läge där jag ser ett slut på det hela och det gör att jag är optimist.

Tidigare samma år hade han i Expressen utlovat en lösning på mordet "under våren".

Något som redan under tv-programmets gång ändrades till "under året".

Och sedan blev ingenting.

Borgnäs har även han uttalat att mordet kommer klarar upp.
Citera
2020-02-16, 15:41
Medlem
Musik.mannens avatar
Lars Borgnäs har idag gjort reklam för en ny bok i både Aftonbladet och Expressen.
Där han påstår att det egentligen inte var Palme som var målet utan hans fru Lisbeth!

Mårten Palme kommenterar det som lösa spekulationer.
Kan Lars Borgnäs blivit utsatt för hot eller liknande för att byta uppfattning?
Jag kommer ihog att författaren Anders Jallai också bytt fot på grund av såna omständigheter då även han väldigt snabbt har ändrat uppfattning helt i saker som han har skrivit om i sina tidigare böcker.

Jag tycker väldigt bra om Lars Borgnäs bok som han kom ut med för många år sedan med titeln
I nationens intresse.
Men hans nya analys av Palme mordet ger jag inte mycket för då det luktar mörkläggning!
Senast redigerad av Musik.mannen 2020-02-16 kl. 15:43.
Citera
2020-02-16, 16:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på att GM skjuter rakt in i Olof Palmes rygg på 15-20centimeters håll behöver han knappast tveka om utgången. Ett bra ställe om målet är att släcka ett liv, betydligt säkrare än ex ett huvudskott.

Ja, jag har läst/hört detta också, men undrar varför vi då inte ser fler exempel i statistiken?
Ska någon elimineras, så dödar man objektet både 2 och 3 ggr..
Citera
2020-02-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ja, jag har läst/hört detta också, men undrar varför vi då inte ser fler exempel i statistiken?
Ska någon elimineras, så dödar man objektet både 2 och 3 ggr..

Vilken slutsats menar du att man ska dra av att gm bara sköt ett skott mot OP?

Jag som är amatör, skulle jag skjuta mot någon för att döda skulle jag skjuta alla skott jag kunde.

Nu sköts OP på nära håll, men när man fick miltär träning blev vi instruerade att skjuta mot kroppen för att få större träffyta.
Huvudet kan man snabbt vrida på om man till exempel hör något ljud bakom sig.

Skjuter man och träffar huvudet antar jag risken att få blodstänk på sig ökar.
Citera
2020-02-16, 17:11
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, ja jag vet att jag åtminstone läst delar av den men eftersom jag inte litar på det Wingren säger så droppade jag den.

Men visst, om du säger att alibit verkligen inte håller baserat på reella fakta, så kommer saken i annan dager. Har du någon länk till endast det grabbarna säger?

Såg för övrigt en dokumentär på Investigation Discovery om mordet på VG i USA. Hans fästmö beskrev honom som en riktig hedersknyffel. Beträffande mordet framgick det med stor tydlighet att det var fästmöns förre man, en veritabel blåidiot, som sköt VG. Ingen tvekan alls.

Har inte sett dokumentären i fråga visserligen. Men den dömde Underwood fick sitt fall till prövning. Den avslogs 2009 om minnet är korrekt. Det var en frivilligorganisation som arbetar just med tveksamma domar som tog upp hans ärende.

Rent sponant tyder det väl på att vissa tveksamheter för att Underwood är Gunarssons baneman föreligger därmed.
Citera
2020-02-16, 17:15
Medlem
Läste nu att Lena Andersson skrivit förord till Borgnäs bok. Varför? Hon är inte precis nån auktoritet.
Det sägs att hon skrivit nåt i ämnet men har hon överhuvudtaget kommit med nån originell tanke?
Hon var tillsammans med Gunnar Wall med i Kobra och det hon sa var helt intetsägande och trist.
Citera
2020-02-16, 17:21
Medlem
senapslamms avatar
Citat:

En möjlighet är att skytten vid Dekorima var "back-up" och hade sämre beväpning och förmåga. Den troligaste vägen för Palme från biografen var t.bana Rådmansgatan där "huvudskytten" väntade.
Senast redigerad av senapslamm 2020-02-16 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in