2020-02-16, 02:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En revolver kan inte ha ljuddämpare, till det krävs det en pistol (med ett undantag). Ja, tidigare trodde jag mycket på ljuddämpare, de finns ju i många olika "styrkor" och det påpekas hur långt vapnet är.
Skadorna och .357 är en lång historia, det korta svaret är ; nej det är inte säkert, tvärtom tyder en del på motsatsen.

Jo det kan de ha. Inte vanligt, men dock.

https://www.thefirearmblog.com/blog/2016/06/15/why-cant-revolvers-be-suppressed-or-can-they/amp/
Citera
2020-02-16, 02:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Victor Gunnarson? Eller tänker du att han i så fall inte var en ensam GM?

VG var en synnerligen märklig figur med kopplingar till EAP. Han sade sig ju också "befinna sig i utkanten av konspirationen".

Men han hade alibi. Han satt på ett café och pratade med ett par grabbar när Palme sköts. Det var det som fick åklagaren att släppa honom fri.
Citera
2020-02-16, 02:30
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag kan inget om en upphittad jacka tyvärr. Verkar det inte lite obegåvat att kasta ifrån sig mordjackan nära mpl? Men folk gör inte bara begåvade saker.

Länk till inlägget om den blå täckjackan
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av Lisa-S 2020-02-16 kl. 02:36.
Citera
2020-02-16, 02:51
Avstängd
Citat:
VG var en synnerligen märklig figur
Ja, det är väl det minsta man kan säga.

Citat:
med kopplingar till EAP. Han sade sig ju också "befinna sig i utkanten av konspirationen".
Han har även sagt att det var han som mördade (sköt) Palme.

Citat:
Men han hade alibi. Han satt på ett café och pratade med ett par grabbar när Palme sköts. Det var det som fick åklagaren att släppa honom fri.
Enligt Leopold så funkar inte det alibit. Har du läst hans bok?

https://www.amazon.com/JAG-SKÖT-OLOF-PALME-Palmemordet-ebook/dp/B018OHXK4I/ref=sr_1_1?keywords=Jag+sköt+Olof+Palme&qid=158181 7826&s=digital-text&sr=1-1
Citera
2020-02-16, 03:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, det är väl det minsta man kan säga.

Han har även sagt att det var han som mördade (sköt) Palme.

Enligt Leopold så funkar inte det alibit. Har du läst hans bok?

https://www.amazon.com/JAG-SKÖT-OLOF-PALME-Palmemordet-ebook/dp/B018OHXK4I/ref=sr_1_1?keywords=Jag+sköt+Olof+Palme&qid=158181 7826&s=digital-text&sr=1-1

Leopolds bok bygger väl på Börje Wingrens berättelse? Och Wingren var som jag förstått inget sanningsvittne nånstans. Snarare tvärtom.

Jag finner dock VG som en betydligt mer tänkbar GM än CP.

Jag vet inget närmare om alibit annat än att åklagaren blev upprörd när han märkte att HH inte ens försökt undersöka om VG hade alibi. HH var ju en man som bestämde sig för "lösningar" lite för snabbt.

Åklagaren kom som sagt fram till att alibit höll och i min bok är det mer trovärdigt än om Wingren säger att det inte håller.
Citera
2020-02-16, 03:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Länk till inlägget om den blå täckjackan
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Okej, tack. Ser att det handlar om Adolf Fredriks kyrkogård. Nja, jag är faktiskt mkt tveksam till tanken att GM skulle ha kastat sin jacka där. Det blir lite för fantastiskt.
Citera
2020-02-16, 03:18
Avstängd
Citat:
Leopolds bok bygger väl på Börje Wingrens berättelse? Och Wingren var som jag förstått inget sanningsvittne nånstans. Snarare tvärtom.

Jag finner dock VG som en betydligt mer tänkbar GM än CP.

Jag vet inget närmare om alibit annat än att åklagaren blev upprörd när han märkte att HH inte ens försökt undersöka om VG hade alibi. HH var ju en man som bestämde sig för "lösningar" lite för snabbt.

Åklagaren kom som sagt fram till att alibit höll och i min bok är det mer trovärdigt än om Wingren säger att det inte håller.
Nja, boken bygger en mängd uppgifter från en mängd källor varav Wingren är en. Har du läst den?

De två pojkarna är ju inte ens säkra på att det var det datumet. En mängd andra uppgifter visar att det INTE kan ha varit den dagen de stötte på VG.
Citera
2020-02-16, 03:21
Medlem
Basfaktas avatar
Tanken på CA som ensam GM har en del "fördelar":

1) Han ägde de facto en Magnumrevolver.
2) Han var en mkt god skytt.
3) Han hade god lokalkännedom.
4) Han avskydde Palme.
5) Han lämnade inte in sin revolver för provskjutning.
6) Han hittade på en rövarhistoria om hur han gjort sig av med revolvern.
7) Han tycks ha sett ut ungefär som GM, jag menar längd, kroppsbyggnad etc.
8) Han var 34 år när Palme mördades vilket väl kan funka med vittnesuppgiften 35-45 år.
9) Han var säkert ingen sprinter utan rörde sig troligen på ungefär det sätt som GM rörde sig.
10) Han sköt sig när polisen knackade på.

Christer Andersson förhördes första gången ordentligt 1995 med uppföljande förhör 1996. Han sade att han mordkvällen var sjuk och låg hemma i sin lägenhet. Enligt Granskningskommissionen visar annan utredning att det påståendet inte stämmer. Vad han istället gjorde på mordkvällen är inte offentliggjort.

Troligen har någon sett honom på annan plats eller kände till att han inte befann sig i sin bostad på mordkvällen.

Som jag ser det är CA en fullt trolig ensamagerande gärningsman medan andra som kastats fram inte är det.

Återstår den lilla detaljen om CA också var en kallblodig mördare, dvs kapabel att överhuvudtaget mörda någon. Det undandrar sig min bedömning.
Citera
2020-02-16, 03:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Nja, boken bygger en mängd uppgifter från en mängd källor varav Wingren är en. Har du läst den?

De två pojkarna är ju inte ens säkra på att det var det datumet. En mängd andra uppgifter visar att det INTE kan ha varit den dagen de stötte på VG.

Okej, ja jag vet att jag åtminstone läst delar av den men eftersom jag inte litar på det Wingren säger så droppade jag den.

Men visst, om du säger att alibit verkligen inte håller baserat på reella fakta, så kommer saken i annan dager. Har du någon länk till endast det grabbarna säger?

Såg för övrigt en dokumentär på Investigation Discovery om mordet på VG i USA. Hans fästmö beskrev honom som en riktig hedersknyffel. Beträffande mordet framgick det med stor tydlighet att det var fästmöns förre man, en veritabel blåidiot, som sköt VG. Ingen tvekan alls.
Citera
2020-02-16, 03:27
Avstängd
Citat:
Tanken på CA som ensam GM har en del "fördelar":

1) Han ägde de facto en Magnumrevolver.
2) Han var en mkt god skytt.
3) Han hade god lokalkännedom.
4) Han avskydde Palme.
5) Han lämnade inte in sin revolver för provskjutning.
6) Han hittade på en rövarhistoria om hur han gjort sig av med revolvern.
7) Han tycks ha sett ut ungefär som GM, jag menar längd, kroppsbyggnad etc.
8) Han var 34 år när Palme mördades vilket väl kan funka med vittnesuppgiften 35-45 år.
9) Han var säkert ingen sprinter utan rörde sig troligen på ungefär det sätt som GM rörde sig.
10) Han sköt sig när polisen knackade på.

Christer Andersson förhördes första gången ordentligt 1995 med uppföljande förhör 1996. Han sade att han mordkvällen var sjuk och låg hemma i sin lägenhet. Enligt Granskningskommissionen visar annan utredning att det påståendet inte stämmer. Vad han istället gjorde på mordkvällen är inte offentliggjort.

Troligen har någon sett honom på annan plats eller kände till att han inte befann sig i sin bostad på mordkvällen.

Som jag ser det är CA en fullt trolig ensamagerande gärningsman medan andra som kastats fram inte är det.

Återstår den lilla detaljen om CA också var en kallblodig mördare, dvs kapabel att överhuvudtaget mörda någon. Det undandrar sig min bedömning.
Att han sköt sig när polisen knackade på kan ha berott på en mängd skäl. Att han under en längre tid blivit allt mer psykiskt sjuk men att han av stolthet hellre tog livet av sig än att bli tvångsomhändertagen för psykiatrisk vård, kan ha varit ett sådant skäl.

Det kan finnas fler.
Citera
2020-02-16, 03:41
Avstängd
Citat:
Okej, ja jag vet att jag åtminstone läst delar av den men eftersom jag inte litar på det Wingren säger så droppade jag den.

Men visst, om du säger att alibit verkligen inte håller baserat på reella fakta, så kommer saken i annan dager. Har du någon länk till endast det grabbarna säger?
Enligt VG själv så hade han ingen kamera i kameraväskan kvällen då OP mördades:
I den kameraväska som jag alltid bär med mig hade jag stoppat ned Aftonbladet och Expressen och en bok som jag äntligen lyckats få tag på,* ”Sovjet hotar Sverige”. Vid 18tiden var jag inne i city och gick direkt till mitt stamlokus, Café Mon Cheri på Kungsgatan.
Enligt de två grabbarna på caféet så var det just VG's förevisande av sin nya kamera som de kom ihåg = ej mordkvällen.

De tre unga tjejerna minns bara att kameraväskan var "proppfull" med något = tidningar och bok?

Citat:
Såg för övrigt en dokumentär på Investigation Discovery om mordet på VG i USA. Hans fästmö beskrev honom som en riktig hedersknyffel. Beträffande mordet framgick det med stor tydlighet att det var fästmöns förre man, en veritabel blåidiot, som sköt VG. Ingen tvekan alls.
Även här finns en mängd uppgifter som tyder på något helt annat och här är det definitivt inte Wingren som spökar.
Citera
2020-02-16, 07:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo det kan de ha. Inte vanligt, men dock.

https://www.thefirearmblog.com/blog/2016/06/15/why-cant-revolvers-be-suppressed-or-can-they/amp/

ja som sagt det finns ett undanta som jag sa "nagrant", det kräver nämligen att tätt mellan den roterande cylindern och pipan. En över ljuds ammunition går inte att ljuddämpare då "överljudsbangen" är lika kraftig som annat ljud från pickadollen.

En nagrantrevolver+nedladdad ammunition skulle således vara en långsökt möjlighet.

Ett vittne för sydafrikanska sanningkommisionen hävdade att just en Nagrant användes (tyvärr är förhöret inte längre offentligt och jag hittar som hastigast inte min kopia)

hurusom, knappast något vittne skulle kunna se skillnad på en ljuddämpad pistol eller en långpipig revolver under omständigheterna, så det spelar mindre roll.

se på bilden här så förstår man varför en ljuddämpare på pipa inte spelar roll för en revolver (S&W här är snarlikt det som Holmer menade användes)
https://en.wikipedia.org/wiki/Revolver#/media/File:Bullet_coming_from_S&W.jpg
Senast redigerad av heheho 2020-02-16 kl. 08:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in