2020-02-16, 11:32
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Here's Johnny!

Jag utgår från att jag, efter min halvårslånga semester, är lika välkommen här i tråden som Jack Torrance kändes välkommen av hustrun Wendy där instängd i badrummet i Overlook Hotel.
Je suis Wendy!

Nåväl, OnT: I tråden om dubbelmordet i Vallentuna där ett par, en man och en kvinna, hittades mördade, finns det en postare som är en väninna till den mördade kvinnan. Hon skrev för ett par dagar sedan om en tanke hon går och bär på: Hade inte den mördade kvinnan för några år sedan träffat sin stora kärlek (den nu mördade mannen), så hade kvinnan ifråga sannolikt ännu varit i livet. Detta utgående från premissen att mannen ifråga, som nyligen gjort en fastighetsaffär på 14 miljoner, var det huvudsakliga målet för attacken mot paret.
Postaren ifråga blev angripen av en annan postare, som hävdade att så får man inte lov att tänka. Min uppfattning är att det får man visst.

Så i Hjärsta-fallet finns absolut möjlighet att fundera i likartade banor. Hade inte Lena W, mot bättre vetande och mot det löfte hon som pastor avgivit till Gud, valt att gå i säng med den gifte Stefan D, så hade hon sannolikt levt idag.

Dessutom anses ju Stefan D av flera postare vara en synnerligen otrevlig och obehaglig person. Kontona Lillarumy och Fröken Sverige använder uttryck som "vedervärdig" resp "den äckligaste mannen" etc när de karakteriserar honom.

Lena W var inte förblindad av kärlek till Stefan D, det tror jag vi alla kan konstatera. Gissar att hon drevs av två andra starka krafter, nämligen passion och possession.
Det är inte 'victim blaming' att hävda att till skillnad från kvinnan i Vallentuna, så valde Lena W medvetet att utsätta sig för stora risker, både fysiskt och socialt.
Hon lämnade tre barn efter sig. Och en lång tråd på Flashback.
Alldeles ionödan.
Välkommen tillbaka Carinah78.
Som en tanke blir du fri i samband med åtalet.
Citera
2020-02-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Mobilen pingar väl på grund av manuell avstängning eller att batteriet tar slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag funderade på om mobilen varnar för att batteriet håller på att ta slut även om telefonen är avstängd.

Var telefonen fulladdad och avstängd kanske den höll ett par dagar i skogen.

Nu vet man ju att mobilen tystnade mordnatten Kl 01.41, strömtorsk eller avstängd.

När den senare pingade i skogen tycker jag att det måste bero på att någon
har startat den
Citera
2020-02-16, 11:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Får man verkligen göra sådant och ändå tillåtas vara medlem i en Kyrka ?

Vad menar du med "sådant"? Tråden handlar om en mördad pastor i en frikyrka, inte i Svenska kyrkan.
Citera
2020-02-16, 11:45
Medlem
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=3270291

Åtal väckt för mord i Örebro begånget i maj 2018

2020-02-14

Citat:
Kammaråklagare Åsa Hiding har i dag väckt åtal i det så kallade Hjärstamordet mot den person som suttit frihetsberövad sedan augusti 2019. Åklagaren är tillgänglig för media.

Förundersökningen består av fler än 14 000 sidor varav flera tusen sidor omfattar digital kommunikation dels mellan målsäganden och den tilltalade, dels mellan dessa två personer och andra.

- Det är ett ärende med teknisk bevisning, men även med omfattande indiciebevisning. Det har hållits 730 förhör under förundersökningens gång. Brottsplatsen och andra platser har undersökts, i bland vid fler än ett tillfälle, säger kammaråklagare Åsa Hiding.

- Ett stort antal spår har skickats till Nationellt forensiskt centrum för analys. När NFC:s verktyg inte har räckt till har även vissa spår skickats till Nederländernas motsvarighet till NFC. Flertalet datorer och telefoner har tagits i beslag, tömts och analyserats.

- Förundersökningen i Hjärsta-ärendet har inneburit ett så stort resursuttag att det påverkat hela polisområdet. Polisen i Örebro har fått stöd både från regionala och nationella enheter. Den omfattande förundersökningen är ett resultat av målmedvetet och omfattande lagarbete. Örebropolisen har vänt på varje sten, säger spaningsledare Mikael Nyqvist.

Under den kommande huvudförhandlingen ska ett fyrtiotal vittnen höras på åklagarens begäran. Det handlar om vittnen som gjort iakttagelser vid tiden runt mordet och när målsäganden hittats död, samt personer som utfört tekniska undersökningar både lokalt och på NFC. Vittnen ska även höras för att motbevisa de invändningar som den tilltalade gjort, och vittnen som under förundersökningen lämnat uppgifter som belyser dels relationen mellan den tilltalade och målsäganden dels ett eventuellt motiv till mordet.

Åklagaren kommer under rättegången att presentera den bevisning som framgår av stämningsansökan. Ingen ytterligare information om, eller värdering av, bevisningen kommer att ske till media. Detta för att inte föregripa eller påverka den kommande förhandlingen.

Den tilltalade förnekar all inblandning i mordet.

Rättegången startar den 26 februari 2020 och beräknas pågå i 20 dagar samt avslutas den 9 april 2020. Några kommentarer kommer inte att lämnas under den tid som förhandlingen pågår.

Målnummer i Örebro tingsrätt: B 2705–18.
Citera
2020-02-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu vet man ju att mobilen tystnade mordnatten Kl 01.41, strömtorsk eller avstängd.

När den senare pingade i skogen tycker jag att det måste bero på att någon
har startat den

Aha tackar, det var någon som satte igång mobilen när den pingade
i skogen! Du är betydligt mer hemma på det området än vad jag är!
Citera
2020-02-16, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag tror att både JG och HD kan ha valt att inte berätta allt de uppfattat i de tidigare förhören, men att de senare har öppnat sig när t ex bevis från avlyssning har presenterats? Kanske JG var en hårsmån från att bli utredningshäktad?

När det gäller JG så verkar det som att SD:s tankar har framkommit i en konversation mellan dem i augusti -19. Jag antar att de har blivit avlyssnade - kanske via JG:s mobil eller bil eftersom SD hade kunskaper om hur man undkommer avlyssning?

Saxat ur stämningsansökan:
Konversation mellan Gerald Gray Jr och Stefan Davidsson i augusti 2019 (tilläggsprotokoll 2 sid 126-159) gällande Stefan Davidssons tidigare tankar på att döda annan person till styrkande av att Stefan Davidsson inte är främmande för att använda dödligt våld.

När det gäller HD gissar jag att SD:s tendens att hota även henne har framkommit via avlyssningar efter mordet - t ex när hon valde att umgås med andra vänner framför honom som när hon skulle på egen semester efter Islandsturen? Om hon vid häktningsförhören fick höra avlyssningar kan hon ha öppnat sig och berättat att hot även förekom när hon ville skiljas och flytta?

Saxat ur stämningsansökan:
Vittnesförhör med Hanna Davidsson (förhörsbilaga 3A) angående Stefan Davidssons tidigare tankar på att avsluta familjen till styrkande av att Stefan Davidsson inte är främmande för en dödlig utgång.

Konversation mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson (protokollbilaga IT-protokoll övriga sid 4-5, sid 10-11, sid 19, sid 32-40, sid 42, sid 45-46, sid 54-56, sid 58-61, sid 70-72, sid 75-77, sid 81-84, sid 8991, sid 102, sid 108, sid 110-111, sid 119-121, sid 123, sid 126, sid 129-146, sid 153, sid 161-163, sid 173-174, sid 182, sid 184-185, sid 188, sid 192-193, sid 200 och sid 204-205) utvisande relationen mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson i tiden före och efter mordet till styrkande av att Stefan Davidsson inte avslutat sin relation med Hanna Davidsson samt att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.

Det kan var på det viset som du säger.
Ibland kan också någons starka vilja att någon ska vara oskyldig "förvrida" ens tankar så att sådant som personen egentligen känner sig ambivalent om förträngs eller rationaliseras bort som något som inte är väsentligt eller har andra förklaringar. Inte säkert att de medvetet valt bort att berätta om sådant.

Det verkar ju som att SD och JG (och HD) har blivit avlyssnade.

Tur är väl det, då SD förstått att undvika att prata om sådant som kunnat ligga honom till last när han har varit typ hemma, pratat i mobilen osv. Kanske han t om har sagt sådant som kan vara positivt för honom? Planterat falsk information.

Ju mer man läser desto obehagligare blir han.
Citera
2020-02-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har man häktet i polishuset? Där brukar man väl ha arrestceller enbart? Men jag vet ju inte hur det är i Örebro iofs.
Det är samma här där jag bor och i många andra svenska städer också.
Citera
2020-02-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad menar du med "sådant"? Tråden handlar om en mördad pastor i en frikyrka, inte i Svenska kyrkan.
Kyrka som Kyrka.

Då menar jag sex med annan än livskamrat.
Citera
2020-02-16, 11:48
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack. Då paret hade en sexuell relation så är det endast till styrkande av att S är gärningsman om sädesvätska kan tidsbestämmas aproximativt till 23:30 mordnatten. Utan detta går inte heller fastslå att den sädesvätska BO hade på sin kjol hamnat där vid mordtillfället

Om inte, lämnas rimligt tvivel för att se den sexuella aktiviviteten och mordet som två skilda händelser.

Känner stor tvekan om att sädesvätska går att tidsbestämma så precist,,ännu.

Håller med, är också tveksam till detta med tidsbestämningen. Tidigare har ju detta i alla fall inte varit möjligt.

Det som dock självklart är graverande för SD är att ingen annan persons DNA hittats på kroppen/brottsplatsen. Knappast troligt att det går att mörda någon utan att lämna ett enda spår efter sig.
Citera
2020-02-16, 11:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ringer något bekant i mitt huvud, men inte säker.
Att det diskuterades i tråden om att de kanske inte hade kollat hans skor då?

EGT?
Vem skulle kunna veta något sådant?

Har de missat att kolla kläderna och skorna då blir man ju galen.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kanske EGT, ej säker.

Det här va första dagen, samma dag som LW anmäldes försvunnen.
I början verkar det som att alla poliser sprang runt med huvudet under armen, eller
satt på det.
Skulle inte bli så förvånad om dom missade det, även om det låter sagolikt, eller osannolikt.

Här nämner EGT att polisen möjligtvis kan ha låtit SD ha sina egna kläder på sig när han släpptes efter förhör:
Vet inte om detta stämmer, men borde inte SD gått lånade kläder och tofflor eller liknande när han släpptes och inte sina vanliga persedlar? Dom borde ju vara bland det första som skickades in till NFC?!
Är det en jättemiss av polisen tro?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-02-16 kl. 11:51.
Citera
2020-02-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Aha tackar, det var någon som satte igång mobilen när den pingade
i skogen! Du är betydligt mer hemma på det området än vad jag är!

Det är den enda förklaringen som jag kan se, det är vad
jag tror, är väl säkrast att lägga till

Skulle bra gärna vilja ha den exakta tidpunkten när den pingade i skogen.
Citera
2020-02-16, 11:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Kyrka som Kyrka.

Då menar jag sex med annan än livskamrat.

BO hade ingen livskamrat så hon var inte otrogen mot någon. Det var bara MGM som var gift när affären inleddes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in