Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Here's Johnny!
Jag utgår från att jag, efter min halvårslånga semester, är lika välkommen här i tråden som Jack Torrance kändes välkommen av hustrun Wendy där instängd i badrummet i Overlook Hotel.
Je suis Wendy!
Nåväl, OnT: I tråden om dubbelmordet i Vallentuna där ett par, en man och en kvinna, hittades mördade, finns det en postare som är en väninna till den mördade kvinnan. Hon skrev för ett par dagar sedan om en tanke hon går och bär på: Hade inte den mördade kvinnan för några år sedan träffat sin stora kärlek (den nu mördade mannen), så hade kvinnan ifråga sannolikt ännu varit i livet. Detta utgående från premissen att mannen ifråga, som nyligen gjort en fastighetsaffär på 14 miljoner, var det huvudsakliga målet för attacken mot paret.
Postaren ifråga blev angripen av en annan postare, som hävdade att så får man inte lov att tänka. Min uppfattning är att det får man visst.
Så i Hjärsta-fallet finns absolut möjlighet att fundera i likartade banor. Hade inte Lena W, mot bättre vetande och mot det löfte hon som pastor avgivit till Gud, valt att gå i säng med den gifte Stefan D, så hade hon sannolikt levt idag.
Dessutom anses ju Stefan D av flera postare vara en synnerligen otrevlig och obehaglig person. Kontona Lillarumy och Fröken Sverige använder uttryck som "vedervärdig" resp "den äckligaste mannen" etc när de karakteriserar honom.
Lena W var inte förblindad av kärlek till Stefan D, det tror jag vi alla kan konstatera. Gissar att hon drevs av två andra starka krafter, nämligen passion och possession.
Det är inte 'victim blaming' att hävda att till skillnad från kvinnan i Vallentuna, så valde Lena W medvetet att utsätta sig för stora risker, både fysiskt och socialt.
Hon lämnade tre barn efter sig. Och en lång tråd på Flashback.
Alldeles ionödan.
Välkommen tillbaka Carinah78!
Ja, det är tragiskt att Lena påbörjade en relation som redan från början var dömd att misslyckas. Sedan kommer jag aldrig förstå varför hon inte sprang för livet istället för att hota med att avslöja affären för HD när hon visste om att SD var en hotfull och aggressiv djävel.
Slutligen varför var hon tvungen att sparka på den liggande HD ytterligare genom att ta bort hennes logg? Detta ska ha förargat SD ytterligare och kanske fått bägaren att rinna över.
Därmed inte sagt att Lena har sig själv att skylla. Nej aldrig! Men alla har vi ett ansvar att tänka på vår egen och familjens trygghet och säkerhet och agera därefter. Jag ser inte att Lena har tänkt så mycket på sin säkerhet tyvärr. Det är så sorgligt.