2020-02-16, 10:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
MoralensVäktare skrev att HD inte fruktade för egen del och inte trodde att SD var inblandad, sommaren 2018. Stämmer det och i så fall, när svängde det? Hur kunde polisen ta en så stor risk att HD och flickorna blev dödade? (Om den fanns . Hur såg riskanalysen ut?)
Kanske har SD droppat ledtrådar till HD för att kontrollera henne.
Några har av någon anledning verkat vilja få det till att HD skulle ha anslutit sig till de som delar åklagarens världsbild, men det finns ingenting alls som tyder på att HD skulle misstänka SD för brottet. Tvärtom verkar det råda konsensus bland de som anser sig känna poliser och/eller de berörda, att SD och HD:s släkt och vänner (den sk. SD-sekten) är övertygade om att SD är oskyldig.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-16 kl. 11:01.
Citera
2020-02-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tänker att han får livstid och sen ansöker om tidsbestämt. Snittid visar ju inte just SDs strafftid. Jag hoppas iallafall på 25 år total fängelsetid.

Det skulle ge en tidsbestämd dom på 37.5 år.

Kan lägga till att han måste sitta tio år innan han kan söka tidsbestämt straff.
Citera
2020-02-16, 10:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu har jag inte läst ifatt så det kanske redan varit uppe.

Någon skrev om skor tidigare i tråden, ungefär: "hade han samma skor på sig när han
släpptes ut som han hade när dom plockade in honom", ska gällt första anhållandet,
förmodar jag.

Ringer något bekant i mitt huvud, men inte säker.
Att det diskuterades i tråden om att de kanske inte hade kollat hans skor då?

EGT?
Vem skulle kunna veta något sådant?

Har de missat att kolla kläderna och skorna då blir man ju galen.
Citera
2020-02-16, 10:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Here's Johnny!

Jag utgår från att jag, efter min halvårslånga semester, är lika välkommen här i tråden som Jack Torrance kändes välkommen av hustrun Wendy där instängd i badrummet i Overlook Hotel.
Je suis Wendy!

Nåväl, OnT: I tråden om dubbelmordet i Vallentuna där ett par, en man och en kvinna, hittades mördade, finns det en postare som är en väninna till den mördade kvinnan. Hon skrev för ett par dagar sedan om en tanke hon går och bär på: Hade inte den mördade kvinnan för några år sedan träffat sin stora kärlek (den nu mördade mannen), så hade kvinnan ifråga sannolikt ännu varit i livet. Detta utgående från premissen att mannen ifråga, som nyligen gjort en fastighetsaffär på 14 miljoner, var det huvudsakliga målet för attacken mot paret.
Postaren ifråga blev angripen av en annan postare, som hävdade att så får man inte lov att tänka. Min uppfattning är att det får man visst.

Så i Hjärsta-fallet finns absolut möjlighet att fundera i likartade banor. Hade inte Lena W, mot bättre vetande och mot det löfte hon som pastor avgivit till Gud, valt att gå i säng med den gifte Stefan D, så hade hon sannolikt levt idag.

Dessutom anses ju Stefan D av flera postare vara en synnerligen otrevlig och obehaglig person. Kontona Lillarumy och Fröken Sverige använder uttryck som "vedervärdig" resp "den äckligaste mannen" etc när de karakteriserar honom.

Lena W var inte förblindad av kärlek till Stefan D, det tror jag vi alla kan konstatera. Gissar att hon drevs av två andra starka krafter, nämligen passion och possession.
Det är inte 'victim blaming' att hävda att till skillnad från kvinnan i Vallentuna, så valde Lena W medvetet att utsätta sig för stora risker, både fysiskt och socialt.
Hon lämnade tre barn efter sig. Och en lång tråd på Flashback.
Alldeles ionödan.

Klart du är välkommen, behövs en motvikt mot all kanonisering som har pågått i tråden av BO.

BO var en människa med alla de fel och förtjänster som kommer av att vara en människa knappast något helgon i vardande som vissa vill ha det till, kaka söker maka och jag kan villigt erkänna att jag inte skulle vilja ha varken BO eller MGM i min bekantskpskrets.

Jag skriver under på allt du skriver i det sista stycket i ditt inlägg, jag uppfattar BO på samma sätt och tyvärr så fick hon en "match from hell" när hon började strula med MGM, det kunde bara sluta illa med tanke på deras personligheter.
Citera
2020-02-16, 11:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Here's Johnny!

Jag utgår från att jag, efter min halvårslånga semester, är lika välkommen här i tråden som Jack Torrance kändes välkommen av hustrun Wendy där instängd i badrummet i Overlook Hotel.
Je suis Wendy!

Nåväl, OnT: I tråden om dubbelmordet i Vallentuna där ett par, en man och en kvinna, hittades mördade, finns det en postare som är en väninna till den mördade kvinnan. Hon skrev för ett par dagar sedan om en tanke hon går och bär på: Hade inte den mördade kvinnan för några år sedan träffat sin stora kärlek (den nu mördade mannen), så hade kvinnan ifråga sannolikt ännu varit i livet. Detta utgående från premissen att mannen ifråga, som nyligen gjort en fastighetsaffär på 14 miljoner, var det huvudsakliga målet för attacken mot paret.
Postaren ifråga blev angripen av en annan postare, som hävdade att så får man inte lov att tänka. Min uppfattning är att det får man visst.

Så i Hjärsta-fallet finns absolut möjlighet att fundera i likartade banor. Hade inte Lena W, mot bättre vetande och mot det löfte hon som pastor avgivit till Gud, valt att gå i säng med den gifte Stefan D, så hade hon sannolikt levt idag.

Dessutom anses ju Stefan D av flera postare vara en synnerligen otrevlig och obehaglig person. Kontona Lillarumy och Fröken Sverige använder uttryck som "vedervärdig" resp "den äckligaste mannen" etc när de karakteriserar honom.

Lena W var inte förblindad av kärlek till Stefan D, det tror jag vi alla kan konstatera. Gissar att hon drevs av två andra starka krafter, nämligen passion och possession.
Det är inte 'victim blaming' att hävda att till skillnad från kvinnan i Vallentuna, så valde Lena W medvetet att utsätta sig för stora risker, både fysiskt och socialt.
Hon lämnade tre barn efter sig. Och en lång tråd på Flashback.
Alldeles ionödan.

Välkommen tillbaka Carinah78!

Ja, det är tragiskt att Lena påbörjade en relation som redan från början var dömd att misslyckas. Sedan kommer jag aldrig förstå varför hon inte sprang för livet istället för att hota med att avslöja affären för HD när hon visste om att SD var en hotfull och aggressiv djävel.

Slutligen varför var hon tvungen att sparka på den liggande HD ytterligare genom att ta bort hennes logg? Detta ska ha förargat SD ytterligare och kanske fått bägaren att rinna över.

Därmed inte sagt att Lena har sig själv att skylla. Nej aldrig! Men alla har vi ett ansvar att tänka på vår egen och familjens trygghet och säkerhet och agera därefter. Jag ser inte att Lena har tänkt så mycket på sin säkerhet tyvärr. Det är så sorgligt.
Citera
2020-02-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ringer något bekant i mitt huvud, men inte säker.
Att det diskuterades i tråden om att de kanske inte hade kollat hans skor då?

EGT?
Vem skulle kunna veta något sådant?

Har de missat att kolla kläderna och skorna då blir man ju galen.

Kanske EGT, ej säker.

Det här va första dagen, samma dag som LW anmäldes försvunnen.
I början verkar det som att alla poliser sprang runt med huvudet under armen, eller
satt på det.
Skulle inte bli så förvånad om dom missade det, även om det låter sagolikt, eller osannolikt.
Citera
2020-02-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om GM stängde av telefonen ett par timmar efter mordet och kastade den i skogen... plingar telefonen sedan när batteriet är på väg att ta slut? Tänker att som avstängd kan den hålla laddningen ett par dagar.

Mobilen pingar väl på grund av manuell avstängning eller att batteriet tar slut.
Citera
2020-02-16, 11:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Så himla intressant, dels att få veta om det blivit ett tidsbestämt resultat och dels att se hur rätten hanterar informationen då vetenskapen verkar tämligen ny.

Ja, det ska bli mycket intressant att se hur pass noga de kan datera DNA med den nya tekniken och samtidigt se hur det juridiska kommer att reagera på vad de får veta, kommer nog att bli en grannlaga nöt att knäcka för juristerna.

Spännande!
Citera
2020-02-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Mobilen pingar väl på grund av manuell avstängning eller att batteriet tar slut.
Jag funderade på om mobilen varnar för att batteriet håller på att ta slut även om telefonen är avstängd.

Var telefonen fulladdad och avstängd kanske den höll ett par dagar i skogen.
Citera
2020-02-16, 11:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ringen var det föremål som skickades till Holland.

sid 12 stämningsansökan:

"Protokoll över fotoarbete (tilläggsprotokoll sid 2-10), Protokoll över undersökning av ring (protokollbilaga Tekniska undersökningar sid 211-213) samt rapport från NFI i Holland med översättning (protokollbilaga NFC sid 127-159) utvisande att DNA tillhörande Stefan Davidsson anträffats på en ring som Lena Wesström bar vid tiden för mordet till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman."

https://issuu.com/honan6/docs/dokument
Tack. Då paret hade en sexuell relation så är det endast till styrkande av att S är gärningsman om sädesvätska kan tidsbestämmas aproximativt till 23:30 mordnatten. Utan detta går inte heller fastslå att den sädesvätska BO hade på sin kjol hamnat där vid mordtillfället

Om inte, lämnas rimligt tvivel för att se den sexuella aktiviviteten och mordet som två skilda händelser.

Känner stor tvekan om att sädesvätska går att tidsbestämma så precist,,ännu.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-16 kl. 11:48.
Citera
2020-02-16, 11:28
Medlem
Får man verkligen göra sådant och ändå tillåtas vara medlem i en Kyrka ?
Citera
2020-02-16, 11:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag funderade på om mobilen varnar för att batteriet håller på att ta slut även om telefonen är avstängd.

Var telefonen fulladdad och avstängd kanske den höll ett par dagar i skogen.
Var det alltså LW:s mobil som var "föremålet" man hittade i skogen några timmar innan kroppen hittades? Och tror man att det var SD som förpassade den dit? Skulle vara intressant att läsa i fupen vems/vilkas DNA man letade/hittade på den, men om man inte fann SD:s DNA på den så hamnade kanske de här undersökningsresultaten i slasken?
Senast redigerad av Draifos 2020-02-16 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in