2020-02-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du säger alltså att jordens välvda yta gör sig påmind där Stockholm står? Men bara om man använder sig av en smartphone?

Nej det är inte vad jag säger.
Jag säger att vi kan mäta upp jordens kurvatur vid Stockholm och på så sätt bevisa att Stockholm står på en "välv yta". Vidare säger jag att ett av många sätt att mäta upp kurvaturen är med hjälp av en smartphone och dess inbyggda GPS och tillhörande sfäriska modell WGS84.
Citera
2020-02-16, 11:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Tror inte Wille har förmågan att komprimera det han ser. Han har sett kurvan utan hjälp av något bildredigeringsprogram, minsann.
Ja, på samma sätt som du sett 10 000 meters höjd genom något mätinstrument.
Citera
2020-02-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är inte vad jag säger.
Jag säger att vi kan mäta upp jordens kurvatur vid Stockholm och på så sätt bevisa att Stockholm står på en "välv yta". Vidare säger jag att ett av många sätt att mäta upp kurvaturen är med hjälp av en smartphone och dess inbyggda GPS och tillhörande sfäriska modell WGS84.

Men vilken kurvatur är det den mäter? Den som inte gör sig påmind ens på 10.000 meter? Den kurvaturen? Och nej Wille, man kan inte se jordens kurvatur från den höjden.
Citera
2020-02-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, på samma sätt som du sett 10 000 meters höjd genom något mätinstrument.

Jag likställer inte att titta på en skärm i stolsryggen framför mig med att se jordens kurvatur.
Citera
2020-02-16, 11:39
Medlem
Citat:
Men vilken kurvatur är det den mäter? Den som inte gör sig påmind ens på 10.000 meter? Den kurvaturen? Och nej Wille, man kan inte se jordens kurvatur från den höjden.

Man kan skönja kurvaturen vid 35000 fot, 10700 meter.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19037349

Citat:
Visually discerning the curvature of the Earth.

Reports and photographs claiming that visual observers can detect the curvature of the Earth from high mountains or high-flying commercial aircraft are investigated. Visual daytime observations show that the minimum altitude at which curvature of the horizon can be detected is at or slightly below 35,000 ft, providing that the field of view is wide (60 degrees ) and nearly cloud free. The high-elevation horizon is almost as sharp as the sea-level horizon, but its contrast is less than 10% that of the sea-level horizon. Photographs purporting to show the curvature of the Earth are always suspect because virtually all camera lenses project an image that suffers from barrel distortion. To accurately assess curvature from a photograph, the horizon must be placed precisely in the center of the image, i.e., on the optical axis.
Senast redigerad av HobbyGW 2020-02-16 kl. 11:50.
Citera
2020-02-16, 11:40
Medlem
Citat:
Men vilken kurvatur är det den mäter? Den som inte gör sig påmind ens på 10.000 meter? Den kurvaturen?

Den mäter skillnaden mellan verkligheten och den sfäriska modellen WGS84. Så ja den mäter upp kurvaturen som du felaktigt påstår inte gör sig påmind.

Citat:
Och nej Wille, man kan inte se jordens kurvatur från den höjden.

Man kan med lätthet se effekterna av kurvaturen vilket innebär att kurvan gör sig påmind.
Citera
2020-02-16, 11:41
Medlem
Citat:
Klart jag kan veta vad att jag tycker mig se, eller i det här fallet, inte se.
😁

Antingen vet du att den försvinner och anledningen till det, eller så tycker du att den försvinner av oklar anledning.
Citera
2020-02-16, 11:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du säger alltså att jordens välvda yta gör sig påmind där Stockholm står? Men bara om man använder sig av en smartphone?

Okej, vilken lutningskillnad har en person vid Södra station kontra en som står vid Sollentuna station, till exempel? Om det går att mäta så måste det ju vara rätt påtagligt. Och i såna fall, vart tar denna kurva vägen när vi försöker se den ju högre upp vi kommer? Påstår du att vi inte är kapabla till att se skillnad på hur något står över en välvd kontra en plan yta?
Nej, lutningen är inte påtaglig. Det är en gard per 11,11 mil.
Norpolen - Ekvatorn = 1000 mil på 90 grader. 1000/90 = 11,11 mil.
Citera
2020-02-16, 11:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag likställer inte att titta på en skärm i stolsryggen framför mig med att se jordens kurvatur.
Det har jag inte påstått. Du godkänner en observation med avfärdar en annan för att den inte stämmer med din på förhand bestämda tro.
Citera
2020-02-16, 11:56
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Det jag vet är att kurvan tycks försvinna. Men du vet någonting annat, antar jag? Att den egentligen inte försvinner, den finns där... I din fakntasi.

Dina löjliga försöka att verka dum biter inte på mig.

Att du så tydligt ignorera det jag tog upp med badboll och ett vanligt golv visar ju bara att du visst förstår detta med hur det fungerar mellan en eventuell platt jord och ett klotformat jord.

Det ”alla” ni plattskallar gång på gång gör här på FB är att alltid ignorerar dom så extremt enkla förklaringarna. Som du just nu gjorde.

Du vet självklart hur det hade sett ut på platt respektive klotformad jord. Du vet exakt varför saker försvinner bakom horisonten. Detta vet du eftersom du kan relatera mellan en badboll och ett platt golv.

Men låt mig gissa, du kommer åter svamla vidare med att du inte ”förstår” eller ta någon annan riktigt. Allt för att dribbla bort detta med badboll och platt golv.

Undrar seriöst vem som är mest fanatiska här, dom som låtsas vara troende på en platt jord eller vissa här som hela tiden går på er ”plattskallars” trams. Jag har själv stångat mig blodig med att diskutera med “er” plattskallar. Men inset att inget är så svagbegåvad som gått 9-årig grundskola i Sverige. För att tro på en platt jord måste man sakna grundläggande logiskt tänkande och då är man inte kapabel att föra en normal diskussion.
Citera
2020-02-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Den mäter skillnaden mellan verkligheten och den sfäriska modellen WGS84. Så ja den mäter upp kurvaturen som du felaktigt påstår inte gör sig påmind.

Man kan med lätthet se effekterna av kurvaturen vilket innebär att kurvan gör sig påmind.

Du fantiserar alltså ihop en kurva för att förklara en effekt.
Citera
2020-02-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det har jag inte påstått. Du godkänner en observation med avfärdar en annan för att den inte stämmer med din på förhand bestämda tro.

Det är ingen tro att det ser platt ut. Det är en tro att säga en till synes platt yta är välvd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in