Citat:
Nu har jag inte gått igenom 5000 sidor av trams, men är det någon som utmanat påståendet sakligt (dvs att inget är skandinaviskt) eller är det mest dramatiska utspel ? Mig veterligen så har skandinavien och skandinavier haft en väldigt väldigt begränsat roll som civilisation.
De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.
Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).
De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.
Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).
Det är en väldigt infantil syn på kultur. Som att det enda kultur handlar om är att vara först. Köttbullar blir inte svenskt eftersom dess ursprung är Turkiet.
Så fungerar inte kultur. Det är ett rörligt spektrum, där vi alla lånar av varandra och mixar med den befintliga pott som finns. Kultur är inte enbart attribut heller, men om man håller sig till det för enkelhetens skull så kan vi fråga oss följande i ett hypotetiskt exempel.
Sverige har idag flest vindkraftverk per capita. Det uppfanns ursprungligen i Iran. Sverige har haft vindkraftverk länge, Iran så finns det knappt och har inte gjort det på många många år heller. Är då vindkraftverken mer svenskt än iranskt? Bara den frågeställning är dum och otillräcklig.
Vi måste sluta utgå ifrån "det-är-bara-svenskt-om-vi-var-först" tänket. Det leder ingen vart. För det är likadant för alla länder. Lyssna på Kvartal podcast senaste veckopanel så kan du höra hur de på ett effektivt sätt sågar SAS syn på kultur.