2020-02-16, 10:58
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Nu har jag inte gått igenom 5000 sidor av trams, men är det någon som utmanat påståendet sakligt (dvs att inget är skandinaviskt) eller är det mest dramatiska utspel ? Mig veterligen så har skandinavien och skandinavier haft en väldigt väldigt begränsat roll som civilisation.

De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.

Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).

Det är en väldigt infantil syn på kultur. Som att det enda kultur handlar om är att vara först. Köttbullar blir inte svenskt eftersom dess ursprung är Turkiet.

Så fungerar inte kultur. Det är ett rörligt spektrum, där vi alla lånar av varandra och mixar med den befintliga pott som finns. Kultur är inte enbart attribut heller, men om man håller sig till det för enkelhetens skull så kan vi fråga oss följande i ett hypotetiskt exempel.

Sverige har idag flest vindkraftverk per capita. Det uppfanns ursprungligen i Iran. Sverige har haft vindkraftverk länge, Iran så finns det knappt och har inte gjort det på många många år heller. Är då vindkraftverken mer svenskt än iranskt? Bara den frågeställning är dum och otillräcklig.

Vi måste sluta utgå ifrån "det-är-bara-svenskt-om-vi-var-först" tänket. Det leder ingen vart. För det är likadant för alla länder. Lyssna på Kvartal podcast senaste veckopanel så kan du höra hur de på ett effektivt sätt sågar SAS syn på kultur.
Citera
2020-02-16, 10:58
Medlem
Whitfieldss avatar
Det kommer inte funka med bojkott eftersom de som flyger med SAS gör det för att de är tvungna och det kommer att bli svårt med en bojkott då SAS är medlemmar i Star Alliance. Ibland är man helt enkelt tvungen att kliva in i ett SAS-plan trots att man bokat tex Swiss eller Turkish. Jag tror därmed inte att bojkotten kommer att innebära särdeles stora skador. Titta på bolagen som ingår i Star Alliance så fattar Ni att det kanske inte kommer gå hem. Jag skiter totalt i SAS. De var redan innan magplasket sämst och helt irrelevant. Jag satt pch tänkte på mitt resande de senaste åren. Har kanske flugit mellan 30 och 50 resor per år. Jag har aldrig bokat SAS, men när jag tänkte efter minns jag att jag ändå flugit SAS. Detta är anledningen:

Adria Airways JP
Aegean Airlines A3
Air Canada AC
Air China CA
Air New Zealand NZ
ANA NH
Asiana Airlines OZ
Austrian OS
Avianca AV
Brussels Airlines SN
Copa Airlines CM
Croatia Airlines OU
EGYPTAIR MS
Ethiopian Airlines ET
EVA Air BR
LOT Polish Airlines LO
Lufthansa LH
Scandinavian Airlines SK
Shenzhen Airlines ZH
Singapore Airlines SQ
South African Airways SA
SWISS LX
TAM Airlines JJ
TAP Portugal TP
THAI TG
Turkish Airlines TK
United UA
US Airways US
Senast redigerad av Whitfields 2020-02-16 kl. 11:20.
Citera
2020-02-16, 10:59
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Värdet på bolaget och koncernen kommer inte att sjunka som en sten, eller ens mycket till synes. Särskilt inte så här tidigt inpå. Börja utvärdera nästa kvartalsrapport så kanske vi kan diskutera.

Men SAS har alltså lagt över 1 miljon kronor på en reklamfilm som retade upp många, inklusive befintliga kunder. Bra eller anus?

Jag kommer aldrig flyga med SAS igen.
Om de hade bett om ursäkt så hade jag förlåtit dem men inte när de hånar vår kultur så respektlöst. Jag tror att de som gillar invandring också tycker det är tröttsamt. förstår inte hur det kan dra kunder till SAS i varje fall. men de sägs "all reklam är bra reklam" ?

Anklagar Yggdrasilsnorna (mfl) för vara en rysk bot https://www.faktisk.no/artikler/6R6/dette-skjedde-etter-den-omstridte-sas-reklamen

Oseriöst flygbolag.
Citera
2020-02-16, 11:01
Medlem
Merwinnas avatar
...det kan också vara så, att makthavarna på SAS helt och hållet har missat att vinden vände efter låtsasflyktingkrisen hösten 2015, då det blev uppenbart för alla (utom ett litet fåtal som är massiva ovanför axlarna), att de "öppna gränserna" var ohållbara och "mångkulturen" något som bara skadar oss. Det är möjligt att de lever så isolerade i sitt elfenbenstorn, att de helt och hållet har missat det. På annat sätt kan man nästan inte förklara det här debaclet.
Citera
2020-02-16, 11:11
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Nu har jag inte gått igenom 5000 sidor av trams, men är det någon som utmanat påståendet sakligt (dvs att inget är skandinaviskt) eller är det mest dramatiska utspel ? Mig veterligen så har skandinavien och skandinavier haft en väldigt väldigt begränsat roll som civilisation.

De flesta inslag vi ser i skandinaviskt samhälle har sina rötter i utlandet. Jag vill inte vara den som ger er en dos av sanning men vikingar var ju rena barbarer. Det är något jag märker i Svenskar även i dag, enda skillnaden är att man lyckats tillskanska sig välfärd på andras bekostnad.

Vill inte göra någon ledsen, men tror det därför reaktionen är så stark till videon (dvs att den har substans).

Varför är du här då om vi är så dåliga? Leif Erixon var den första att upptäcka Amerika det var väl en stor bedrift att resa ända dit i sin handgjorda båt. Ikea är ett svenskt företag som sprider vår kultur över hela världen. Vi kanske ska sluta att dela ut Nobelpris så får vi se vilka reaktioner det ger. Har du glömt alla världsomvälvande uppfinningar som kommer från Sverige ? Hämtar du inte din mat ur ett kylskåp varje dag, det är uppfunnet i Sverige,
Celsiusskalan är uppfunnet av en svensk, en stor del av världen använder den skalan.
Använder inte många människor i världen pacemaker ? Säkerhetsbältet? Hjullagret? Vi har uppfunnit hur många viktiga saker som helst det går att prata om det en hel dag.
Sverige blir ofta utsedda till ett av de godaste länderna i världen också.
Vi ska inte glömma ABBA heller kolla på deras kommentarer på youtube folk från hela världen älskar dem.
Det är den här reklamen som är tramsig. Du kan lika gärna erkänna att du hatar Skandinavien och vill passa på att dissa nu när du har chansen.
Senast redigerad av Sofiajadetarjag 2020-02-16 kl. 11:16.
Citera
2020-02-16, 11:14
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...det kan också vara så, att makthavarna på SAS helt och hållet har missat att vinden vände efter låtsasflyktingkrisen hösten 2015, då det blev uppenbart för alla (utom ett litet fåtal som är massiva ovanför axlarna), att de "öppna gränserna" var ohållbara och "mångkulturen" något som bara skadar oss. Det är möjligt att de lever så isolerade i sitt elfenbenstorn, att de helt och hållet har missat det. På annat sätt kan man nästan inte förklara det här debaclet.

Ja det finns massvis av reklam som verkligen inte har örat mot marken eller känner av stämningarna. Det mesta fladdrar förbi. Men SAS går ut med något som är i det särklass mest provocerande jag sett i reklamsammanhang. Jag tror verkligen inte att de fattar. ”Jaha, kändes detta som ett slag i ansiktet på alla skandinaver? Jaha? Nä men oj. ” Sen finns det säkert en massa människor inom SAS som tänkte what the Fuck, det här kommer att bli katastrof” men som inte vågade uttala sig för att de är rädda om sina jobb.
Citera
2020-02-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Det kommer inte funka med bojkott eftersom de som flyger med SAS gör det för att de är tvungna och det kommer att bli svårt med en bojkott då SAS är medlemmar i Star Alliance. Ibland är man helt enkelt tvungen att kliva in i ett SAS-plan trots att man bokat tex SwissAir eller Turkish. Jag tror därmed inte att bojkotten kommer att innebära särdeles stora skador. Titta på bolagen som ingår i Star Alliance så fattar Ni att det kanske inte kommer gå hem. Jag skiter totalt i SAS. De var redan innan magplasket sämst och helt irrelevant. Jag satt pch tänkte på mitt resande de senaste åren. Har kanske flugit mellan 30 och 50 resor per år. Jag har aldrig bokat SAS, men när jag tänkte efter minns jag att jag ändå flugit SAS. Detta är anledningen:

Adria Airways JP
Aegean Airlines A3
Air Canada AC
Air China CA
Air New Zealand NZ
ANA NH
Asiana Airlines OZ
Austrian OS
Avianca AV
Brussels Airlines SN
Copa Airlines CM
Croatia Airlines OU
EGYPTAIR MS
Ethiopian Airlines ET
EVA Air BR
LOT Polish Airlines LO
Lufthansa LH
Scandinavian Airlines SK
Shenzhen Airlines ZH
Singapore Airlines SQ
South African Airways SA
SWISS LX
TAM Airlines JJ
TAP Portugal TP
THAI TG
Turkish Airlines TK
United UA
US Airways US
Inte för att vara petig, men Swissair gick i kk. Det heter numera bara Swiss.
Citera
2020-02-16, 11:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Ditt inlägg är ytterligare ett försök att köttbullefiera debatten, d v s fördumma den genom att fokusera på filmens triviala innehåll som ingen egentligen har ifrågasatt.
Influenser är ett faktum, ingen bryr sig.

Reaktionen beror på uppdämd vrede hos folket, orsakat av långvarig kulturförnekelse och krav på anpassning till en ny ordning som folket inte vill ha.

SAS-reklamen innehåller inte all information för att förstå vad som hänt.
Den fungerar snarare som trigger. Och det som upprör, d v s kulturförnekelsen, är det som sägs i början av filmen. Där budskapet är att utplåna (symboliseras med att blåsa ut ljusen på den Svenska tårtan) idén om en skandinavisk kultur. Detta påstådda tomrum ska ge plats åt ”det nya” som globalisterna förespråkar och till vilket den ”obildade pöbeln” ska anpassa sig.

Filmen propagerar alltså för folkutbytet, folket i fråga reagerar, och reaktionerna bemöts med falska anklagelser. Känner du igen mönstret?

Att under dessa omständigheter börja diskutera köttbullens ursprung är att fördumma debatten medvetet för att flytta fokus från det väsentliga till det triviala. Därav köttbullefiering.
Citera
2020-02-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Sluta mata trollet. Det blir snart avstängt.
Eller så spricker det när sanningen kommer fram , SD och Sverigevänliga partier är en del av sanningen..

🌄🌅. 🌞
Citera
2020-02-16, 11:25
Medlem
Oddtapios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Tvärtom. SAS reklamfilm är bara en del av den gigantiska globalist-propaganda mot svenskheten och mot det vita Sverige och Europa som pågår. Allt fler vita européer upptäcker nu detta uppenbara hat mot oss eftersom SAS tog ett för stort kliv. Det blev för uppenbart. Därav den kraftiga reaktionen från gemene man i sociala medier.

Att judisk-globalistägda MSM är Europas folks fiender blir ju tydligt när de med en dåres ihärdighet nu försöker kalla kritiken för hatstorm, och dessutom försöka inbilla sina läsare att det är rysstroll och ny-nazister som ligger bakom kritiken. Som jag sagt förut: Detta var ett gigantiskt misstag av jude-media och vanligt folk börjar nu se igenom dem.

Syftet med SAS reklamfilm är att betrakta som ett försök till grovt demoraliserande av svenskarna och närmast att betrakta som förräderi.

Men jisses. Om man går på allt som man läser på flashback så är risken att man till slut sitter med en karolinerhatt av folie och ”ser döden i vitögat” framför tangentbordet. Ta en promenad, gå en valfri kurs. Ut och träffa folk! ”Det är judarnas fel”, hahahahaha😂😂😂
Citera
2020-02-16, 11:30
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag efterfrågade för 4 dagar sedan att en enda av dom personer som bojkottar SAS skulle posta en bild på sitt SAS silver/guld/diamant kort. 0 bilder hittils. Dom som bojkottar har aldrig satt sin fot på ett SAS plan

Är det så? knappast..Jag flög 32 gånger förra året, mest europa+asien,jag har guldkort på SAS eurobonus och är Platinum på Finnair.

Jag kommer flytta mina SAS resor till Lufthansa

Detta gäller dom flesta på "mitt" företag,vi är ~25 st som flyger ungefär lika mycket och dom flesta är riktigt irriterade på SAS,har även fått indikationer att våran "resebyrå" som bokar åt oss kommer undvika SAS.

Så vi får se nästa kvartal hur det går för SAS.
Citera
2020-02-16, 11:30
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Inte för att vara petig, men Swissair gick i kk. Det heter numera bara Swiss.

Ändrat. Hänger inte riktigt med i svängarna. Jag instämmer dock i de flestas tongångar att vi kanske borde vara mer stolta över det vi svenskar faktiskt åstadkommit för världen. Den listan är mkt lång.

Funderar varför vi är så självhatiska. Det är långsökt att dra parallellen till Bolsjevikernas hat och mord på 70 miljoner ryssar eftersom Bolsjevikerna själva inte var ryssar. Däremot tror jag att hipstern på reklamavdelningen i grund och botten föraktar proletariatet. Svenskens självhat är en knepig fråga och där är vi unika i världen. Vi är det enda land i världen som aktivt försöker utplåna oss själva. Vi är det enda land i världen förutom Tyskland som av vår regering är förbjudna att tycka om oss själva trots att vår historia är mkt ljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in