Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Med de saker som framkommit av stämningsansökan (att JG hört SD säga sig ha tankar på döda någon och HDs berättelse om att SD uttalat hor om att ta bort familjen) så får jag inte ihop det med att de inte verkar ha trott att SD är den skyldige.
HD ska ju ha sagt enligt MV att HD aldrig skulle tro det om SD och JG verkar ju ha hotat en skribent för sitt deltagande i tråden. Det är svårbegripligt.
Men bra att de båda har berättat om det de hört och vet.
Jag tror att både JG och HD kan ha valt att inte berätta allt de uppfattat i de tidigare förhören, men att de senare har öppnat sig när t ex bevis från avlyssning har presenterats? Kanske JG var en hårsmån från att bli utredningshäktad?
När det gäller JG så verkar det som att SD:s tankar har framkommit i en konversation mellan dem i augusti -19. Jag antar att de har blivit avlyssnade - kanske via JG:s mobil eller bil eftersom SD hade kunskaper om hur man undkommer avlyssning?
Saxat ur stämningsansökan:
Konversation mellan Gerald Gray Jr och Stefan Davidsson i augusti 2019 (tilläggsprotokoll 2 sid 126-159) gällande Stefan Davidssons tidigare tankar på att döda annan person till styrkande av att Stefan Davidsson inte är främmande för att använda dödligt våld.
När det gäller HD gissar jag att SD:s tendens att hota även henne har framkommit via avlyssningar efter mordet - t ex när hon valde att umgås med andra vänner framför honom som när hon skulle på egen semester efter Islandsturen? Om hon vid häktningsförhören fick höra avlyssningar kan hon ha öppnat sig och berättat att hot även förekom när hon ville skiljas och flytta?
Saxat ur stämningsansökan:
Vittnesförhör med Hanna Davidsson (förhörsbilaga 3A) angående Stefan Davidssons tidigare tankar på att avsluta familjen till styrkande av att Stefan Davidsson inte är främmande för en dödlig utgång.
Konversation mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson (protokollbilaga IT-protokoll övriga sid 4-5, sid 10-11, sid 19, sid 32-40, sid 42, sid 45-46, sid 54-56, sid 58-61, sid 70-72, sid 75-77, sid 81-84, sid 8991, sid 102, sid 108, sid 110-111, sid 119-121, sid 123, sid 126, sid 129-146, sid 153, sid 161-163, sid 173-174, sid 182, sid 184-185, sid 188, sid 192-193, sid 200 och sid 204-205) utvisande relationen mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson i tiden före och efter mordet till styrkande av att Stefan Davidsson inte avslutat sin relation med Hanna Davidsson samt att det funnits ett motiv för Stefan Davidsson att döda Lena Wesström.