Flashback bygger pepparkakshus!
2020-02-16, 09:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Snus är så gott som ofarligt.

Om du dessutom inte vill känna dig som en bortkommen fåraherde så kan du ju snusa LYFT.

Lyft missfärgar inte tänderna men har samma nikotinleverans som brunt snus. Man slipper den dåliga andedräkten som brunt snus ger och man slipper missfärgade tänder.
Citera
2020-02-16, 09:41
Medlem
Forskningsresultaten är inte entydiga, det har inte forskats lika mycket kring kopplingen mellan snus och hälsoeffekter som det gjorts för tobak som röks. Man vet alltså inte riktigt säkert ännu. Å andra sidan ansågs ju rökning inte så farligt till dess man började samla in fakta och började med forskning som var oberoende av den mäktiga tobaksindustrin. För tobaksindustrin skulle det vara förödande om det visade sig att snus hade lika många negativa hälsoeffekter som röktobak. De jobbar stenhårt med att finansiera forskning som ska visa att det inte är så farligt. De kanske har rätt, kanske inte. https://www.cancerfonden.se/minska-risken/snus-och-cancer
Citera
2020-02-16, 15:46
Medlem
Bubba00s avatar
Snus är på det stora taget helt ofarligt. Vissa snackar om problem med tandköttet vid ordentligt snusande men det är inget jag upplevt. Har snusat lös i många år och använder inte tandborste. Tandköttet har jag i behåll, tänderna är vita och jag har aldrig haft ett endaste litet hål.
Citera
2020-02-16, 17:10
Medlem
Alla har vi väl våra laster, har snusat i 25+år, har inga problem med tandkött eller likande.. men som sagt alla är olika.
Citera
2020-02-16, 17:21
Medlem
undercover-racists avatar
Snus är ett betydligt bättre alternativ till rökning.
Citera
2020-02-16, 18:04
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Ja cancerrisken lär ju också öka. Och frågan är hur kul det är att vara nikotinberoende. Har flera kollegor som "slutar" om och om igen hela tiden utan att lyckas. Skulle tro att de önskar de aldrig började såhär i efterhand.
De har inte lyckats hitta några samband mellan cancer och snus eller andra sjukdomar.

-Snus kan skada tandköttet men min tandläkare har inte sagt nåt om det än. Bytte cigg mot snus för flera år sedan. Det fräter ju upp ett litet hål i tandköttet, dock.🙃
-Det är rätt dyrt men värt det för mig eftersom jag vill ha mitt nikotin och ciggen är svindyra samt dödliga.
-Vissa men långt ifrån alla kan få högt blodtryck. Mitt är bra.
-Hjärtat slår hårdare vid en kick, kan ge yrsel på morgonen.
-Vissa tycker snus luktar illa men ingen har klagat på det hos mig eller på dålig smak under en kyss (Tar så klart ut den.)
Citera
2020-02-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Tja!

Är en grabb som ganska i år fyllt 18

Och jag har lite funderingar angående snus...

Hur farligt är det egentligen? Vilka argument finns det till att sluta alternativt skita i och fortsätta?

Vill gärna läsa era åsikter!

Tack på förhand.

Finns inget farligt med snus.
Citera
2020-02-16, 18:12
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
De har inte lyckats hitta några samband mellan cancer och snus eller andra sjukdomar.

-Snus kan skada tandköttet men min tandläkare har inte sagt nåt om det än. Bytte cigg mot snus för flera år sedan. Det fräter ju upp ett litet hål i tandköttet, dock.🙃
-Det är rätt dyrt men värt det för mig eftersom jag vill ha mitt nikotin och ciggen är svindyra samt dödliga.
-Vissa men långt ifrån alla kan få högt blodtryck. Mitt är bra.
-Hjärtat slår hårdare vid en kick, kan ge yrsel på morgonen.
-Vissa tycker snus luktar illa men ingen har klagat på det hos mig eller på dålig smak under en kyss (Tar så klart ut den.)

I ditt fall så kör på. Det är ju mycket bättre än cigg. E-cigg kan ju vara ett alternativ kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Finns inget farligt med snus.

Jo det finns det.

https://www.cancerfonden.se/minska-risken/snus-och-cancer
Citera
2020-02-16, 18:44
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
I ditt fall så kör på. Det är ju mycket bättre än cigg. E-cigg kan ju vara ett alternativ kanske.

Jo det finns det.

https://www.cancerfonden.se/minska-risken/snus-och-cancer
Ja, jag kör på.👍

Det enda cancerfonden meddelar är att inget har bevisats och att de vill forska mer för att hitta bevis på vad som är farligt.

Citat:
Det finns studier som visar på tydliga samband mellan snus och exempelvis hjärt-och kärlsjukdomar.

Lite luddigt där. Det finns studier... då finns det andra som inte visar på det. För annars skulle det stå på varenda dosa om det var bevisat. Men de får ju inte ljuga.
Citera
2020-02-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoISLAMnoNOO
nikotinberoende..... Du vill bli nikotinberoende....
De fabrikat som gör snus blir rik av dig. Tönt!!
De tjänar pengar på nikotinberoende när du är fast nikotinberoende... Tönt...
De gör snus och skrattar åt dig när du är nikotinberoende och de blir fettrik på din pengar.
De tackar för dig när du köper snus... Tänk före men inte efter!!!!
Dina pengar går till snus fabrikat ägare som har väldigt lyxigt hus bil och dyra saker...

TÖNT!

Jag vägrar köpa Marabou choklad... Jag vägrar köpa alkohol... Jag vägrar köpa cigarrer...
Jag vägrar köpa såna som fast beroende för hela livet ut..
Niktion, framkallande och svaghet för en sån... JAG VÄGRAR!

Det här är jävligt bra!! Tog en stund innan jag faktiskt började bli förbannad på tobaksbolagen. Men du har helt rätt!
Citera
2020-02-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Forskningsresultaten är inte entydiga, det har inte forskats lika mycket kring kopplingen mellan snus och hälsoeffekter som det gjorts för tobak som röks. Man vet alltså inte riktigt säkert ännu. Å andra sidan ansågs ju rökning inte så farligt till dess man började samla in fakta och började med forskning som var oberoende av den mäktiga tobaksindustrin. För tobaksindustrin skulle det vara förödande om det visade sig att snus hade lika många negativa hälsoeffekter som röktobak. De jobbar stenhårt med att finansiera forskning som ska visa att det inte är så farligt. De kanske har rätt, kanske inte. https://www.cancerfonden.se/minska-risken/snus-och-cancer

Det har forskats ganska intensivt på snusets hälsoeffekter sista 10 åren och inga studier har påvisat större hälsoeffekter än tex chips, energidryck etc.
Farligheten som drivits av lobbyister i flera år är helt överdriven.

Det finns ett bra podavsnitt med läkaren Anders Milton som behandlar ämnet. Rekommenderas!

https://aca.st/2f6794
Citera
2020-02-16, 19:32
Handlar väl inte bara om hur direkt farligt det är (förmodligen inte särskilt), problemet är hur beroendeframkallande det är och att man genom att sätta sig i ett nikotinberoende blir som en slav till substansen och kan ej känna sig komplett utan. Man blir även smått avtrubbad till livet i allmänhet av att ständigt stimulera sitt centrala nervsystem med en centralstimulerande drog som nikotin.

Själv har jag lyckats sluta men kan säga att det inte är lätt (utomlandsflytt förenklade det hela för mig). De flesta klarar att sluta kortare perioder men slutar nästan alltid med att de börjar igen efter ett tag.

Ta ett råd från en med erfarenhet och lägg inte på dig den onödiga lasten i livet, lovar att du kommer ångra det förr eller senare. Visst ta en snus ibland eller feströk en cigg då och då, inte hela världen, problemet är när det blir ett beroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in