2020-02-09, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
En teori kan vara att det inte alls är gärningsmannen som lämnat DNA-spåret, Leif GW Persson sa ju att det var långt ifrån säkert. Då kan träffarna ha skickat iväg polisen på fel spår.

Ja personer med kopplingar till gården kan ju hävda att DNA hamnat där av olika anledningar.
Jag fattar inte varför polisen inte kom fram till någon misstänkt öht, dottern Barbro och brodern Vidar blev väl kallade men släpptes, dottern misstänkte sin farbror i podcasten.

Är det någon som kan hur polisen jobbar så är det Vidar, han kunde garanterat förvilla polisen med tex kreditkortet, medan man egentligen letade något annat, dokument om gården, arvshandlingar, med mera, kreditkortet var helt klart ett villospår eftersom det fanns pengar kvar i Tors jeans i sovrummet.

Men frågan är vad Vidar skulle tjäna på mordet, ingenting annat än något gammalt tjafs, dom hade ju inte pratat på flera år, dessutom är det ju minst två personer som varit på brottsplatsen. En ensam person hade troligen inte heller klarat att flytta på liken.

Jag tror ändå dom 10.000kr har med mordet att göra, kanske inte direkt men indirekt, det var förmodligen en del av en svartbetalning till någon släkting eller granne. Tor kanske skulle använda pengarna den dagen för att köpa något, men av någon anledning uppstod tjafs och Tor dräptes. Sedan råkade Gerd vara där och hon visste vem mördaren var, det gick inte att ta miste på.
Senast redigerad av BerraSWE 2020-02-09 kl. 20:30.
Citera
2020-02-10, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja personer med kopplingar till gården kan ju hävda att DNA hamnat där av olika anledningar.
Jag fattar inte varför polisen inte kom fram till någon misstänkt öht, dottern Barbro och brodern Vidar blev väl kallade men släpptes, dottern misstänkte sin farbror i podcasten.

Är det någon som kan hur polisen jobbar så är det Vidar, han kunde garanterat förvilla polisen med tex kreditkortet, medan man egentligen letade något annat, dokument om gården, arvshandlingar, med mera, kreditkortet var helt klart ett villospår eftersom det fanns pengar kvar i Tors jeans i sovrummet.

Men frågan är vad Vidar skulle tjäna på mordet, ingenting annat än något gammalt tjafs, dom hade ju inte pratat på flera år, dessutom är det ju minst två personer som varit på brottsplatsen. En ensam person hade troligen inte heller klarat att flytta på liken.

Jag tror ändå dom 10.000kr har med mordet att göra, kanske inte direkt men indirekt, det var förmodligen en del av en svartbetalning till någon släkting eller granne. Tor kanske skulle använda pengarna den dagen för att köpa något, men av någon anledning uppstod tjafs och Tor dräptes. Sedan råkade Gerd vara där och hon visste vem mördaren var, det gick inte att ta miste på.

Det var inga Jeans-byxor 👖 som Hemmansägaren Tor Öberg hade placerat ovan på sin säng, däremot handlade det om ett par svarta finbyxor med vitt innan-foder, vilka vid det då aktuella tillfället låg placerade på Tor Öberg:s säng, byxorna var ihop vikta i tre veck var inom den ena byxfickan Tor Öberg hade förvarat sin plånbok innehållande bland annat en kontantsumma.

Den svarta kalvskinns-plånboken innehöll vid det då aktuella tillfället en kontakt summa av 10.800 kronor.

Det var slumpen som orsakade Gerd Viklund:s död, däremot sagt så var det annorlunda med Hemmansägaren Tor Öberg detta med vilket Módus Operándi han bragtes om livet med och vad som utspelade sig strax efter Tor Öberg hade avlidit inom sin Ladugårds-anläggning.

En mycket intressant fråga lyder följande skriven ... varför hittade inte polisen:s kriminal-tekniker vid den då primära undersökningen den lilla yxan bakom byrån inuti Ladugårds-anläggningen som plötsligt dottern Barbr*r Öb*rg sedan fann flera dagar senare ?

Vad jag tidigare deklarerat inom denna tråden angående en locklist-panel på boningshuset:s fasad, visade att Gerd Viklund försökt att fly ifrån gården med hjälp av sin cykel ... Gerd Viklund's cykel var också vid det då aktuella tillfället mycket nära angränsande till just denna locklist-panelen.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-02-10, 02:00
Medlem
Hej @BerraSWE

Till observanda är att förstå den typ av Módus Operándi som Gärningspersonen då brukade mot Hemmansägaren Tor Öberg.

Detta Módus Operándi [tillvägagångs-sätt] hade å ena sidan med själva dödandet av offret att göra ... å andra sidan, hade det också att göra med det mycket egendomliga sätt som Gärningspersonen använde strax efter det att Hemmansägaren Tor Öberg hade avlidit genom homicídium.

Homicídiet gällande Hemmansägaren Tor Öberg har visat upp många märkliga detaljer.

Mvh/ @JokerMannen

Explikation: (Observanda) saker som man bör lägga märke till, det vill säga, hur Hemmansägaren Tor Öberg mördades och vad som ägde rum strax efter mordet.
Citera
2020-02-16, 09:20
Medlem
Som jag fattat reglerna så preskriberas fortfarande mord om den skyldige är under 21 år vid brottstillfället, preskriptionstiden är då 15 år. Så till sommaren kan eventuellt en mördare gå fri. Nu tror jag inte mördaren var så ung, men det finns ju indikationer på att flera varit på platsen. Medhjälp till mord kan ju också ge livstid.
Citera
2020-02-17, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Som jag fattat reglerna så preskriberas fortfarande mord om den skyldige är under 21 år vid brottstillfället, preskriptionstiden är då 15 år. Så till sommaren kan eventuellt en mördare gå fri. Nu tror jag inte mördaren var så ung, men det finns ju indikationer på att flera varit på platsen. Medhjälp till mord kan ju också ge livstid.

Det är uppenbart att GM var bekant med offren, finns så mycket som tyder på det, mordet har en väldigt nära personlig koppling, eller iaf knuten till platsen Brattås.
Dock var det inte meningen att Gerd skulle vara där.
Jag tror även att mördarna delade på sig efter mordet, man var inte ute efter pengar utan snarare mer fråga om arv, tvist eller någon typ av försäljning av mark på området.

Mord preskriberas inte i Sverige längre, med DNA kan mord klaras upp långt efteråt.
Man vet väl inte vad det finns för typ av DNA i Brattås, det är inget som framkommit vad jag vet och det kan vara en pusselbit. Är det spya eller blod, eller avlagringar av hud på Gerd som förmodligen försökte klösa GMn.

Mordet kan mycket väl ha utförts av en person men jag är övertygad om att mördaren fick hjälp att städa upp efteråt. Det är inte heller säkert att den som städade upp visste att ett mord hade begåtts men att denne snart räknade ut detta efteråt.

Det borde även ha funnits mängder med DNA på platsen, både i ladugården och inomhus borde man hitta DNA spår, fingeravtryck med mera.
Citera
2020-02-17, 19:02
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att GM var bekant med offren, finns så mycket som tyder på det, mordet har en väldigt nära personlig koppling, eller iaf knuten till platsen Brattås.
Dock var det inte meningen att Gerd skulle vara där.
Jag tror även att mördarna delade på sig efter mordet, man var inte ute efter pengar utan snarare mer fråga om arv, tvist eller någon typ av försäljning av mark på området.

Mord preskriberas inte i Sverige längre, med DNA kan mord klaras upp långt efteråt.
Man vet väl inte vad det finns för typ av DNA i Brattås, det är inget som framkommit vad jag vet och det kan vara en pusselbit. Är det spya eller blod, eller avlagringar av hud på Gerd som förmodligen försökte klösa GMn.

Mordet kan mycket väl ha utförts av en person men jag är övertygad om att mördaren fick hjälp att städa upp efteråt. Det är inte heller säkert att den som städade upp visste att ett mord hade begåtts men att denne snart räknade ut detta efteråt.

Det borde även ha funnits mängder med DNA på platsen, både i ladugården och inomhus borde man hitta DNA spår, fingeravtryck med mera.

DNA-träffen gjordes vid det då aktuella tillfället strax under slägg-huvudet och på trä-skaftet där en besudling då fanns. DNA:et var av Génus Maskúlinum.

Inom själva bostadshuset, var bland annat inom köket flera lådor och skåps-dörrar gläntade. Efter som Gärningspersonerna bar handskar vid det då aktuella tillfället, kunde sålunda inga fingeravtryck säkras genom den kriminaltekniska undersökningen, däremot säkrades flera skoavtryck, både på nedre planet så som det övre.

Något att fundera på ... personen som fångades på filmen, sågs försvinna bakom Hemmansägaren Tor Öberg:s Ladugårds-anläggning. På baksidan av Ladugårds-anläggningen finns en mindre svartmålad dörr, denna dörren stod gläntad vid det då aktuella tillfället.

Hemmansägaren Tor Öberg:s Ladugårds-anläggning har en rektangulär-horisontal grundbyggnad och två utgående till-byggnationer, varutav den minsta utbyggnaden sett till höger från grundbyggnaden:s fasad, är ett så kallat Vagns-lider, vagns-lidret har fungerat i största utsträckning som ett personbils-garage och även ibland för båtar. Själva grundbyggnaden är på ett och ett halvt plan. Halvplanet är den så kallade övervåningen av Ladugårds-anläggningen och har på sin högra gavel en Loft-kammar-våning med tillhörande LóBrygga, vilken har led-gångs-räcken på vardera sida om LóBryggan.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-02-18, 13:05
Medlem
Citat:

Som jag skrev i inlägget ovanför så preskriberas fortfarande mord i Sverige om förövaren är under 21 år när brottet begicks. Det är dock väldigt svårt att hitta information om denna regel, på wikipedia står det t.ex inte. Men här kan du t.ex läsa även om det står lite luddigt:

https://lawline.se/answers/preskriptionstid-for-minderariga-forovare

Citat:
Det kan tilläggas att för brott som t. ex mord som inte har någon preskriptionstid sedan en relativt lagändring också har en preskriptionstid på 15 år för ungdomar under 21 år (35 kap. 2 § första och andra stycket brottsbalk)

Edit: Nu hittade jag att det stod lite om det på wikipedia om man läser noga: https://sv.wikipedia.org/wiki/Preskription#Preskriptionstider_i_Sverige

Citat:
Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningspersonen fyllt 21 år vid brottens begående.
Senast redigerad av Fredrik 2020-02-18 kl. 13:09. Anledning: La till ytterliggare en länk
Citera
2020-02-18, 14:15
Medlem
Hur gör polisen om de får ett riktigt hett tips om en person som var 14 år gammal vid dubbelmordets begående? Alltså inte straffmyndig.
Citera
2020-02-18, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Hur gör polisen om de får ett riktigt hett tips om en person som var 14 år gammal vid dubbelmordets begående? Alltså inte straffmyndig.

Jag tror de utreder brottet som vanligt för att verkligen se så det var den misstänkte och att inga andra var inblandade eller för att se om personen utfört flera liknande brott. Sedan kan ärendet prövas i domstol, även om det är ovanligt. Se Bevistalan https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevistalan
Citera
2020-02-18, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder

Det är faktiskt intressant i och med att det fanns fotspår med storlek 38 på platsen, antingen är det en ung person som var med eller en kvinna. Kanske var det så att den unga personen skyddade sin far om Tor tex blev aggressiv i ett bråk som urartade. Men det mesta tyder på ett direkt dödande slag bakifrån och att det inte var meningen från början att döda Tor.
Jag har haft en teori om att far och son som utförde mordet på Tor varpå fadern var tvungen att skydda sonen.

Den ena grannen Max GL bor numera i Borrby i Skåne vid ungefär samma läge mot havet.
Har han någon son ?
Han verkar bo ensam där nu på gården i Skåne.

Den andra grannen Gunnar H har en son som då var 19 år vid mordet vid namn Caap.
Sonen bodde länge kvar hemma i Brattås men har nu flyttat till Sundsvall, nu bor bara mamman kvar vad jag kan förstå.

Båda dom här familjerna verkar väldigt anonyma på sociala medier, båda är skilda från sina fruar.

Senast köpta bilen i området är en 29 år gammal Volvo

I juni 2019 köptes en 29 år gammal röd Volvo 744-886 GL i kvarteret.

Vem köpte Volvon??

Det var ju en röd Volvo som skulle ha setts i samband med mordet.

https://www.hitta.se/barbro+%C3%B6berg/h%C3%A4rn%C3%B6sand/person/~xTgjCww-X

Har mördaren avslöjat sig i och med bilköpet ???
Citera
2020-02-18, 19:03
Avslutad
Den röda Volvon i Brattås
https://biluppgifter.se/brukare/person/0j104pBBrN/Drk1klDQO1?utm_source=ratsit&utm_medium=web&utm_ca mpaign=vehicle&utm_term=person
Senast redigerad av BerraSWE 2020-02-18 kl. 19:34.
Citera
2020-02-18, 19:37
Avslutad
Nu är jag säker på vem som är mördaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här