• 1
  • 2
2020-02-16, 04:48
Medlem
sstraxzzs avatar
Tja!

Är en grabb som ganska i år fyllt 18

Och jag har lite funderingar angående snus...

Hur farligt är det egentligen? Vilka argument finns det till att sluta alternativt skita i och fortsätta?

Vill gärna läsa era åsikter!

Tack på förhand.
Citera
2020-02-16, 04:51
Medlem
Standard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Tja!

Är en grabb som ganska i år fyllt 18

Och jag har lite funderingar angående snus...

Hur farligt är det egentligen? Vilka argument finns det till att sluta alternativt skita i och fortsätta?

Vill gärna läsa era åsikter!

Tack på förhand.
Inte farligt för något förutom ditt tandkött och plånboken på längre sikt.
Citera
2020-02-16, 04:55
Medlem
Borstar du tänderna ett par gånger varje dag så kommer du inte uppleva ett enda hälsoproblem pga snus på minst 40 år.
Citera
2020-02-16, 05:22
Medlem
AAAfffCCCaaas avatar
Mitt tandkött på ena sidan har blivit slitet och uppdraget av alla år med snus men då går jag på mediciner som gör mig jävligt torr i käften dygnet runt. Kombinationen gör det dåligt, har inte märkt något innan jag började med medicinerna. Borstar minst två, oftast tre gånger per dag.

edit: jag beskyller alltså inte snuset utan medicinen som gör mig torr i munnen ökar frätningen av tandköttet. Något att tänka på alltså.
Senast redigerad av AAAfffCCCaaa 2020-02-16 kl. 05:24.
Citera
2020-02-16, 05:38
Medlem
Gurglarens avatar
Grattis till 18.

Argument för:

- Är man nikotinberoende är det gott
- Status (i en del kretsar)

Argument mot:

- Det är dyrt
- Det ger inget rus, bara släcker ett beroende tillfälligt
- Det påverkar tänder/tandkött negativt
- Det luktar fan

Personligen skulle jag aldrig vilja bli nikotinberoende. Bättre med gräs i så fall, det kan man sluta/börja med när som och det ger ett rus och är jävligt bra om man är sjuk som medicin... Men det är min åsikt.
Citera
2020-02-16, 05:47
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Grattis till 18.

Argument för:

- Är man nikotinberoende är det gott
- Status (i en del kretsar)

Argument mot:

- Det är dyrt
- Det ger inget rus, bara släcker ett beroende tillfälligt
- Det påverkar tänder/tandkött negativt
- Det luktar fan

Personligen skulle jag aldrig vilja bli nikotinberoende. Bättre med gräs i så fall, det kan man sluta/börja med när som och det ger ett rus och är jävligt bra om man är sjuk som medicin... Men det är min åsikt.

För och främst, tack för gratulationen

Personligen har jag hört att man ökar risken för cancer i slemhinnorna och munnen. Samt diabetes.

Att det är dyrt och att det luktar fan är man redan nu medveten om haha, även att det sliter på tandköttet en del...
Citera
2020-02-16, 05:50
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
För och främst, tack för gratulationen

Personligen har jag hört att man ökar risken för cancer i slemhinnorna och munnen. Samt diabetes.

Att det är dyrt och att det luktar fan är man redan nu medveten om haha, även att det sliter på tandköttet en del...

Ja cancerrisken lär ju också öka. Och frågan är hur kul det är att vara nikotinberoende. Har flera kollegor som "slutar" om och om igen hela tiden utan att lyckas. Skulle tro att de önskar de aldrig började såhär i efterhand.
Citera
2020-02-16, 05:57
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Ja cancerrisken lär ju också öka. Och frågan är hur kul det är att vara nikotinberoende. Har flera kollegor som "slutar" om och om igen hela tiden utan att lyckas. Skulle tro att de önskar de aldrig började såhär i efterhand.

Mm, sant.

Har även klasskompisar som lider av narkotikaberoende från tidig ålder.
Dvs. att denna människan jag talar om började i tidig ålder så som 11-12.

Jag tror fortfarande jag har chans att sluta, jag har snusat i ca 6 månader och det kanske är något jag borde fundera över... eller?
Citera
2020-02-16, 06:10
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Mm, sant.

Har även klasskompisar som lider av narkotikaberoende från tidig ålder.
Dvs. att denna människan jag talar om började i tidig ålder så som 11-12.

Jag tror fortfarande jag har chans att sluta, jag har snusat i ca 6 månader och det kanske är något jag borde fundera över... eller?

Jag läste fel innan, trodde du funderade på att börja. Men själva beslutet kan nog ingen hjälpa dig med Jag vet inte ens hur jag själv hade gjort i den sitsen, bara att jag aldrig kommer börja
Citera
2020-02-16, 06:21
nikotinberoende..... Du vill bli nikotinberoende....
De fabrikat som gör snus blir rik av dig. Tönt!!
De tjänar pengar på nikotinberoende när du är fast nikotinberoende... Tönt...
De gör snus och skrattar åt dig när du är nikotinberoende och de blir fettrik på din pengar.
De tackar för dig när du köper snus... Tänk före men inte efter!!!!
Dina pengar går till snus fabrikat ägare som har väldigt lyxigt hus bil och dyra saker...

TÖNT!

Jag vägrar köpa Marabou choklad... Jag vägrar köpa alkohol... Jag vägrar köpa cigarrer...
Jag vägrar köpa såna som fast beroende för hela livet ut..
Niktion, framkallande och svaghet för en sån... JAG VÄGRAR!
Citera
2020-02-16, 06:46
Medlem
Börja inte med snus och om du har börjat ta dig ut innan det är försent. Det är ett helvete att sluta när du väl är beroende och de ger ett stort avtryck i plånboken. Dessutom är det inte bra för hälsan. För min del hade jag högre vilopuls och sämre kondition under tiden jag snusade än innan och efter.

Då du är ung och inte helt vill slopa snusen rekomenderar jag att du håller dig till festsnusning. Men du måste vara hård mot dig själv så det inte går över till ett regelbundet användande.

När du väl är beroende tar du inte snusen för att må bra utan för att må normalt. Dvs du mår skit utan snusen men med en i kan du åtminstonde känna dig som vanligt (alltså som en icke-snusare alltid gör).
Citera
2020-02-16, 07:03
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag lyssnade på en läkarpod där en forskare slog fast att den enda sjukdom de med säkerhet kunnat koppla till snus är diabetes 2. Sen kan man ju gambla med om det är riktigt eller ej.
Övriga negativa effekter är att massor med pengar går rakt ner i sjön, och att munnen får en härsken smak och lukt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in