2020-02-16, 01:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Varför SARS 1 uppstod i Guangdong och flest dog i Hong Kong kan bero på att sydkineser äter dålig mat vilket förstör deras tarmflora och immunsystem vilket ökade mottagligheten och smittsamheten.

Källa tack.

Citat:
Sjukhusen var också dåligt byggda vad avser avloppet och viruset dödade därför många.

Källa tack.
Citera
2020-02-16, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Åt vilket håll muterar det då?
Blir det mer smittsamt, dödligt, snällare vad?

Det är ju inte ett virus som väljer riktning, det är miljoner virus som muterar åt alla håll och försöker förbättra sina odds. Vad som gör en mutation framgångsrik kan säkert variera beroende på vilken miljö det är. Tätbefolkat och varmt eller gles befolkat och kallt kan t ex göra olika mutationer av viruset mer eller mindre framgångsrikt.

Har vi tur så är det bara hitresta kineser som dör och viruset har svårare att klara sig i Europa. Om det inte hinner mutera såklart..
Citera
2020-02-16, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är hyfsad på statistik, men inte mer. I detta fallet räcker hyfsad då indata har för dålig kvalitet.

Med bättre kvalitet på indata så hade man kunnat räkna ut tillförlitlighet mm, men nu går det inte. Nu får man nöja sig med att räkna ut det mest sannolika värdet.
Nej, vi behöver se fler studier på den här epidemin innan vi kan säga nåt bestämt.

Dödligheten är hö i Hubei, det kan vi ju se men vi kan nog inte applicera de siffrorna på en eventuell framtida epidemi här i väst.

Den kan nog bli allvarlig men kanske inte så illa som i Hubei.
Citera
2020-02-16, 01:54
Medlem
Citat:
Så är det. I detta fallet har jag gått tillbaka 14 dagar då det är medeltiden för att friskskrivs en patient och att medeltiden för att dö ligger runt 14 dagar också. Så med de data vi har så får jag fram detta. Det är mer rättvisande än de flesta siffror som snurrar runt i alla fall.

17% av de med Covid-19 I Kina dör. 2,6% av de med konstaterad SARS-COV-2-smitta utanför Kina dör. Den första siffran har en hyfsad konfidens. Den andra är mer osäker då många fortfarande är sjuka efter två veckor utanför Kina.

Den första siffran har ingen konfidens ö.v.h. då du inte har någon indata för antalet smittade i Kina. Det finns ingen expert som tror att antalet rapporterade med smitta på något sätt reflekterar det totala antalet. Du är delvis på rätt väg i ditt räknesätt jämfört med många andra här, men varför inte utgå från seriösa beräkningar som tar mycket fler parametrar i åtanke och dessutom är utförda av människor som jobbar med att ta fram den här typen av flytande data?
Citera
2020-02-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej, vi behöver se fler studier på den här epidemin innan vi kan säga nåt bestämt.

Dödligheten är hö i Hubei, det kan vi ju se men vi kan nog inte applicera de siffrorna på en eventuell framtida epidemi här i väst.

Den kan nog bli allvarlig men kanske inte så illa som i Hubei.

Då man inte vet hur många smittade man har i Kina så kan man inte räkna ut någon sannolikhet att överleva smitta i Kina.

Siffrorna utanför Kina är nog närmare sanningen, men är underlaget fortfarande alldeles för litet.

Om vi istället gör en annan räkneövning, ungefär 1/6 av de med Covid-19 dör I Kina. Det innebär i praktiken att 6ggr så många sängar behövs som procentsatsen för de som dör. Med 2.6% döda utanför Kina (där vi ändå tror att vi känner till de flesta smittade) vi antar nu att vi bara känner till 1/3 av fallen och då kan vi uppskatta mängden sjukhussängar vi behöver.

Det blir då nästan 8% av de smittade som behöver en sjukhussäng i två veckor. Många sängar blir det om smittan så bara drabbar 5% av befolkningen under 16 veckor, närmare bestämt drygt 5700 sängplatser (med antagandet att lika många blir sjuka varje dag, i verkligheten får man en högre topp någonstans).lycka till att hitta dessa IVA-platserna...

Och detta var med en lindrig spridning.
Citera
2020-02-16, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Den första siffran har ingen konfidens ö.v.h. då du inte har någon indata för antalet smittade i Kina. Det finns ingen expert som tror att antalet rapporterade med smitta på något sätt reflekterar det totala antalet. Du är delvis på rätt väg i ditt räknesätt jämfört med många andra här, men varför inte utgå från seriösa beräkningar som tar mycket fler parametrar i åtanke och dessutom är utförda av människor som jobbar med att ta fram den här typen av flytande data?

Siffran är inte antalet smittade, för det har jag ingen aning om. Siffran är för de som läggs in med lunginflammation. Av dessa dör 17% enligt min beräkning. Dvs ungefär var sjätte som får lunginflammationen (det är den som heter Covid-19) avlider.
Citera
2020-02-16, 02:02
Medlem
Citat:
Då man inte vet hur många smittade man har i Kina så kan man inte räkna ut någon sannolikhet att överleva smitta i Kina.

Siffrorna utanför Kina är nog närmare sanningen, men är underlaget fortfarande alldeles för litet.

Om vi istället gör en annan räkneövning, ungefär 1/6 av de med Covid-19 dör I Kina. Det innebär i praktiken att 6ggr så många sängar behövs som procentsatsen för de som dör. Med 2.6% döda utanför Kina (där vi ändå tror att vi känner till de flesta smittade) vi antar nu att vi bara känner till 1/3 av fallen och då kan vi uppskatta mängden sjukhussängar vi behöver.

Det blir då nästan 8% av de smittade som behöver en sjukhussäng i två veckor. Många sängar blir det om smittan så bara drabbar 5% av befolkningen under 16 veckor, närmare bestämt drygt 5700 sängplatser (med antagandet att lika många blir sjuka varje dag, i verkligheten får man en högre topp någonstans).lycka till att hitta dessa IVA-platserna...

Kollade upp antalet IVA-platser, det är runt 500st I hela Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Nu räknade jag på utslaget av dödsfall i Kina baserat på 14 dagar tillbaka.

17,2% av de då rapporterade fallen har dött.
Övriga har tillfrisknat. Det var knappt 100 fler som tillfrisknat än som var sjuka vid detta tillfälle, men den osäkerheten får vi leva med.

För 14 dagar sedan fanns det 153 fall utanför Kina. 4 dödsfall (inklusive Hong Kong). Det ger ett dödstal på 2,6%. 108 har tillfrisknat. Det motsvarar 70%. Alla länder rapporterar dessutom inte serious/critical, men det finns 20 sådana fall inrapporterade.

Nu är 153 fall ett dåligt statistiskt underlag, man brukar säga att man behöver 1000. Men nog är det anmärkningsvärt att runt 30% fortfarande är sjuka enligt denna statistik? Det antyder att skillnaden mellan Kina och övriga världen är sjukvården, dvs troligen tillgång på densamma I form av mer avancerade mediciner och utrustning, samt antal läkare/patient.

Nu är ju siffrorna ovan höftningar då vi inte har tillgång till alla data på alla dessa fall, så flrdelningskurvor mm kan vi inte ta hänsyn till. Men jag vågar såga att vi är i rätt storleksordning.

Lägg nu till detta ett okänt antal smittade som inte finns registrerade. Om de är 7ggr så många som de konstaterade fallen i Kina, då hamnar vi på en rate på 2.5% I Kina.

Nu kan man ju dessutom anta att antalet okända fall från 14 dagar tillbaka utanför Kina är mycket få, vilket gör att man nog inte bör räkna med mer än kanske 2-3ggr så många smittade där. Låt oss räkna på 3ggr. Det skulle ge en dödlighet utanför Kina på ca 0,87%.

Nu blev det lite gissningar på slutet, men då vi saknar riktiga siffror så får man anta lite för att få en uppfattning som man kan justera när man vet mer.

Slutsats:
Färre dör utanför Kina än I Kina. Runt 17% av de som konstateras med Covid-19 i Kina dör. Dödsfrekvensen utanför Kina är troligtvis lägre, men kan inte fastställas på grund av för få fall, samt att man där också räknar in de som inte drabbas av Covid-19.

Längre kommer jag inte nu med de siffror jag har framför mig.

Att 30% fortfarande är sjuka kan det bero på att man av ren försiktighet avvaktar med att friskförklara? Alternativt att man friskförklarar för snabbt i Kina?
Citera
Medlem
Citat:

Precis, och folk i den här tråden borde intressera sig mer för det verkliga problemet med IVA-platser. Att det för närvarande är en dödlighet på runt 2% antagligen lägre, det är man ganska samstämmiga kring. Påståenden gällande dödlighet på 15% tycker jag inte hör hemma i tråden. Det är konspirationsteoretiskt då vi har seriösa studier som ger oss ett intervall. Nej, ni kan få ett katastrofscenario även med en dödlighet på under 1%. I Sverige finns det 5.1 IVA-platser (2017) per 100 000 invånare.
Citera
2020-02-16, 02:04
Medlem
Sunimods avatar
Statistik är för Sverige hopplös att använda för att förutsäga antalet döda.

Antag att ett större antal blir smittade och är behov av vård nu till sommaren.

Hur bedömer vi då sannolikhet att Stefan Löfven med bihang drar in semestern för all sjukvårdspersonal?

Några säger säkert 0% men i ett krisläge kommer han bli tvungen att göra något mer än nöja sig med en kokt korv i bröd.

Alltså hopplöst att förutse något trovärdigt.

Bara ett exempel.
Citera
2020-02-16, 02:04
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Varför SARS 1 uppstod i Guangdong och flest dog i Hong Kong kan bero på att sydkineser äter dålig mat vilket förstör deras tarmflora och immunsystem vilket ökade mottagligheten och smittsamheten. Sjukhusen var också dåligt byggda vad avser avloppet och viruset dödade därför många. Toronto fick ju också ett SARS-utbrott och det drabbade bara kineser. Jag ska kolla upp hur många som dog men underlaget var så få så en CFR blir missvisande.

Om du kan tala om för mig vilken mat det är som är bra för immunförsvaret så ifrågasätter jag inte dig. Annars kommer du få dina kotuttsdrycker varma.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-02-16 kl. 02:06.
Citera
2020-02-16, 02:05
Medlem
Citat:
Siffran är inte antalet smittade, för det har jag ingen aning om. Siffran är för de som läggs in med lunginflammation. Av dessa dör 17% enligt min beräkning. Dvs ungefär var sjätte som får lunginflammationen (det är den som heter Covid-19) avlider.

Ok, men det framgår inte i ditt ursprungliga meddelande. Där står det: ”17% av de med Covid-19 I Kina dör”. Det är något helt annat än att 17% av de med lunginflammation dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in