2020-02-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det hjälper inte att du har en master för det är så många olika parametrar inblandade.

Exempelvis så påverkas dödligheten i personernas motståndskraft, om de är rökare, hur mycket de röker, vilken typ av cigaretter, hur luftföroreningar är, ålder på personen, vilken sjukvård den smittade får osv.
Dessutom vet vi inte om viruset redan muterar i någon form och ger olika effekt.

Jag har också en akademisk utbildning och via den har jag lärt mig att kunna skilja på tro och teori samt bevisföring för teorier.

Den statistik du försöker få fram med så tveksam underlag som finns om detta kommer inte vara värt ett skit.

Lärde du dig inget när du gick i skolan?

Det jag lärde mig i skolan är att det finns "Lögn, förbannad lögn och statistik"....

Men du har helt rätt, parametrarna är flera och osäkerheten är stor för tillfället.
Det syns inte minst på de uppskattningar som de lärde har presenterat.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-16 kl. 01:15.
Citera
2020-02-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett virus kan inte sträva , i den meningen att viruset gör något medvetet?

Det handlar inte om att virus strävar i den meningen att det gör något medvetet.

Det handlar om det naturliga urvalet, den viruspartikel med egenskaper som gör att den kan kopiera sig, kan smitta och hålla smittspridningen i gång, fortsätter att existera.
Nej naturligtvis har inte virus någon avsikt. Men det är geners sätt att vara; Att sprida sig så mycket som möjligt. Det gäller även våra egna gener.
Citera
2020-02-16, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej

Detta är en stad på en miljon invånare som nu alltså inför krigstillstånd. Detta är inte alls bra, det går åt totalt fel håll för Kina.

Det handlar väl mest om att kunna frigöra resurser utan tidsödande regelverk i vägen.
När resurser tryter i en krissituation behövs agila åtgärder.
I Sverige tryter resurserna redan idag, så det är en gåta varför vår regim inte utfärdat undantagstillstånd.
Sverige i en allvarlig pandemi?
Mardröm.
Det moraliska hoppet står till sjukvårdares beslutsamhet att ge politiker ansvariga för Sveriges förfall absolut lägsta prioritet till vård i en sådan situation.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej

Detta är en stad på en miljon invånare som nu alltså inför krigstillstånd. Detta är inte alls bra, det går åt totalt fel håll för Kina.

Kanske kan man i Kina dämpa tillväxten med dessa åtgärder Men vad kommer hända i Japan?. De har verkat tappa kontrollen och det är väl knappast troligt att man kan vidta så drakoniska åtgärder som i Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Eftersom du höftar invärden så blir utdatan höftningar. Bara i en högre grad.

Man är alltså "still confused but on a higher level".

Så är det. I detta fallet har jag gått tillbaka 14 dagar då det är medeltiden för att friskskrivs en patient och att medeltiden för att dö ligger runt 14 dagar också. Så med de data vi har så får jag fram detta. Det är mer rättvisande än de flesta siffror som snurrar runt i alla fall.

17% av de med Covid-19 I Kina dör. 2,6% av de med konstaterad SARS-COV-2-smitta utanför Kina dör. Den första siffran har en hyfsad konfidens. Den andra är mer osäker då många fortfarande är sjuka efter två veckor utanför Kina.
Citera
2020-02-16, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Omöjligt

Vi har tidigare diskuterat pålitlighet i de uppgifter vi får. Alltså att antalet döda inte stämmer och att Kina och andra länder inte ger rätt uppgifter.
Allt sådant ger ungefär samma som det bekanta.
Hur långt är ett snöre?
Nja, vi vet nu på ett ungefär hur långt snöret är. Under förutsättning att patienten har diagnosticerats med Covid-19 i Kina vill säga. I övrigt har vi för lite data.
Citera
2020-02-16, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så är det. I detta fallet har jag gått tillbaka 14 dagar då det är medeltiden för att friskskrivs en patient och att medeltiden för att dö ligger runt 14 dagar också. Så med de data vi har så får jag fram detta. Det är mer rättvisande än de flesta siffror som snurrar runt i alla fall.

17% av de med Covid-19 I Kina dör. 2,6% av de med konstaterad SARS-COV-2-smitta utanför Kina dör. Den första siffran har en hyfsad konfidens. Den andra är mer osäker då många fortfarande är sjuka efter två veckor utanför Kina.
Ja jag tar dig på orden. Statistik är inte min starkaste gren.
Citera
2020-02-16, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag tar dig på orden. Statistik är inte min starkaste gren.

Jag är hyfsad på statistik, men inte mer. I detta fallet räcker hyfsad då indata har för dålig kvalitet.

Med bättre kvalitet på indata så hade man kunnat räkna ut tillförlitlighet mm, men nu går det inte. Nu får man nöja sig med att räkna ut det mest sannolika värdet.
Citera
2020-02-16, 01:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Kanske kan man i Kina dämpa tillväxten med dessa åtgärder Men vad kommer hända i Japan?. De har verkat tappa kontrollen och det är väl knappast troligt att man kan vidta så drakoniska åtgärder som i Kina.

I riktiga krissituationer så tror jag att Japan och Singapore kan implementera helt otroliga åtgärder. Och alla kommer att följa dem.

Det är homogena och välbyggda samhällen, inte alls splittrade och söndrade som många samhällen i väst, speciellt Sverige.
Citera
2020-02-16, 01:20
Medlem
Citat:

I studien med 17000 patienter fick 16% allvarliga och 2% kritiska symptom, så nej, tror knappast att 17% av alla med COVID-19 dör.

Om det är kvoten D/(R+D) som du tänker på så ligger den idag på 15% och minskar för varje dag.
Den klassiska CFR ligger på 3% och har gått upp 1% senaste veckan.
Citera
2020-02-16, 01:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nja, vi vet nu på ett ungefär hur långt snöret är. Under förutsättning att patienten har diagnosticerats med Covid-19 i Kina vill säga. I övrigt har vi för lite data.
Vad anser du om uppgifter från tex Thailand?
En diktatur som är beroende av turismen mm
Hur stor sannolikhet är de uppgifterna rätt?

Sedan om du får fram en siffra på vad det varit vet vi inget hur det blir framåt. Alltså hur sjukvårdens resurser klarar av 100, 1000, 10000 fall i olika länder.
Du vet säkert att sjukvården i Sverige redan går på knäna och då får du ta med gissningar om när folk läggs i idrottshallar utan riktig vård.

Jag ger inte ett smack för gissningar. Det enda vi vet är att de inte stämmer och att de inte kan förutsäga hur det kommer se ut framåt.
Citera
2020-02-16, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Svårt med så lite data. CFR kommer givetvis att variera, över tid och rum och för olika grupper, åldrar, hälsostatus och i olika länder. Vad genomsnittsvärdet landar på vet ingen i dagsläte. De estimeringar som gjorts av experter hittills har löjligt hög osäkerhet.

Som jämförelse låg slutgiltig CFR för SARS 1.0 i Sverige på 0%, i Hong Kong 17%, i Kina 6% om jag inte minns fel och genomsnittet nånstans runt 9,5 %.

Vad jag kan se har preliminära CFR värdet ökat senaste veckan, till runt 3%. Kvoten D/(R+D) som vissa verkar gilla, minskar dag för dag och är nere på runt 15%. Men då snackar vi ju bara registrerade fall.

Varför SARS 1 uppstod i Guangdong och flest dog i Hong Kong kan bero på att sydkineser äter dålig mat vilket förstör deras tarmflora och immunsystem vilket ökade mottagligheten och smittsamheten. Sjukhusen var också dåligt byggda vad avser avloppet och viruset dödade därför många. Toronto fick ju också ett SARS-utbrott och det drabbade bara kineser. Jag ska kolla upp hur många som dog men underlaget var så få så en CFR blir missvisande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in