2020-02-16, 00:55
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Haha bra!

Ja arabemiraten glömde jag. De har 8 fall, 3 recovered och... 1 serious tyvärr.

Jag tror att de menar att han var allvarlig. Alltså att han inte såg glad ut.

Citera
2020-02-16, 00:58
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag tror att de menar att han var allvarlig. Alltså att han inte såg glad ut.

Vi får hoppas. Se min edit. Förenade arabemiraten har 1 recovered än så länge! :P

EDIT: NEJ DOM HAR 3 RECOVERED. Skrev fel. Åhhh är lite onykter.
Citera
2020-02-16, 00:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Blev bara massa påhopp och åsikter kring varför det inte går att göra statistiska analyser kring detta.

Vill återigen påminna att jag har en master i statistik.

Vill folk ha statistiska analyser gör jag det gärna. Lämnar dock tråden för tillfället pga allt gnäll och trams.

Citera mig om intresse finns så gör jag det gärna.
Det hjälper inte att du har en master för det är så många olika parametrar inblandade.

Exempelvis så påverkas dödligheten i personernas motståndskraft, om de är rökare, hur mycket de röker, vilken typ av cigaretter, hur luftföroreningar är, ålder på personen, vilken sjukvård den smittade får osv.
Dessutom vet vi inte om viruset redan muterar i någon form och ger olika effekt.

Jag har också en akademisk utbildning och via den har jag lärt mig att kunna skilja på tro och teori samt bevisföring för teorier.

Den statistik du försöker få fram med så tveksam underlag som finns om detta kommer inte vara värt ett skit.

Lärde du dig inget när du gick i skolan?
Citera
2020-02-16, 01:02
Medlem
Nu räknade jag på utslaget av dödsfall i Kina baserat på 14 dagar tillbaka.

17,2% av de då rapporterade fallen har dött.
Övriga har tillfrisknat. Det var knappt 100 fler som tillfrisknat än som var sjuka vid detta tillfälle, men den osäkerheten får vi leva med.

För 14 dagar sedan fanns det 153 fall utanför Kina. 4 dödsfall (inklusive Hong Kong). Det ger ett dödstal på 2,6%. 108 har tillfrisknat. Det motsvarar 70%. Alla länder rapporterar dessutom inte serious/critical, men det finns 20 sådana fall inrapporterade.

Nu är 153 fall ett dåligt statistiskt underlag, man brukar säga att man behöver 1000. Men nog är det anmärkningsvärt att runt 30% fortfarande är sjuka enligt denna statistik? Det antyder att skillnaden mellan Kina och övriga världen är sjukvården, dvs troligen tillgång på densamma I form av mer avancerade mediciner och utrustning, samt antal läkare/patient.

Nu är ju siffrorna ovan höftningar då vi inte har tillgång till alla data på alla dessa fall, så flrdelningskurvor mm kan vi inte ta hänsyn till. Men jag vågar såga att vi är i rätt storleksordning.

Lägg nu till detta ett okänt antal smittade som inte finns registrerade. Om de är 7ggr så många som de konstaterade fallen i Kina, då hamnar vi på en rate på 2.5% I Kina.

Nu kan man ju dessutom anta att antalet okända fall från 14 dagar tillbaka utanför Kina är mycket få, vilket gör att man nog inte bör räkna med mer än kanske 2-3ggr så många smittade där. Låt oss räkna på 3ggr. Det skulle ge en dödlighet utanför Kina på ca 0,87%.

Nu blev det lite gissningar på slutet, men då vi saknar riktiga siffror så får man anta lite för att få en uppfattning som man kan justera när man vet mer.

Slutsats:
Färre dör utanför Kina än I Kina. Runt 17% av de som konstateras med Covid-19 i Kina dör. Dödsfrekvensen utanför Kina är troligtvis lägre, men kan inte fastställas på grund av för få fall, samt att man där också räknar in de som inte drabbas av Covid-19.

Längre kommer jag inte nu med de siffror jag har framför mig.
Citera
2020-02-16, 01:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
"11:48 pm Feb 14

Honghu city in Central China's Hubei, has implemented wartime control measures, becoming the fourth city in the province to use such measures amid coronavirus outbreak."

Källa Global Times (Officiell källa)

Tumskruvarna dras alltså åt i HUbeiprovinsen. Den första staden var Shiyan

Nej

Detta är en stad på en miljon invånare som nu alltså inför krigstillstånd. Detta är inte alls bra, det går åt totalt fel håll för Kina.
Citera
2020-02-16, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
De frågor han ställt kan räknas fram från den mätdata som finns.

Vilket urkanuz nog fixar, eftersom han rimligtvis förstår att han har långt mycket mer fakta än vad som krävs för att bestämma två okända variabler.

Svårt med så lite data. CFR kommer givetvis att variera, över tid och rum och för olika grupper, åldrar, hälsostatus och i olika länder. Vad genomsnittsvärdet landar på vet ingen i dagsläte. De estimeringar som gjorts av experter hittills har löjligt hög osäkerhet.

Som jämförelse låg slutgiltig CFR för SARS 1.0 i Sverige på 0%, i Hong Kong 17%, i Kina 6% om jag inte minns fel och genomsnittet nånstans runt 9,5 %.

Vad jag kan se har preliminära CFR värdet ökat senaste veckan, till runt 3%. Kvoten D/(R+D) som vissa verkar gilla, minskar dag för dag och är nere på runt 15%. Men då snackar vi ju bara registrerade fall.
Citera
2020-02-16, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det hjälper inte att du har en master för det är så många olika parametrar inblandade.

Exempelvis så påverkas dödligheten i personernas motståndskraft, om de är rökare, hur mycket de röker, vilken typ av cigaretter, hur luftföroreningar är, ålder på personen, vilken sjukvård den smittade får osv.
Dessutom vet vi inte om viruset redan muterar i någon form och ger olika effekt.

Jag har också en akademisk utbildning och via den har jag lärt mig att kunna skilja på tro och teori samt bevisföring för teorier.

Den statistik du försöker få fram med så tveksam underlag som finns om detta kommer inte vara värt ett skit.

Lärde du dig inget när du gick i skolan?

Klart den är värt något. Det är inget definitivt svar, men det ger en indikation i alla fall.

Nu när jag räknat ut lite preliminära siffror så kan man tydligt se att det finns faktorer i Kina som verkar öka dödligheten I denna sjukdom där. Vilka dessa är vet vi inte. Det verkar dock inte vara helt ofarligt utanför Kina heller...
Citera
2020-02-16, 01:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det ett virus evolution strävar mot är att maximera spridningen. Dödligheten är inte något som gynnar detta, snarare tvärtom eftersom en dö bärare inte sprider något virus.

Det är änfå komplexa mekanismer där virus kan ha en gynnsam effekt av att producera nya virus. Det gör de i bärarens celler. Går det här väldigt snabbt förstörs många av bärarens celler samtidigt och denne riskerar att bli väldigt sjuk.

I fallet med COVID är det epitelceller i de nedre luftvägarna som viuset använder som fabriker för att producera nya virus.

Ett virus kan inte sträva , i den meningen att viruset gör något medvetet?

Det handlar om det naturliga urvalet, den viruspartikel med egenskaper som gör att den kan kopiera sig, kan smitta och hålla smittspridningen i gång, fortsätter att existera.
Senast redigerad av OY 2020-02-16 kl. 01:10.
Citera
2020-02-16, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu räknade jag på utslaget av dödsfall i Kina baserat på 14 dagar tillbaka.

17,2% av de då rapporterade fallen har dött.
Övriga har tillfrisknat. Det var knappt 100 fler som tillfrisknat än som var sjuka vid detta tillfälle, men den osäkerheten får vi leva med.

För 14 dagar sedan fanns det 153 fall utanför Kina. 4 dödsfall (inklusive Hong Kong). Det ger ett dödstal på 2,6%. 108 har tillfrisknat. Det motsvarar 70%. Alla länder rapporterar dessutom inte serious/critical, men det finns 20 sådana fall inrapporterade.

Nu är 153 fall ett dåligt statistiskt underlag, man brukar säga att man behöver 1000. Men nog är det anmärkningsvärt att runt 30% fortfarande är sjuka enligt denna statistik? Det antyder att skillnaden mellan Kina och övriga världen är sjukvården, dvs troligen tillgång på densamma I form av mer avancerade mediciner och utrustning, samt antal läkare/patient.

Nu är ju siffrorna ovan höftningar då vi inte har tillgång till alla data på alla dessa fall, så flrdelningskurvor mm kan vi inte ta hänsyn till. Men jag vågar såga att vi är i rätt storleksordning.

Lägg nu till detta ett okänt antal smittade som inte finns registrerade. Om de är 7ggr så många som de konstaterade fallen i Kina, då hamnar vi på en rate på 2.5% I Kina.

Nu kan man ju dessutom anta att antalet okända fall från 14 dagar tillbaka utanför Kina är mycket få, vilket gör att man nog inte bör räkna med mer än kanske 2-3ggr så många smittade där. Låt oss räkna på 3ggr. Det skulle ge en dödlighet utanför Kina på ca 0,87%.

Nu blev det lite gissningar på slutet, men då vi saknar riktiga siffror så får man anta lite för att få en uppfattning som man kan justera när man vet mer.

Slutsats:
Färre dör utanför Kina än I Kina. Runt 17% av de som konstateras med Covid-19 i Kina dör. Dödsfrekvensen utanför Kina är troligtvis lägre, men kan inte fastställas på grund av för få fall, samt att man där också räknar in de som inte drabbas av Covid-19.

Längre kommer jag inte nu med de siffror jag har framför mig.
Eftersom du höftar invärden så blir utdatan höftningar. Bara i en högre grad.

Man är alltså "still confused but on a higher level".
Citera
2020-02-16, 01:10
Medlem
Roskorss avatar
Som det ser ut nu kan man konstatera att siffrorna från Kina, om de nu stämmer, är mycket allvarliga för deras del (så illa ser det inte ut utanför Kina, värst är det i Hubei) då över en femtedel verkar kräva intensivsjukvård med respirator m.m.

Jag kan ingenting egentligen om virus eller mikrobiologi, men är normalbegåvad såvitt jag vet. Läste någonstans att ett virus är farligare ju närmre ursprungskällan man är. Det + kinesernas taskiga immunförsvar (påtagligt förorenad luft, udda kost(?) med exotiska djur, överanvändning av antibiotika, hög andel rökare, trångboddhet etc, alla dessa faktorer kan förklara varför det ser närmast ödesdigert ut i Kina. För situationen där är mycket allvarlig det går inte att förneka. Skulle vi ha samma situation här i Europa skulle säkert panik bryta ut med samhällskollaps som följd.

Men även i Kina sjunker dödligheten då förmodligen det finns en betydande andel smittade som får, precis som i Europa och Amerika, milda symptom som inte är värre än influensa. Andelen recovered ökar betydligt snabbare än antalet döda. Det är mycket positivt. Minns ni i början då antalet döda låg långt över recovered? Nu är det tvärtom!
Citera
Medlem
Citat:
Klart den är värt något. Det är inget definitivt svar, men det ger en indikation i alla fall.

Nu när jag räknat ut lite preliminära siffror så kan man tydligt se att det finns faktorer i Kina som verkar öka dödligheten I denna sjukdom där. Vilka dessa är vet vi inte. Det verkar dock inte vara helt ofarligt utanför Kina heller...

Indikationen är att det verkar variera, jämför CFR för SARS, varierade från 0% till 100%, i olika länder....

https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Omöjligt

Vi har tidigare diskuterat pålitlighet i de uppgifter vi får. Alltså att antalet döda inte stämmer och att Kina och andra länder inte ger rätt uppgifter.
Allt sådant ger ungefär samma som det bekanta.
Hur långt är ett snöre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in