2020-02-08, 23:05
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag misstror dig inte men tar gärna länk om du har en nära tillhands?

Det gör inget. Jag har blivit misstrodd och kallad dum i huvudet i nästan alla inlägg jag har gjort i denna tråd. Och det är rätt många

Kurvan finns väl tillgänglig på samtliga sidor som räknar fall? Du har ju hängt här ett tag nu så du har dem väl redan?
De finns ju även i hundratals artiklar på nätet. Ta den som du tycker är mest lättläst

Notera gärna den lilla förändringen som skedde när media började ifrågasätta siffrorna.
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-08 kl. 23:10.
Citera
2020-02-08, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kan du peka på vilka evidens som stöder att tvångskarantän är bättre än frivillig karantän, exempelvis hur SARS hanterades?

Evidens? Det är väl ganska självklart att det är mer effektivt att sätta folk direkt i en kontrollerad karantän, när det kommer till en sjukdom som smittar på det här sättet, framför att låta de röra sig fritt bland folk om de så vill? Samt åka bussar bland folk som vårt fall faktiskt gjorde.

Vad för typ av evidens är det du vill ha mer än att det av naturliga skäl är mindre chans för spridning ju mindre folk de smittade/potentiellt smittade kommer i kontakt med?
Citera
2020-02-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Att Hubei har högre dödlighet än övriga världen har diskuterats tidigare i tråden. En liten fundering om ovanstående är sant:
Viruset har påståtts kunna infektera även de som haft infektionen, dvs immunitet ges inte. Kan det då vara så att de som dör nu i Hubei är inne på andra varvet? Det immunologiska svaret kan kanske då ge en mycket kraftigare reaktion genom komplementaktivering och cytokinutsvämning, vilket kan orsaka ARDS.

I så fall kommer de utomkinesiska dödsfallen betydligt senare än nu.

Eller har jag druckit för mycket whiskey nu på lördagskvällen?

Rörande immunitet, vilka vetenskapliga källor har det varit?
Citera
2020-02-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Att Hubei har högre dödlighet än övriga världen har diskuterats tidigare i tråden. En liten fundering om ovanstående är sant:
Viruset har påståtts kunna infektera även de som haft infektionen, dvs immunitet ges inte. Kan det då vara så att de som dör nu i Hubei är inne på andra varvet? Det immunologiska svaret kan kanske då ge en mycket kraftigare reaktion genom komplementaktivering och cytokinutsvämning, vilket kan orsaka ARDS.

I så fall kommer de utomkinesiska dödsfallen betydligt senare än nu.

Eller har jag druckit för mycket whiskey nu på lördagskvällen?

Bara bs, vilket mkt är ifrån alarmisterna. Såklart du får immunitet emot det. Viruset måste i sådana fall mutera så pass mkt så kroppen inte känner igen det. Detta är inget supervirus.

Skulle väl snarare tro att antal smittade i hubei området är extremt hög, och därmed så framstår dödligheten som högre där.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Post 21727,

Gå dit, där finns länken, jag kan inte länka.

EDIT; Jag kan inte heller öppna länken, fick citatet i pm.

Hittade länken och grävde lite mer. Fått information om mer forskning kring coronaviruset. Fanns artiklar ifrån samma forskare, den forskare är den främsta som forskar om viruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Evidens? Det är väl ganska självklart att det är mer effektivt att sätta folk direkt i en kontrollerad karantän, när det kommer till en sjukdom som smittar på det här sättet, framför att låta de röra sig fritt bland folk om de så vill? Samt åka bussar bland folk som vårt fall faktiskt gjorde.

Vad för typ av evidens är det du vill ha mer än att det av naturliga skäl är mindre chans för spridning ju mindre folk de smittade/potentiellt smittade kommer i kontakt med?

Ok, du utgår från det. Bättre du läser några studier i ämnet istället.
Citera
2020-02-08, 23:09
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Rörande immunitet, vilka vetenskapliga källor har det varit?

Vill du läsa en vetenskaplig text om Bryta koronavirusgenom för ledtrådar till utbrottets ursprung?
Citera
2020-02-08, 23:10
Avslutad
Citat:
Ok, du utgår från det. Bättre du läser några studier i ämnet istället.

Är du av annan åsikt får du gärna förklara varför mitt påstående skulle vara felaktigt? Och har du några studier som talar emot denna ganska självklara logik så får du gärna länka!
Citera
2020-02-08, 23:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det gör inget. Jag har blivit misstrodd och kallad dum i huvudet i nästan alla inlägg jag har gjort i denna tråd. Och det är rätt många

Kurvan finns väl tillgänglig på samtliga sidor som räknar fall? Du har ju hängt här ett tag nu så du har dem väl redan?
De finns ju även i hundratals artiklar på nätet. Ta den som du tycker är mest lättläst
Jag ska kolla, tänkte mest om någon pillat ihop grafiska sammanställningar? Jag har varit rätt dålig på att klicka på twitterlänkar så jag kan ha missat en hel del, det är ju där all finfolie finns. Saknar Lulu lite grann, (Lulu var är du? <3 )
Citera
2020-02-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilket även borde betyda 20 000 döda med 2% dödlighet. Antingen är dödligheten pisslåg eller så är antaget om 1 miljon smittade väldigt fel.

Än en gång, det tar tid att dö av detta.

Läkaren Li kämpade på i runt en månad. För en månad sedan var antalet smittade mycket lägre.

Vi har förklarat detta några gånger nu...
Citera
2020-02-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varifrån kommer uppgiften om ett R0 på fyra, De är ett väldigt högt värde, för den här typen av virus.

Massor av källor, ett exempel här som mäter mellan 3.9, 4,04 och 5.0

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28958834/
Citera
2020-02-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Slutet av december larmade han. Då hade han själv inte blivit smittad.

https://time.com/5779678/li-wenliang-coronavirus-china-doctor-death/

Tack för vederhäftig information. Det verkar ändå lite märkligt att han trots förstklassig vård, får man förmoda, inte klarade sig.
Det blir verkligen intressant/kanske skrämmande att följa utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in