2020-02-15, 18:11
Medlem
kansascityshuffles avatar
Kvitterade ut ett paket från postombud och det var öppnat så man kunde se innehållet och nån hade dragit en kniv. (Alla varor fanns med. Jag hade bråttom så jag upptäckte det när jag kom hem eftersom de har kameror och personal så borde väl nån ha märkt det? T.ex hon som gav mig paketet.

Vad göra? Vem bär ansvaret?

”Att öppna annans post utan lov är brottsligt enligt 4 kap. 8 § brottsbalken, man gör sig då skyldig till brytande av posthemlighet och straffskalan för brottet är böter eller fängelse i upp till 2 år. Det kan alternativt anses vara intrång i förvar enligt 4 kap. 9 § brottsbalken (samma straffskala), som är subsidiärt till 4 kap. 8 §. Detta eftersom att 4 kap. 8 § endast gäller fall där meddelandet är ”under befordran”, alltså innan det lämnats i brevlådan. Om någon olovligen bryter annans förseglade brev efter att det lämnats i mottagarens brevlåda så ska det klassas som intrång i förvar.”
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-02-15 kl. 18:14.
Citera
2020-02-15, 18:25
Medlem
kalkryggars avatar
Har inte tullen rätt att öppna paket?
Citera
2020-02-15, 19:01
Medlem
Rastades avatar
Grattis! Dom snodde vart fall inte sakerna.

Hänt mig flertal gånger att det snott mina varor.
Citera
2020-02-15, 19:06
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Grattis! Dom snodde vart fall inte sakerna.

Hänt mig flertal gånger att det snott mina varor.

Är det sant? Fick du ersättning? Vad i helvete...
Citera
2020-02-15, 19:08
Bannlyst
Prova att polisanmäla då. Polisen som inte löser riktiga brott kommer säkert lägga ner sin själ i det här.
Citera
2020-02-15, 19:12
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Är det sant? Fick du ersättning? Vad i helvete...

Beställde saker på faktura direkt till brevlådan, först trodde ja de typ slitits ur från förpackningen men detta blev upprepade gånger och öppningarna vart olika.

Nej fick ingen hjälp alls, ringde och då sa de att jag skulle göra en polisanmälan.
Citera
2020-02-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har inte tullen rätt att öppna paket?

Haft tullen öppna mitt paket några gånger och då har det varit tullen tejp över och ett papper att det varit öppnat av dem.
Citera
2020-02-15, 20:27
Medlem
Om tullen öppnar en försändelse så syns det, dels då de använder tejp med sin logotyp och dels då de brukar skicka med en lapp.

Om det är från en svensk webshop brukar det gälla att:
1. Om man upptäcker det vid utlämningsstället så ska man inte ta emot det. Då sker en omedelbar reklamation.
2. Om man upptäcker det senare kontaktar man säljaren som får reklamera till speditören.

Om jag förstår ts rätt så saknades inget, alltså är väl ingen fara skedd, men jag håller med om att det är en principsak.
Citera
2020-02-15, 21:46
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Det händer att tullen öppnar mina paket också men de brukar oftast lägga ett visitkort i det där det står att de har öppnat det pga säkerhet mm och sånt.
Citera
2020-02-15, 21:54
Medlem
morkfromorks avatar
posten, tullen, eller polisen har rimligen rätt öppna ditt paket om de har misstanke om brott.

Jag har fått massor av paket öppnade, oftast lämnar de ett papper om varför men ibland inte.
Citera
2023-03-18, 00:26
Medlem
Måste hijacka denna gamla tråd då jag har haft någon via Postnord som har snott mina skickade varor. Värdet är cirka 40.000kr och Postnord själva vägrar göra någon slags utredning och vill inte ens reklamera deras transport.

Har polisanmält händelsen men jag förväntar mig att förundersökningen kommer läggas ned då inga stölder av privatpersoner står vid intresse hos svenska polisen.

Känner dock förjävligt att skicka saker via fraktföretag där de anställda helt enkelt öppnar paket som de vet är värdefulla helt utan konsekvenser.

Att det händer inom ett statligt ägt företag gör inte saken bättre.

Blir trött på livet när något som detta sker men nu har jag lärt mig en dyr läxa och kommer inte använda mig av Postnords service framåt fär något dyrbart. En varning till alla er där ute som funderar på att skicka något dyrbart via Postnord.
Citera
2023-03-18, 00:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SJSInvest
Måste hijacka denna gamla tråd då jag har haft någon via Postnord som har snott mina skickade varor. Värdet är cirka 40.000kr och Postnord själva vägrar göra någon slags utredning och vill inte ens reklamera deras transport.

Har polisanmält händelsen men jag förväntar mig att förundersökningen kommer läggas ned då inga stölder av privatpersoner står vid intresse hos svenska polisen.

Känner dock förjävligt att skicka saker via fraktföretag där de anställda helt enkelt öppnar paket som de vet är värdefulla helt utan konsekvenser.

Att det händer inom ett statligt ägt företag gör inte saken bättre.

Blir trött på livet när något som detta sker men nu har jag lärt mig en dyr läxa och kommer inte använda mig av Postnords service framåt fär något dyrbart. En varning till alla er där ute som funderar på att skicka något dyrbart via Postnord.

Har aldrig skickat något över ca 2000 kr. Har aldrig litat på de jävlarna. Jag ser ju när de kommer i sina små elbilar och misshandlar posten och trycker in den i kundens låda fastän den inte får plats.

Finns det ingen försäkring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in