2020-02-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Alla som åkt runt jorden med flyg båt och på lan startat på en plats och kommit tillbaka på samma.
Du verkar leva i fantasin

Jag lever i samma platta verklighet som vem som helst, dig inkluderat. Det är du som fantiserar en rund verklighet.
Citera
2020-02-15, 18:44
Medlem
Kom med ett bevis då på den platta
Citera
2020-02-15, 18:47
Medlem
Citat:
Kom med ett bevis då på den platta

Räcker med att ni presenterar bristfälliga bevis för er runda, för att jag ska ana ugglor i mossen.

Är den inte rund, ja då är den nog platt. Så som våra sinnen skvallrar om.

👍
Citera
2020-02-15, 18:52
Medlem
Sluta titta på youtube filmer.
Vill du se bilder på jorden
Citera
2020-02-15, 18:57
Medlem
Citat:
Sluta titta på youtube filmer.
Vill du se bilder på jorden

Jag ser inte bilder som särskilt starka bevis.
Citera
2020-02-15, 19:18
Medlem
Är vanliga människor bra bevis
Vill ha bevis på den platta jorden från dig som du inte har visat på närmare 1000 inlägg snart
Senast redigerad av Eagle5555 2020-02-15 kl. 19:28.
Citera
2020-02-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur räknade man ut att jorden var rund för 2000 år sedan? Snälla, hänvisa inte till Eratosthenes experiment ...

Eratosthenes.

Citat:
... där man, än en gång, gör ett antagande om solens strålar och hur de faller parallellt över jorden.

Att studera solen och konstatera att dess storlek inte förändras är inte ett antagande - det är en observation.

Att genom parallax mäta avståndet till solen är inte ett antagande det är en observation.
Citera
2020-02-15, 20:43
Medlem
Citat:
Räcker med att ni presenterar bristfälliga bevis för er runda, för att jag ska ana ugglor i mossen.

Är den inte rund, ja då är den nog platt. Så som våra sinnen skvallrar om.

👍

Du bör sluta med att dra alla över en kam.

Mina sinnen skvallrar om att jorden inte är platt.
Jag har tex spanat in hur saker successivt försvinner ned under horisonten och det är för mig ett väldigt tydligt "skvaller" om jordens form.

Om man gjorde om undersökning om vad olika människors sinnen skvallrar om är jag övertygad om att väldigt många inte delar din tolkning. Fast det är ju lite skit samma eftersom jordens form inte avgörs av någon slags omröstning om vad våra sinnen säger oss. Det känns ärligt talat lite medeltida att ersätta tusentals år av kunskap med subjektivt tyckande.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-02-15 kl. 20:53.
Citera
2020-02-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Eratosthenes.

Att studera solen och konstatera att dess storlek inte förändras är inte ett antagande - det är en observation.

Att genom parallax mäta avståndet till solen är inte ett antagande det är en observation.

Och att bevisa jordens form genom ett experiment involverades två pinnar och dess skuggor, känns det okej med dig?
Citera
2020-02-15, 21:00
Medlem
Citat:
Och att bevisa jordens form genom ett experiment involverades två pinnar och dess skuggor, känns det okej med dig?

Ja självklart. Jag hittar inga som helst brister med den metodiken.
Citera
2020-02-15, 21:01
Medlem
Citat:

Det är dock inte bara ETT experiment som har gjorts utan flertal olika, ALLA dessa OLIKA experiment säger att jorden är rund!

Det finns dock INTE ETT enda experiment som säger att jorden är platt!
Vad dina ögon ser räknas inte, då du ser lika bra som en kossa.
Tyvärr, detta är inget personangrepp, men 1000 inlägg från dig och du svamlar på om samma sak om o om igen!
Du kan inte och verkar inte vilja förstå bättre...
Citera
2020-02-15, 21:08
Medlem
DikTs avatar
Sillen

Håller du med om att solen är lika stor när den står högt på himmelen som när den står lågt? (väldigt lätt att bekräfta)

Håller du med om att du kan se längre än 5 km? T.ex. om du ser ett flygplan på himlen eller en bergstopp på håll?
Håller du även med om att du INTE kan se något som befinner sig längre än 5 km bort på havsytan (om du står på stranden)? I samma siktlinje kan du samtidigt se moln på himlen som befinner sig betydligt längre bort.

Bl.a. dessa enkla iakttagelser pekar entydigt på vilken form Jordens har, gissa vilken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in