2020-02-29, 15:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med all säkerhet var det SD. Kan tänka att han ville kolla så hon inte skrivit någon som kunde peka på honom som mördaren. Eller så var det bara kontrollfreaken i honom som manade honom att logga in.

Ja, det tror jag också.
Men hur gör han det i så fall?
Enligt listorna på hans digitala aktiviteter så sker det inget då.
Kan man göra det på annat sätt? Önskar jag kunder mera om de här sakerna.
Citera
2020-02-29, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det här är, vad jag förstår, när TM hamnar på trådens radar. (lite svårsökt eftersom hans namn felstavas, maskas och han benämns bara som dykarkompis ibland).
Jag tittade då på de inlägg som han ska ha skrivit i SD:s gästbok på dykarforumet. De verkar inte vara helt vänskapliga ... eller så är det jargong. Svårt att veta.

Nu har jag inte varit den som har satt mig in i geocachingforumet utan enbart läst de godbitar vi har blivit serverade i tråden.

Jag kan inte minnas att TM har blivit omnämnd av SD som att de har cachat tillsammans.

Jag vill också tro att man gör sitt bästa i en jävig situation som de bägge är i; att man vill jobba professionellt och objektivt.

Men, man är bara människa. Och det kan vara väldigt svårt om man känner de inblandade. Inte lätt situation.

Jag har svårt att tänka mig att man vill skydda en vän som kanske inte är en väldigt nära vän och riskera sin egen karriär för att skydda en misstänkt mördare. Däremot kan man ha blivit under de år som gått efter mordet påverkad av SD som verkar oerhört slug av sig och som försöker plantera in tankar hos människor.

Tänker på hur finurligt han skrev till grannen, med fråga om hon inte sett honom på mordnatten vid tidpunkten då mordet skedde. Han skrev på ett sådant sätt så att man underförstått ska förstå att han var hemma vid den tidpunkten och att han hade alibi, dvs han var hemma i trädgården.

På tal om det så läste jag nyss vad grannen vars fru ska vittna om SDs förfrågan om vattenspridare har sagt i förhör:

Förhör O.S 30 maj- 18
Aktbil 1511. sid 201

"Vet du om han vattnade trädgården med vattenspridare den 14-15 maj?
Nej, han hade inte någon, han frågade oss om vi hade en vattenspridare, men det hade vi inte.
"

SD hade ingen vattenspridare enligt honom. Det var därför han frågade dom om de hade en.
Citera
2020-02-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, det tror jag också.
Men hur gör han det i så fall?
Enligt listorna på hans digitala aktiviteter så sker det inget då.
Kan man göra det på annat sätt? Önskar jag kunder mera om de här sakerna.
Någon berättade för mig att det går att fiffla med IP-nummer så det inte går att se från vilken adress man har loggat in. Kanske det är det han har gjort? Nej, jag är inte heller nån direkt stjärna på sånt.
Citera
2020-02-29, 15:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ett litet förtydligande, kanske oväsentligt men men man vet aldrig vad som kan komma att få betydelse framöver:
LW skickar meddelande ”Hallå” ”Hallå”

Det är hennes mobil som loggar ”står på Fågelbärsgatan”

Jag uttryckte det lite kryptiskt i mitt inlägg - delvis beroende på att jag kopierat det, och då följde det med en massa ”tecken med mera” och då blev det otydligt.

Aha, tack för ditt förtydligande.
Mitt slarv.
Citera
2020-02-29, 15:18
Medlem
FL frågar HD i ett förhör:

FL2: Och det är då från den 15 maj 2018, där Stefan klockan 16:37 : I 9 skriver till dig: Det ska bli så bra nu. Kommer du ihåg det meddelandet?

/---/
FL2: Strax innan det här så har Stefan skrivit till dig, under förmiddagen samma dag, 11 :48, Jag är övertygad om att hon ej försvinner frivilligt, dålig magkänsla. (Tyst i ca IO sekunder) FL I: Det ska bli så bra nu. Hur tycker du att det rimmar? MT: Två meningar tagna, jag tänker inte kommentera dom överhuvudtaget
Senast redigerad av Picasso2 2020-02-29 kl. 15:21.
Citera
2020-02-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte varit den som har satt mig in i geocachingforumet utan enbart läst de godbitar vi har blivit serverade i tråden.

Jag kan inte minnas att TM har blivit omnämnd av SD som att de har cachat tillsammans.

Jag vill också tro att man gör sitt bästa i en jävig situation som de bägge är i; att man vill jobba professionellt och objektivt.

Men, man är bara människa. Och det kan vara väldigt svårt om man känner de inblandade. Inte lätt situation.

Jag har svårt att tänka mig att man vill skydda en vän som kanske inte är en väldigt nära vän och riskera sin egen karriär för att skydda en misstänkt mördare. Däremot kan man ha blivit under de år som gått efter mordet påverkad av SD som verkar oerhört slug av sig och som försöker plantera in tankar hos människor.

Tänker på hur finurligt han skrev till grannen, med fråga om hon inte sett honom på mordnatten vid tidpunkten då mordet skedde. Han skrev på ett sådant sätt så att man underförstått ska förstå att han var hemma vid den tidpunkten och att han hade alibi, dvs han var hemma i trädgården.

På tal om det så läste jag nyss vad grannen vars fru ska vittna om SDs förfrågan om vattenspridare har sagt i förhör:

Förhör O.S 30 maj- 18
Aktbil 1511. sid 201

"Vet du om han vattnade trädgården med vattenspridare den 14-15 maj?
Nej, han hade inte någon, han frågade oss om vi hade en vattenspridare, men det hade vi inte.
"

SD hade ingen vattenspridare enligt honom. Det var därför han frågade dom om de hade en.

Kommer du ihåg exakt vad han skrivit?
Citera
2020-02-29, 15:30
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
JJ i listan bör ha varit Ls vän som heter Johansson i efternamn.
Är det samme JJ vars telefonsamtal med LW finns i FUP?"

Det finna 75 inspelade samtal, och utredare har lyssnat på samtliga, och 20 av dessa finns med utskrivna i FUP. De samtalen skedde mellan den 11 - 14 maj.

Varför fanns alla dessa samtal inspelade? Vem har spelat in?

Akt.bilaga 158, inspelade samtal, s 95-290.
Citera
2020-02-29, 15:32
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Är det samme JJ vars telefonsamtal med LW finns i FUP?"

Det finna 75 inspelade samtal, och utredare har lyssnat på samtliga, och 20 av dessa finns med utskrivna i FUP. De samtalen skedde mellan den 11 - 14 maj.

Varför fanns alla dessa samtal inspelade? Vem har spelat in?

Akt.bilaga 158, inspelade samtal, s 95-290.
Ett förtydligande: Det är Johansson, inte Jansson.
Citera
2020-02-29, 15:35
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Ett förtydligande: Det är Johansson, inte Jansson.
Ja, det reddes ut direkt! De inspelade samtalen mellan JJ och LW är mellan J*rgen J*hansson och LW (ö,o).
Citera
2020-02-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med all säkerhet var det SD. Kan tänka att han ville kolla så hon inte skrivit någon som kunde peka på honom som mördaren. Eller så var det bara kontrollfreaken i honom som manade honom att logga in.

Kan det vara så att det är på det sättet han försöker skaffa sig alibi?
Att det ska se ut som att hon loggar in på sin mejl och kort därefter skickar han ett meddelande till henne om att han nyss vaknat (nu skrev han att han somnade, men det är ju med andra ord att säga att han nyss vaknade)? Att det ska se ut som att de startar upp dagen som vanligt, fast på olika håll samtidigt som han mer eller mindre skriver att han sovit gott hela natten och inte varit ute på "äventyr"?
Citera
2020-02-29, 15:37
Medlem
Nåt anmärkningsvärt dök upp i ett av förhören med HD:

Förhörsledaren informerar HD om att de genom flera olika källor (förhör med andra samt uppgift de fått genom nån mobil/datortömning tror jag) fått veta att under åren då hon var som sjukast tog SD på sig uppgiften att "dela ut hennes mediciner" till henne några ggr per dag.

Han brukade då byta ut eller lägga till piller i hennes "kvällsmedicinering", till piller som "knockade" henne (starka sömnmediciner/mer kraftfulla lugnande eller dylikt). Hans syfte med att droga HD såhär var att hon skulle hamna i djup sömn/bli utslagen så att han skulle kunna sticka ut och ha sex med LW på nätterna utan att HD skulle märka. Detta var precis i början av affären.

Det här är ju på en HELT annan nivå än en vanlig simpel affär....
Citera
2020-02-29, 15:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Aktbilaga 145 Huvudprotokoll sid 195

Här dyker Händelserapporten upp från 12/5 när SD larmar polisen.
"Flera ungd som stod på vardera sidan och anm upplevde att det försökte stänga in honom"

Poliserna gör inga speciella anteckningar om att anmälaren verkar märklig.
Anmälaren/SD "ringer in detta som information".

I vilket syfte - kan man undra.

Själv har jag svårt att tänka mej att någon skulle ringa polisen om en sån vag händelse.
Bara om den är uppdiktad, och en del i en masterplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in