Citat:
Att unga förnedrar sina rånoffer kan vara ett sätt att kompensera för en maktobalans, menar Sven Granath, kriminolog vid Stockholms universitet.
– De har misslyckats på andra arenor och då blir det desto viktigare att visa makt på gatan.
Han konstaterar att de här unga inte bara har en upplevd känsla av misslyckande – utan att de verkligen har misslyckats på många områden, inte minst i skolan.
”Du har allt som inte jag har”
Den bilden bekräftas av Camila Salazar Atias, Fryshusets gängexpert som forskat på ungas kriminalitet.
– Det kan handla om att det finns en känsla av orättvisa. Offret får symbolisera den orättvisan – du har allt som inte jag har i livet, säger hon.
I samband med ett ungdomsrån på Södermalm i Stockholm tvingade rånarna sina jämnåriga offer till en bankomat där de en efter en fick ta ut pengar - som de genast fick lämna ifrån sig. När ungdomarna tvingats tömma sina konton ville rånarna också skaka hand med dem.
De unga hon möter i verksamheten på Fryshuset förmedlar att deras vardag och deras möjligheter ser helt annorlunda ut än för unga som bor i medelklassområden – men att samhället låtsas som det regnar.
– De upplever att samhället inte säger som det är. Att man låtsas som att det är jämlikt. Att alla skolor är lika bra och att alla har samma möjligheter, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLvA9W/darfor-fornedrar-unga-nar-de-ranar
Ja, vad fan ska man säga?
Vem fan bryr sig om varför? Och om någon skulle bry sig om varför, ska vi då verkligen behöva lyssna på tolkningar av käbbel från små lata, äckliga jävla parasiterande crybabies? Ååå jag misslyckas i skolan, ååå jag bor trångt. Ååå hans mamma och pappa har pluggat och jobbar så att de kan köpa saker. Ååå han har extrajobb och får pengar. Jaha. Ansträng dig då ditt lilla jävla äckel. Livet är inte jämlikt, få in i ditt lilla skithuvud att du inte är en G för att du pissar på någon. Du kommer aldrig att bli insläppt efteråt, livet har redan börjat gå nedåt från den utgångspunkt du fått, eller verkligen FÅTT. Ditt namn är offentligt nu. Dina stolta föräldrars namn. Var ni bor. Många glömmer inte, oavsett vad du nu tror.
Vuxna som ens tar detta som en millimeters anledning till att ungarna beter sig som skit ska inte jobba med ungar. Lyssna bäst fan ni vill, hoppas ni får ett kvastskaft uppkört i röven så att vi kan prata om kvastmannens lilla lägenhet. Hoppas också att maktobalansen snart balanseras i det här landet. Ohållbart, och Aftonhorans dravel strör salt i såren. Jävla svin.