2020-02-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
För att göra det hela enklare för dig som är en Thailover lyssna pa vad 2 professorer inom ämnet anser om thailandsresande https://www.svtplay.se/video/25208658/agenda/agenda-2-feb-21-15?start=auto

De skulle inte själva resa dit Sedan att du vill det, ja sure dra dit och ät deras skitmat om du tror att deras sjukvard e sa bra

Skälet man inte ska åka dit om man är rädd för en epidemi är inte att bli smittat utan att det blir krångligare att ta sig hem. Att åka till stora delar till Kina är i princip riskfritt när det gäller smitta men det är ju inte så jvla lätt att ta sig ut. Jag skulle inte åka till Wuhan.
Citera
2020-02-15, 15:55
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Det kommer bli otroligt intressant hur OS-pamparna i Japan kommer resonera.
Jag förstår att de till, ett väldigt högt pris, vill arrangera detta. Men knappast till vilket pris som helst. Frågan är var gränsen går.

Jag håller med dig. En ytterligare fråga, hur länge kan man vänta med besked?

Medans Svenska rallyt pågår med halverat antal sträckor pga vädret, så har man redan
ställt in deltävlingen i Chile pga oroligheterna där borta. Australiens deltävling i förra året ställde man in pga av bränder.
I September är det inlagt i kalendern en deltävling i Japan, vi får se hur det blir med det.
Citera
2020-02-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är ett åttiotal smittade i västvärlden och hur många av dem som är kineser vet varken du eller jag.
Men ska vi gissa på att de flesta av dem är kineser?

Flera av de enstaka smittade som finns i Europa och inte är kineser kan ju vara sådana som flögs hem med evakueringsplan. Fallet i Belgien var ju ett sådant, och även den unga killen i Italien.
Citera
2020-02-15, 15:56
Medlem
magpests avatar
Har någon smittad icke-asiat överhuvudtaget varit nära döden uppkopplad i respirator eller ECMO?
Citera
2020-02-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hon åkte med ambulans pga smittorisken. Inte för att hon var allvarligt sjuk. Hon är förmodligen kvar på sjukhuset och isolerad tills dess att hon testar negativt för viruset.
Ja , herregud, jag har väl inte påstått något annat? Jag oroar mig för vilka samhällsresurser som skulle krävas om varje enskilt fall Kinessjuka tarvar månadsvis sjukhusvård. Även en relativt liten spridning torde väl kunna knäcka svensk sjukvårdskapacitet. Vilka intensivvårdsplatser kommer finnas tillgängliga för vanliga trafikolycksoffer och hjärtpatienter tex?
Citera
2020-02-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ok och vad tycker dessa OBEROENDE experter om resor till Thailand?

https://www.svtplay.se/video/25208658/agenda/agenda-2-feb-21-15?start=auto

Skall du argumentera med ditt index med dessa professorer?

Eller hur har du tänkt?

Om jag har förstått senaste strängarna så har Japan tappat kontrollen inte Thailand. Det är mycket möjligt att Thailand kommer få problem. Men av 34 sjuka så har 14 blivit friska. Hur ser det ut i Japan?

Ja det kan jag. Då en av Prof ändrade sig sen.
Citera
2020-02-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, så är det ju. I fallet med Spanska sjukan så spreds den ju över världen på 3-4 månader.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRwQXO/professorn-antalet-doda-och-smittade-kommer-stiga-snabbt

Det finns beräkningar som visar att viruset kan fortsätta att spridas i åratal, och att så många som 60–80 procent av jordens befolkning kan komma att drabbas av viruset.

Virusets ”intresse” är bara att replikera sig så mycket som möjligt. Inte att döda bäraren. Därför ”strävar” viruset efter att kunna smitta under så lång tid som möjligt. Så en kort inkubationstid och lång sjukdomstid är strategiskt vilket spanska sjukan visar. Den kunde ofta slå till brutalt med sängliggande efter 1 dag.
Sen började immunsystemet löpa amok vilket ofta dödade den sjuke.
Corona har säkert också en kort inkubationstid det gäller bara att snabbt identifiera dom ”sovande” som har manifesterade symptom fast dom inte är klart identifierade än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Har någon smittad icke-asiat överhuvudtaget varit nära döden uppkopplad i respirator eller ECMO?

Jag har inte läst om något sådant fall.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vet inte om det är en gammal nyhet för den här sidan
Nya coronoviruset sprids på nya sätt
https://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-coronoviruset-sprids-pa-nya-satt/

Det blir synd om Nordkoreanerna som använder avföring som gödsel.

Ska vi få se några Corona flyktingar så är det väl därifrån. Taskiga chanser att överleva om man är lider av halvsvält.

Men jag vet inte hur nersmittade de kinesiska provinser är som gränsar till Nordkorea? Men var får dom annars förnödenheter från ?

Från början redovisade BNO News länken drygt 30 kinesiska provinser och då hade Tibet minst fall. Jag undrar om det beror på Dalai Lama.😉
Men det var det enda positiva för mig med att läsa den deprimerande statistiken.
Citera
2020-02-15, 16:05
Medlem
Av Australiens 15 insjuknade har nu 10 tillfrisknat.
Det är väl inte en för vågad gissning att de insjuknade i Australien är kineser/har kinesiskt ursprung.
Citera
2020-02-15, 16:08
Medlem
Roskorss avatar
Det vi behöver få fram är hur många etniskt västerländska smittade vi har nu, och hur stor andel av dem är kritiskt respektive lindrigt sjuka. Vi har en död, men det var en 80-årig kines i Frankrike? Om några veckor kommer vi ha siffrorna klara för oss. Säkert 4-5 veckor kanske.
Citera
2020-02-15, 16:10
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Av Australiens 15 insjuknade har nu 10 tillfrisknat.
Det är väl inte en för vågad gissning att de insjuknade i Australien är kineser/har kinesiskt ursprung.
Om det stämmer är det väldigt positiva siffror. Det betyder alltså att 2/3 tillfrisknat och att säkert ännu fler kommer att göra det de närmaste dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in