2020-02-15, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag sa att Thailand kan få problem. Självklart klarar inget land av en epidemi av en viss storlek. Så det beror ju på hur man ställde frågorna i England. Om vi frågar svensk sjukvård klarar ni av en epidemi på 1000 personer eller frågar dem om de klarar en epidemi på 1 000 0000 sjuka så lär du få olika svar.

din undersökning hänvisar ju endast till lländers officiella uttalanden om hur man kann hantera epidemier.
Naturligtvis handlar Thailand högt upp da de uttalat sig en hel del efter tsunamin.

Var skulle du välja själv vara i Thailand under en epidemi Eller Japan tex?

jag tror att för de flesta e svaret självklart.

men om du tycker det e kul med snuskig thailändsk streetfood osv so go ahead

i Japan slaktar man hygieniskt och har kylskap
Citera
2020-02-15, 13:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Nästan inget av dem saker du nämner fungerar längre som det ska. Det är brist på mat, sjuksängar och skyddsutrustning för både civila och personal på sjukhusen. Kinesiska myndigheter i Wuhan har tagit desperata åtgärder i att försöka hindra smittspridningen.

Man faller bara för KKP-propagandan om man tror att de officiella siffror över smittade och döda är riktiga. Även om Wuhan inte ligger direkt i ”kollaps” så är utbrottet minst sagt det mest allvarliga på flera årtionden i Kina.
Precis. Dessutom behöver inte ”kollaps” i ett fungerande samhälle betyda Mad Max-nivåer, det räcker med att infrastrukturen inte fungerar för att ”kollaps” ska kunna komma på tal.
Citera
2020-02-15, 13:44
Medlem
[quote=Sharm0ta|70281528]Jag förstår vad du säger, men en rabiat foliehatt här och där kan inte användas som kvitto för att döda hela trådflödet från diskussion gällande allt som är obekräftat. Bara för att man inte kan styrka sin källa betyder det inte att den är fejk, bara att den inte är bekräftad eller förkastad än.

Var och en må ta in de uppgifter som föreligger. Men man ska beakta att Kina är en totalitär stat med tjänstemän som säger det de måste för att få behålla jobb och frihet. Och WHO:s ordförande har berömt Kina och verkar inte speciellt trovärdig. Så ta in hela bilden så ser i alla fall jag hög risk för en livsfarlig pandemi som sannolikt också kommer att drabba/ beröra Sverige. Det första som ryker i krig sägs vara sanningen. Till viss del kan det samma sägas när hot om pandemier kan föreligga.
Citera
2020-02-15, 13:49
Medlem
detta var uppdaterat den 5 feb angående jönköpings kvinnan, det är den 15 feb idag
https://www.rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/uppdatering-kring-fallet-med-coronavirus-i-jonkoping-44038
Citera
2020-02-15, 13:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Var och en må ta in de uppgifter som föreligger. Men man ska beakta att Kina är en totalitär stat med tjänstemän som säger det de måste för att få behålla jobb och frihet. Och WHO:s ordförande har berömt Kina och verkar inte speciellt trovärdig. Så ta in hela bilden så ser i alla fall jag hög risk för en livsfarlig pandemi som sannolikt också kommer att drabba/ beröra Sverige. Det första som ryker i krig sägs vara sanningen. Till viss del kan det samma sägas när hot om pandemier kan föreligga.
Jag håller med, Kina är en fortfarande en skurkstat av episka proportioner vars information ska tas med några tunnor salt, men ska man vara kritisk till det negativa är det dock även tjänstefel att ta det positiva som absolut sanning, som t ex ”Coronaepidemin snart över” (sagt av Kinas vice utrikesminister, som man får anta vill ha igång ekonomin så fort som möjligt).

Edit: Länk. https://www.di.se/nyheter/kinas-vice-utrikesminister-corona-epidemin-snart-over/
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-15 kl. 13:58.
Citera
2020-02-15, 13:55
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Har Wuhan kollapsat? Finns vatten, el och värme? Får sjuka människor vård? Blir sjuka människor friskförklarade? Finns det mat?

Nej Wuhan fungerar klockrent. Inga problem alls. Alla jobbar och lever som vanligt. Exakt vad röker du förresten?
Citera
2020-02-15, 13:58
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Nej Wuhan fungerar klockrent. Inga problem alls. Alla jobbar och lever som vanligt. Exakt vad röker du förresten?

Har Wuhan kollapsat?
Citera
2020-02-15, 13:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Har Wuhan kollapsat?
Definiera ”kollaps”.
Citera
2020-02-15, 14:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Hon blev isolerad den 31 januari, så två veckor precis. Den första tysken var isolerad i nästan tre veckor innan han blev fri från viruset. Fallet i Finland minns jag inte hur länge hon var isolerad.

Men som sagt, jag tror hon blir utsläppt någon gång nästa vecka.
Jag är inte säker på att vi kommer att få några besked på länge. Media har hennes identitet och hon riskerar därmed att bli uthängd på varenda löpsedel om de får tag i henne - med de konsekvenser det medför för henne personligen. Sannolikt skrivs hon hem i all tysthet och frågan är om hon sedan kommer att återvända hem.
Citera
2020-02-15, 14:04
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag är inte säker på att vi kommer att få några besked på länge. Media har hennes identitet och hon riskerar därmed att bli uthängd på varenda löpsedel om de får tag i henne - med de konsekvenser det medför för henne personligen. Sannolikt skrivs hon hem i all tysthet och frågan är om hon sedan kommer att återvända hem.

Hon rapporteras väl som 1 recovered iallafall. Det är väl krav på det?
Citera
2020-02-15, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag sa att Thailand kan få problem. Självklart klarar inget land av en epidemi av en viss storlek. Så det beror ju på hur man ställde frågorna i England. Om vi frågar svensk sjukvård klarar ni av en epidemi på 1000 personer eller frågar dem om de klarar en epidemi på 1 000 0000 sjuka så lär du få olika svar.
För att göra det hela enklare för dig som är en Thailover lyssna pa vad 2 professorer inom ämnet anser om thailandsresande https://www.svtplay.se/video/25208658/agenda/agenda-2-feb-21-15?start=auto

De skulle inte själva resa dit Sedan att du vill det, ja sure dra dit och ät deras skitmat om du tror att deras sjukvard e sa bra
Citera
2020-02-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Uthängd hur då? Om hon inte vill ge intervjuer finns det ju inget att skriva om.
Varför skulle hon inte återvända till sin lägenhet när hon blir frisk?
Jag kan ju lugnt säga att om det var min granne som blev frisk och kom hem skulle jag inte bry mig mer än att säga ”kul att du mår bättre”.
När hon väl är virusfri är ju liksom nyhetsintresset över...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in