2020-02-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Har inte den mannen tillräckligt skadat allmänhetens omdöme i frågan?
Här har du säkert några belysande exempel på när han [Borgnäs] har gjort det?
Citera
2020-02-15, 14:51
Medlem
Om man tänker sig en ensam gm tycker jag Christer A är intressant.

Hans revolver blev aldrig provskjuten, inget alibi( dock får man tänka på att han var en ensamvarg som verkade undvika andra människor)
Han säger sig ha sålt vapnet och storyn runt försäljningen verkar oklar.
Han avskydde OP och hade tack vare ett regeringsbeslut förlorat en hel del pengar bara någon dag före mordet.
Bostad på gångavstånd från mordplatsen.

Tog livet av sig när polisen ringde på dörren, någon anhörig hade kontaktat polisen och varit bekymrad över CA.

https://www.youtube.com/watch?v=MWgR-Jjo5LI
Citera
2020-02-15, 14:53
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jamen visst så var det ju, trodde ett tag att jag hade missat nåt. Har varit lite inne på att det kan ha varit nån annan han såg som gömde sig i entrén till banken eller vid Skandias entré. Man kan närmast placera NF i korsningen Adolf Fredriks kyrkogata och det verkar så långt bort, på foto i dagsljus iallafall för att kunna identifiera färgen på en jacka och då var det ju betydligt mörkare. Blir inte klok på det hela men nu kommer säkert Siffrorna att upplysa mig om hur det förhåller sig.

7 personer såg Björkman i Dekorimas port nisch efter mordet

1. Lisbeth Palme (FUP) på ett avstånd av 7 meter
2. Jan Andersson (FUP 205) på ett avstånd av 20 meter
3. Leif Ljungqvist (FUP 180) på ett avstånd av 20 meter
4. Christina Vallin (FUP 412) på ett avstånd av 30 meter
5. Jan-Åke Svensson (FUP 294) på ett avstånd av 40 meter
6. Charlotte Liljedal (FUP 136) på ett avstånd av 40 meter
7. Nicola Fauzzi (FUP 92/93) på ett avstånd av 280/200 meter !?

"Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet." (Gärningsmannaprofil s. 97)

Fauzzi var naturligtvis som alla andra i korsningen Sveavägen och Tunnelgatan, när han såg Björkman i Dekorimas port nisch efter mordet
Citera
2020-02-15, 14:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vilket torde innebära - åtminstone vad avser SE - att de båda kan ha mött paret Palme som är på väg söderöver efter att ha passerat Sveavägen. Men det går ju på tvärs mot vad SE uppger, så varför denna avvikelse?

Vore spännande ifall någon kunde hitta en gammal busstidtabell från den här tiden.

Dessutom, tåget stannar i Mörby C, och därifrån är det 5 km hem till SE. Jag menar, om han inte orkar gå mellan Hötorget och t-centralen går han inte från Mörby C till hemmet?

Jag tror SE kör en bluff där, för att verka sen, men är i själva verket i god tid för sista tåget.

Då måste han ta buss i alla fall?

Kanske var han på väg att ta bussen direkt vid Odengatan då?
Citera
2020-02-15, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Oklart av mig där, Hötorgets t-bana har ingångar från flera ställen, bla vid mordplatsen som är stängd. Nästa är väl vid Kungsgatan.

Han säger att han är sen, men, i själva verket, vilket han måste veta, går tåget till Mörby 23.48 och det är bara obetydligt längre att gå dit än till Hötorget. Han är inte sen till tåget till Mörby, möjligen tåget till centralen, men det är inte riktigt samma sak.

Nej då inte alls oklart, har bott i Stockholm så vet det med t-banenedgångarna.
Nu tror jag att jag fattar.
Han säger att han har bråttom för att han ska hinna med t-banan men det är inte hela världen om han missar den eftersom han hinner lätt om han går. Därför behöver han inte, som han beskriver, vara så uppfylld av att hinna att han knappt ser vad som försiggår omkring honom. Och han behöver inte heller överväga om han ska stanna när han ser OP liggandes på gatan.

Är det så du menar? Lägg gärna till om det är något mer du tänkt.
Citera
2020-02-15, 15:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

"Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet." (Gärningsmannaprofil s. 97)

Fauzzi var naturligtvis som alla andra i korsningen Sveavägen och Tunnelgatan, när han såg Björkman i Dekorimas port nisch efter mordet

Det är inte 200m till andra sidan korsningen av Adolf Fredriks kyrkogata. Finns en del i förhören som tyder på att det var där NF befann sig. Till skillnad mot andra vittnen så var AB i porten rakt i NFs siktlinje. Man kunde inte undgå se AB därifrån.

Står man väster om mpl, som de flesta vittnen mer eller mindre gör, så är AB en bit ifrån det de tittar på (Palme)
Citera
2020-02-15, 15:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Dessutom, tåget stannar i Mörby C, och därifrån är det 5 km hem till SE. Jag menar, om han inte orkar gå mellan Hötorget och t-centralen går han inte från Mörby C till hemmet?

Jag tror SE kör en bluff där, för att verka sen, men är i själva verket i god tid för sista tåget.

Jag tror det är så här enkelt: SE kom ut efter mordet. Han var 30 sek för sen för århundradets händelse. Han försöker ljuga sig närmare händelsens centrum. Skyndandet till kollektivtrafiken blir ursäkten till att han inte ser själva mordet,vilket han naturligtvis borde ha sett om han kliver ut när han påstår.

Om han nu hade så bråttom, varför stannar han då för nån ur "A-laget" som kollapsat på gatan?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-15 kl. 15:15.
Citera
2020-02-15, 15:10
Medlem
Citat:

Med andra ord faller hela hans resonemang?
Att han hade bråttom är ju kärnan i allt han uppger.
Citera
2020-02-15, 15:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Med andra ord faller hela hans resonemang?
Att han hade bråttom är ju kärnan i allt han uppger.

Ja, och jag undrar om han ens gick söderut.
Citera
2020-02-15, 15:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Morelius citeras under namnet Leif i aftonbladet 26 april 1986, och där säger han att han inte ser om GM inväntar eller kommer gåendes bakom Palme, han ser att GM "går ikapp" vid Dekorima.

Precis, återstår att avgöra om GM ingick i grupp/ anlitats som GM.

Men jag lutar åt att mordet utfördes av Tensonmannen eller av en man som korsade Sveavägen vid Tunnelgatan.

IM:s väntande man har försvårat utredningen i 34 år.

SE kan vi glömma. Det var inte han. Vi har trots allt i detalj granskat hans story. Håller inte. Han kom ca 30 sek efter mordet och ställde sig vid sidan. Det är min bedömning.
Citera
2020-02-15, 15:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men jag tycker NF är så väldigt säker på att detta var AB. AB säger han bestämde sig för att gå hem en stund efter att hans kollegor kommit ut från bankomaten och bara gått ifrån honom. Är det omöjligt att han staplat efter 20-30m? Detta kan han ha glömt, mordet verkar ju ha varit extremt traumatiskt för honom.

Det blir som ett ord mot ord. NF kontra AB.

Skönt att diksutera detta utan förstörande inlägg om att NF är mördaren.

Är tensonmannen nån annan så nästan måste han vara mördaren

Ja som sagt omöjligt att vara tvärsäker. Men jag ser Tensonmannen som misstänkt GM.

Eller en man som korsade Sveavägen vid Tunnelgatan. Den sistnämnde kan då ha "väntat " i typ 15-20 sek.
Citera
2020-02-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Kollade på Google Maps igen och nu var det saker i vägen från Adolf Fredriks kyrkogata så jag tittade från Tunnelgatan istället, och även om det inte blir helt rättvisande så kan man förstås inte identifiera färgen på AB:s jacka på det avståndet. Det är ju också en mycket diskret färg på hans jacka.
Har du varit på plats och kollat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in