2020-02-15, 14:06
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men glöm det där att du ska kunna se en krökning om du inte kan visa att manrde kunna se en sådan.

Titta istället på vad jag försöker förklara, att horisonten är längre bort ju högre upp du är, och att det kan beräknas med trigonometri. Det skulle inte fungera alls om jorden var platt.

Trigonometrin torde tvärtom bli enklare på en platt Jord, då det skulle röra sig om rätvinkliga beräkningar som inte behöver justeras för en kurva.

Därvidlag är det självklart att synfälltet utvidgas i längdriktning på en platt Jord om utsiktspositionen förhöjs. Varför skulle det inte?

Att det inte skulle fungera så på en platt Jord är enbart ett påstående som upprepas, men aldrig förklaras.
Citera
2020-02-15, 14:06
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Nej, jag har aldrig sett kurvan. Och det har inte du heller. Men du tror den finns där. Jag tror inte det.

Vem av oss sysslar med tro, egentligen?

Verkligen? Är du så sinnesslö? Du ser kurvan i bilderna jag visat samt i den bild du själv visat. Hur kan någon vara så korkad? Är det droger? Någon utvecklingsstörning? Eller är det bara din självåsamkade störning, den som kallas religion?
Jag ställde några enkla frågor. Du klarade inte av att svara på en enda.
Senast redigerad av Sadoman 2020-02-15 kl. 14:08.
Citera
2020-02-15, 14:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Enligt dig ska jag inte behöva befinna mig särskilt högt alls, som bilden jag länkat till flera gånger nu tydligt visar(enligt er då, jag påstår inte att det är jordens kurva vi ser på bilden, det gör ni).
Nu får du ge dig. Du påstår flera gånger att jags jag saker, att jag kommenterat bilder och så vidare.

Du är långt ifrån seriös!

Ifrågasätt vad jag skriver, inget annat. Tack!

Horisonten är längre bort ju högre upp du kommer. Jag har citerat en Wikipediartikel i vilken du kan hitta en källa. Det skulle inte stämma om jorden var platt. Det handlar om matematik. Du kan inte få ihop det med din platta jord. Fattar du eller vill du visa något som visar att jag har fel?
Citera
2020-02-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Verkligen? Är du så sinnesslö? Du ser kurvan i bilderna jag visat samt i den bild du själv visat. Hur kan någon vara så korkad? Är det droger? Någon utvecklingsstörning? Eller är det bara din självåsamkade störning, den som kallas religion?

Äntligen någon som ärligt säger att denna bild visar jordens kurvatur:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Då kan vi du vara så snäll och förklara vart den kurvan tar vägen, då jag inte längre ser skymten av den 10.000 meter upp i luften?
Citera
2020-02-15, 14:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Från 10.000 meters höjd? Nej.
Självklart inte. Har jag sagt det?
Citera
2020-02-15, 14:11
Medlem
Citat:
Nu får du ge dig. Du påstår flera gånger att jags jag saker, att jag kommenterat bilder och så vidare.

Du är långt ifrån seriös!

Ifrågasätt vad jag skriver, inget annat. Tack!

Horisonten är längre bort ju högre upp du kommer. Jag har citerat en Wikipediartikel i vilken du kan hitta en källa. Det skulle inte stämma om jorden var platt. Det handlar om matematik. Du kan inte få ihop det med din platta jord. Fattar du eller vill du visa något som visar att jag har fel?

Tack, har fått någon som vågar erkänna att bilden visar jordens kurvatur. Låter honom svara på min frågeställning. 👍

Men du kan ju få förklara hur matematik är relevant i hur man förklarar hur långt man ska kunna se över en platt jord, om du vill?
Citera
2020-02-15, 14:12
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Äntligen någon som ärligt säger att denna bild visar jordens kurvatur:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Då kan vi du vara så snäll och förklara vart den kurvan tar vägen, då jag inte längre ser skymten av den 10.000 meter upp i luften?

Jag har redan visat kurvan i flera bilder. Och jag ställde några enkla frågor till dig.

Citat:
Vad håller solen på med i bilden? Var är solen på väg? Varför försvinner den? Vad händer med molnen under planet? Var kommer ljuset ifrån?

http://snp.hawknewton.com/wp-content/uploads/2008/07/57FA3B60-5A0B-11DD-A19F-F0D0BB461F20.jpg
Citera
2020-02-15, 14:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, jag fantiserar inte ihop någon kurva där ingen syns. 👍
Men snälla. Har du aldrig sett att horisonten kommit längre bort om du förflyttar dig uppåt?

Har du verkligen aldrig märkt det?
Citera
2020-02-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jag har redan visat kurvan i flera bilder. Och jag ställde några enkla frågor till dig.

Du har visat flera bilder där man ser kurvan från 10.000 meter? Huh?

Jag har ingen aning om hur solen och ljus fungerar över en platt jord. Mina funderingar är kring den mystiskt selektivt förekommande kurvaturen.
Citera
2020-02-15, 14:14
Medlem
Citat:
Men snälla. Har du aldrig sett att horisonten kommit längre bort om du förflyttar dig uppåt?

Har du verkligen aldrig märkt det?

Jo... Det har jag märkt. Jag har också märkt att ingen kurva magiskt syns till för den sakens skull.
Citera
2020-02-15, 14:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Att det inte skulle fungera så på en platt Jord är enbart ett påstående som upprepas, men aldrig förklaras.
Hänvisade till en uträkning. Stämmer inte den?
Citat:
Avståendet till horisonten över ett hav kan räknas ut med denna formel: Kvadraten på avståndet till horisonten är ögats höjd över havsytan gånger jordens diameter (12 750 km). I praktiken ser åskådaren i snitt cirka 10–20 procent längre, beroende på att lufttryck och temperaturskillnader böjer ljusets bana från horisont till öga. [2]

Vid en ögonhöjd över havsnivå på 2 m är det raka avståndet till horisonten, ute på öppet hav, enligt uttryck [2] c:a 5,05 km eller 2,7 nautiska mil.
Vid en ögonhöjd på 10 m över havsnivån är avståndet cirka 11,29 km eller 6,1 nautiska mil.
Vid en ögonhöjd av 100 m över havsnivån är avståndet cirka 35,7 km eller 19 nautiska mil.
Avståndet till horisonten över öppet vatten när man står vid en strandkant, cirka 2 m över vattenytan, är således endast cirka 5 km trots att man intuitivt kan tycka att avståndet är betydligt längre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Horisont
Citera
2020-02-15, 14:18
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Men du kan ju få förklara hur matematik är relevant i hur man förklarar hur långt man ska kunna se över en platt jord, om du vill?

Du ser så långt du vill se på en platt jord. Matematiken består av en rätvinklig triangel. Rita upp en. Den undre kateten är den platta jorden. Du är den andra kateten. Hypotenusan är sträckan du kan se. Vad händer med hypotenusan om man gör den undre kateten längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in