2020-02-15, 11:35
Medlem
FurirRevaers avatar
Precis. Ett avtalat möte anser jag uteslutet, bl a av detta. Om inte OP tyckte att det var OK med son och dennes flickvän samt hustrun i släptåg, vilket jag ser som uteslutet.

Ett spontant möte initierat av någon som passerar och känner igen OP däremot, det är något helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Enligt förhör med Ingrid Klering 24 april 1986 skulle alla 4 vara på väg till bostaden i Gamla Stan för att dricka te. Dock söger Ingrid efter några steg att hon är för trött och vill gå hem till sig. Olof och Mårten ville dricka te, men när Lisbeth sa att hon också var trött så avgjorde det saken.

Stämmer detta, och varför skulle hon ljuga i polisförhör så faller hela spåret med ett "avtalat möte"
Citera
2020-02-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag är inte säker på att PU idag anser att GM står där före Palme kommer dit.

Detta är troligen det nya angreppssättet för PU.
I 33 år har GM stått där i hörnan och väntat; det gör han inte längre.
Citera
2020-02-15, 12:18
Medlem
Drygt 4 minuter in i det här klippet säger Lisbet Palme att både polismannen hon träffade på sjukhuset och polismännen som förhörde henne lördagen 1 mars 1986 läckte till pressen.

Vad är det som kan ha läckt?

Hon måste ju naturligtvis förstå att massmedia och allmänheten kommer att ha många frågor och många olika spekulationer kommer att uppstå.
Dessutom fanns det ju andra vittnen som blev intervjuade och berättade saker.

Undrar om LP:s avighet berodde på påtryckningar ifrån Holmer och/eller Dahlsten?
Finns det något hon inte vill berätta?
Var det någon kontakt/kort samtal mellan OP och gm?

https://youtu.be/I_QQZMK_dA0?t=248
Palmemordet - Lisbeth Palme
Senast redigerad av Sumer 2020-02-15 kl. 12:27.
Citera
2020-02-15, 13:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Tror inte att de tar bort den hörnstenen

GM hade en mörk grovt stickad mössa

Inge Morelius: "en grovt stickad mössa ... mössan nerdragen" (FUP 362)

Anders Björkman: "en grovt stickad mössa på sitt huvud så att den täckte öronen" (FUP 108)

Jan-Åke Svensson: "eller att han hade mörk stickad mössa" (FUP 295)

Hans Johansson: "så antar jag en mössa som var nerdragen. Han var mörk på huvudet" (FUP 308)

Björkman hade en ljus finstickad mössa

källa: https://ibb.co/WpG0J7y
Senast redigerad av 299792458 2020-02-15 kl. 13:42.
Citera
2020-02-15, 13:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur hade jag fel? Bland dina exempel här är det ju bara IM som pratar om reklampelaren.

Att tre personer som går intill varandra upplevs som ett sällskap antyder inte att något vi inte känner till hände vid reklampelaren.

Men jag kanske missförstod dig. Du kanske bara menade att vi inte vet vad som hände på promenaden mellan reklampelaren och mpl? Jag tolkade dig som att det var nåt specifikt som hände där reklampelaren var inblandad, det som nåt vittne spekulerar om, och nån i tråden. DET tycker jag inte det finns belägg för

Precis, jag menar att vi inte vet. Vad hände mellan reklampelaren och entrén.
Citera
2020-02-15, 13:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ljudbangen från revolvern har uppenbart givit olika människor i närhet olika upplevelser. Dekorimahörnan har reflekterat ljudbangen utan hinder mot IM position jämfört med andra vittnen. Ljudabsorption kan ha gjort att vissa inte hört något alls. Detta är inget komplicerat.
Man borde provskjutit på plats och dokumenterat vittnesmålen. LP vittnesmål om "smällare" är ytterligare en lögn eller minnesförlust.
Förmodligen något Dahlsten diktat ihop i sin roll som talesperson åt LP.

Ja, tyvärr är jag inte mannen att avgöra detta. Vet knappt något om skjutvapen. Ville bara komplettera med vad IM berättade. Det lät som en smällare i bilen.
Citera
2020-02-15, 13:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Precis, när jag läser IM blir jag inte alls säker på att GM stod och väntade. Han säger bland annat att GM MÅSTE HA STÅTT DÄR. Det är nåt annat. Kanger påverkade IM i fel riktning. Oklart varför. Flera minuter är inte logiskt. Palme kom över på den sidan ca 1,5 minut före mordet.

Och GM kan som sagt ha följt efter dem. Tensonmannen?
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-15 kl. 13:45.
Citera
2020-02-15, 13:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis, när jag läser IM blir jag inte alls säker på att GM stod och väntade. Han säger bland annat att GM MÅSTE HA STÅTT DÄR. Det är nåt annat. Kanger påverkade IM i fel riktning. Oklart varför. Flera minuter är inte logiskt. Palme kom över på den sidan ca 1,5 minut före mordet.

Och GM kan som sagt ha följt efter dem. Tensonmannen?

Jag är förtjust i tanken på en förföljare som befann sig på östra sidan hela tiden. Från Grand till mpl. Då kan han ha hamnat framför LOP när de korsar gatan. Sen när de stannar vid skyltfönstret så hamnar han ännu längre framför. Att han sedan stannar till nånstans i närheten av mpl.

Detta kan förklara bristen av vittnesuppgifter om en förföljare. Tenson mannen måste enligt mig vara AB, NF är ju ganska tydlig med detta.

Om man vill lyckas mörda Palme så är det ju dumt att stå precis utanför Grand och spana. Bättre ha uppsikt på håll. Från andra sidan gatan ser man både Palme och eventuella livvakter i en bil på gatan
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-15 kl. 13:56.
Citera
2020-02-15, 13:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Oavsett SE eller någon annan skjutit OP är detta ett sorts slumpmässigt möte som skulle kunna urartat till våld. I fallet med SE är ju frågan om detta är självupplevt, det närmaste ett erkännande man kommit avseende honom? Eller är det en analys av en uppmärksamhetssökande man vars trista liv var på väg utför; alkohol, skilsmässa och slutligen självmord?

Jag och några andra har gjort ett försök att gräva lite i det här med vad SE uppger.

Han säger att han är sen till t-banan, enligt tid-tabell för vinter 1985/86 avgick det tåg han påstår sig ska åka med 23.48 från centralen. Ankomst Danderyds sjukhus 00.02, Mörby C 00.03. Dvs att han har nästan 30 minuter på sig att ta sig till centralen. Från Skandia då en promenad på ca 7 minuter.

Det här borde han veta, men uppger att sista tåget går strax efter 23.30 vilket är fel.

Vi har också vittnet Fauzzi, som bor i Vallentuna. Vi vet att han passerar Skandia nästan exakt samtidigt som SE går ut. Är Fauzzi på väg hem till Vallentuna tar inte heller han t-bana norrut. Det kan vara så att Fauzzi är på väg till Odengatan för att ta bussen. Linjerna 690 och 691 är aktuella för Vallentuna och Täby. Engström uppger att han senare tar bussen från Odengatan ca 00.10. Då KBs arkiv inte var komplett hittade vi inte tiden för avgången före 00.10 från Odengatan.

Men, det är inte omöjligt att det är så att båda dessa tänker ta buss och då samtidigt går norrut från Skandia vid 23.20.
Citera
2020-02-15, 13:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Enligt förhör med Ingrid Klering 24 april 1986 skulle alla 4 vara på väg till bostaden i Gamla Stan för att dricka te. Dock söger Ingrid efter några steg att hon är för trött och vill gå hem till sig. Olof och Mårten ville dricka te, men när Lisbeth sa att hon också var trött så avgjorde det saken.

Stämmer detta, och varför skulle hon ljuga i polisförhör så faller hela spåret med ett "avtalat möte"

Ja, detta faktum talar starkt emot avtalat möte. Har alltid betraktat det scenariot som orimligt. Man ska inte krångla till saken i onödan.

Jag får istället intrycket att GM följde Palmes promenad och slog till vid den utifrån situationen minst dåliga platsen. Riskfyllt men möjligt som vi vet.

GM kan ha gått över först vid Tunnelgatan. Eller vara Tensonmannen.
Citera
2020-02-15, 13:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag är förtjust i tanken på en förföljare som befann sig på östra sidan hela tiden. Från Grand till mpl. Då kan han ha hamnat framför LOP när de korsar gatan. Sen när de stannar vid skyltfönstret så hamnar han ännu längre framför. Att han sedan stannar till nånstans i närheten av mpl.

Detta kan förklara bristen av vittnesuppgifter om en förföljare. Tenson mannen måste enligt mig vara AB, NF är ju ganska tydlig med detta.

Tensonmannen är för mig fortsatt misstänkt. Ensam man bakom Palme kort tid före mordet. Rimligt signalement. AB säger att han aldrig var så långt norrut. Inget man kan veta till 100 förstås, men ett scenario att väga in.

En okomplicerad lösning på gåtan "varifrån kom GM?".
Citera
2020-02-15, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tensonmannen är för mig fortsatt misstänkt. Ensam man bakom Palme kort tid före mordet. Rimligt signalement. AB säger att han aldrig var så långt norrut. Inget man kan veta till 100 förstås, men ett scenario att väga in.

En okomplicerad lösning på gåtan "varifrån kom GM?".

Men jag tycker NF är så väldigt säker på att detta var AB. AB säger han bestämde sig för att gå hem en stund efter att hans kollegor kommit ut från bankomaten och bara gått ifrån honom. Är det omöjligt att han staplat efter 20-30m? Detta kan han ha glömt, mordet verkar ju ha varit extremt traumatiskt för honom.

Det blir som ett ord mot ord. NF kontra AB.

Skönt att diksutera detta utan förstörande inlägg om att NF är mördaren.

Är tensonmannen nån annan så nästan måste han vara mördaren
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-15 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in