2020-02-15, 12:46
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej

Nej, de från skeppet räknas separat. Antalet förutom detta är nu 67 i Singapore, 56 i Hongkong, 52 i Japan. Siffrorna är nu så höga så att man kan börja räkna procent, 10-20% ökning per dag.

"Right now we're in an aggressive containment mode," CDC Director Dr. Robert Redfield told CNN's Chief Medical Correspondent Dr. Sanjay Gupta in an interview on Thursday.

"We don't know a lot about this virus," he said. "This virus is probably with us beyond this season, beyond this year, and I think eventually the virus will find a foothold and we will get community-based transmission."

https://edition.cnn.com/2020/02/13/health/coronavirus-cdc-robert-redfield-gupta-intv/index.html
Med tanke på att man förra helgen hade 4000-5000 smittade per dygn och även nu har infört friare tolkning av vem som räknas som smittad vilket gav oss en skjuts på ca 15 000 patienter, så är ju siffrorna lägre idag med antalet smittade.
Citera
2020-02-15, 12:46
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De jämför med siffrorna för influensa för en pandemi, men beräkningarna är inte gjorda från influensasiffror. Det är en statistisk beräkning som uppskattar antalet smittade i Hubei. Ser man till WHOs figur för symptomdebut för personer utanför Kina så har det gått flera veckor nu för de många av de insjuknade. Om det är så dödligt som 10 % bör det vara många fler av dessa som avlidit nu. Det är det inte.

Jag påstår inte att de beräknat den baserat på vanlig influensa utan bara att de jämför med den. Min poäng är att man inte tagit hänsyn till de faktiska utfallet på personerna i gruppen man undersökt map om de dör eller friskförklaras vilket man måste ha med när man bedömmer hur korrekt artikeln är. Sedan måste man ju också säga att det var väldigt få av dessa personer som togs hem som faktiskt var smittade.

Svårt att säga hur många som borde dött i denna gruppen nu men låt säga att de insjuknade i slutet av januari så kan man tänka sig att vi börjar se fiskförklarade nu men vi måste nog vänta ytterligare för att se antalet döda.

Att dödligheten är 10% är nog en väldigt hög siffra så mycket osannolikt att vi ser den siffran även om vi inte har sett utfallet för denna gruppen ännu. Vi kan nog förutsätta att de får en god vård vilket troligtvis kommer att hålla nere dödstalen för just denna grupp.
Citera
2020-02-15, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Människor missförstår det där med bra sjukvård när det gäller epidemier. Tittar du på indexet så ser du vad experterna ser som viktigt.

Japan har bra hygien men har sina hål när det gäller katastrofer. Se Fukushima- https://sv.wikipedia.org/wiki/Fukushima-olyckan eller till ex Kobe jordbävningen. 1995 dödade runt 6,000 personer. En ungefär lika stark jordbävning i Kalifornien (1994) dödade cirka 60st personer

Jag var med om räddningsarbetet som skedde under Tsunamin från annat ställe i Thailand. På ett fåtal dagar hade vi fått i väg minst 15 lastbilar med hjälp lokalt. Sen skickade vi lastbilar lokalt varje vecka under en lång period. Jag har själv varit med om tre översvämningar i Thailand. De lokala myndigheterna sköte det hela utmärkt. Min vän blev hämtad med helikopter efter några timmar. Sen förekommer det fusk och korruption. Till ex att folk hade fyllt igen avrinningskanaler så översvämningen blev större än vad den skulle. Eller i Khorat (där en GM sköt nu senast) byggde man en stadium där regnvattnet alltid runnit av tidigare så numera så drabbas man oftare av översvämningar.

Thailand har problem och kan verkligen få problem med en spridning då kontakten med Kina är stor. Deras fördel är att de har mycket goda kunskaper när det gäller spridningen av sjukdomar. De har lärt från tidigare erfarenheter. till ex HIV och Tsunamin -

Hmmmm av 500 intervjuade i england anser de sjukvårdsansyallda till 96% att de inte klarar en epidemi.

UK ligger 2a på din lista du hänvisar till däg thailand ligger 6a 😂
Citera
2020-02-15, 12:47
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är det oroligt någon annanstans än i den här hysteriska men underhållande tråden?
Om man går utanför dörren märks ingenting. Men då man ju våga gå ut förstås och inte sitta inne med munskydd hela dagarna och hetsa upp sig över siffror man inte begriper.

Jag går ut varje dag och jobbar på en arbetsplats med massa folk. Det stämmer att folk i allmänhet som jag pratar med inte verkar oroliga.

Men det är inte bara vi på denna tråden som hetsar upp oss utan en stor del av världen verkar hetsa upp sig. Jag kan inte minnas den här typen av drastiska karantänårgärder och flygförbud tidigare.

Men mitt största problem just nu är oro för äldre anhöriga, kan jag boka sommarsemestern? Hur påverkas världsekonomin? Hur påverkas min ekonomi?
Citera
2020-02-15, 12:49
Medlem
Citat:
Exponentiellt ökande dessvärre. Detta ser man i alla områden där siffrorna blivit tillräckligt höga att räkna på.

Med R0 på 4 kommer hela jordens befolkning att smittas inom ett år. Det finns naturliga barriärer som stoppar en exponentiell spridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
En bra fråga hur hotell och konferensanläggningar hanterar det här. Hur ska avloppet hanteras. Hur ska matsalen saneras. Turismen kommer att helt upphöra om vi inte styr upp det här nu.
Äntligen börjar nån förstå lite hur jag menat i tidigare inl. det är inte bara plan, att man behöver använda munskydd, osv. Alla sammanträdes-konferenslokaler, hotellrum när man börjar tänka till så är det oerhört mycket som kan vara en direkt smittkälla.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ingenstans i det där citatet står det att han tror att vi kommer få se en likadan spridning som i Kina.
Är det inte just det följande citat antyder?
Citat:
”This virus is probably with us beyond this season, beyond this year, and I think eventually the virus will find a foothold and we will get community-based transmission."
Citera
2020-02-15, 12:51
Medlem
Citat:
Vi har ett R0 på 3-4 vilket innebär det antal som en smittad smittar nya personer. Det anses mycket högt.

Sen ser vi en ca 10% ökning av antalet fall per dag i varje population där siffran blivit tillräckligt hög att räkna på, vilket också är extremt. 10% per dag innebär ju en exponentiell ökning.

Vad betyder RO?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Vi har ett R0 på 3-4 vilket innebär det antal som en smittad smittar nya personer. Det anses mycket högt.

Sen ser vi en ca 10% ökning av antalet fall per dag i varje population där siffran blivit tillräckligt hög att räkna på, vilket också är extremt. 10% per dag innebär ju en exponentiell ökning.

Ovanstående bör läsas tillsammans med:

Citat:
Nej, de från skeppet räknas separat. Antalet förutom detta är nu 67 i Singapore, 56 i Hongkong, 52 i Japan. Siffrorna är nu så höga så att man kan börja räkna procent, 10-20% ökning per dag.

Några dussin är ju i sig inte så alarmerande, men med tanke på virusets aggressiva spridning i kombination med lång inkubationstid så är det sannolikt att dessa totalt 175 personer har hunnit smitta ett par personer var. Innan dessa söker vård kommer dock dröja någon vecka.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Men 10 % e väl linlär ökning?
Har du 100 fall och de ökar med 10 varje dag i 100 dagar får du 1100 fall.
Linjär ökning.
Då har den ökat 10% första dagen men inte andra osv.

Har du 100 fall och de ökar med 10% varje dag i 100 dagar får du 100x1,1^100=1378061 fall.
Citera
2020-02-15, 12:52
Medlem
Det gick litet för fort för Kina, ja. Den snabba imponerande utvecklingen från 1980 och framåt berusade till sist, även om det sammanhållande förnuftet höll väl länge och nog håller ut ändå.

Problemet är matkulturen i Kina.
Denna är djup och svårutrotad. Går 5000 år tillbaka. Omfattar naturligtvis hela folket och har satt sig som den viktigaste överlevnadsstategin bland och folk och fä under alla kejsare för ren överlevnad.

Det är därför högindustrialiserade Kina och dess politbyrå inte vågat stänga fria matmarknader med låga priser på massor av "djur" från insekter till däggdjur liggandes utan all livsmedelsinspektion värd namnet från råvara till konsument. Tradition och matkultur är tunga komponenter också, inte bara ekonomin i hushållen.

Nu får Kina betala för detta ganska politiskt svårlösta problem.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-02-15 kl. 13:09.
Citera
2020-02-15, 12:52
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Är det inte just det följande citat antyder?

Nej? Vi har haft "community based transmission" i Tyskland, Frankrike och England bland annat. Att vi kan komma att se lokal smittspridning runt om i världen råder det inget tvivel om, det har redan hänt, men att påstå att det skulle "bli som i Kina" finns det få belägg för och är knappast det som menas i citatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in