Citat:
Ursprungligen postat av
kallingar
Jo dn gjorde ett fantastiskt år tack vare starka intäkter från digitala abonnemang.
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/sa-gar-bonnier-news/
Mitt inlägg var inte så allvarligt menat utan mer skämtsamt och sarkastiskt. Men tack för länken!
Citat:
De har väl inte haft samma tapp på annonsmarknaden heller? Men 2020 kanske blir ett tuffare år. Att annonsintäkterna faller kommer ju fortsätta. Och de kommer ju fortsätta att tappa på printaffären. Behövs kanske ett nytt begrepp? Printskam! Finns ju en del sub 50 som prenumeranter...
Även om det kan gå upp enstaka år för enstaka aktörer är riktningen spikklar - och den är nedåt.
Detta är en utveckling som pågått i åratal och ingenting ser ut att kunna ändra på det. Jag tror att många annonsörer bara kör på av gammal vana. Men successivt kommer än fler av dessa välja andra kanaler för att nå ut med sitt budskap. Dels läser allt färre papperstidningarna och dels är dessa få företrädesvis äldre, vilket är en målgrupp få annonsörer söker.
Citat:
Deras co2 avtryck är ju rätt rejält. Fälla träd, processa till tidningspapper, distribution, retur. Drar såklart en massa resurser.
Jag skulle faktiskt tro att pappret de trycker på främst är returpapper. Och andra sidan krävs att detta samlas in, görs till nytt papper och levereras till köparna. Allt detta har dock en negativ miljöpåverkan.
Så ur miljöhänsyn är det förståss bättre om folk får sina nyheter från nätet (eller TV och radio) än från papperstidningar.