2020-02-15, 10:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är fantastiskt.

Det blir också en lärdom för olika domstolar i framtiden.
Om de ser att de inte kan begränsa offentlighetsprincipen genom att bara lämna ut papperskopior så kanske de slutar med det oskicket och inser att digitala kopior är vad som gäller.

När och hur blir det preliminära beslutet om papperskopior ett permanent beslut?

Om alltför mycket (hela dokument) är sekretessade utan synbar anledning så hoppas jag att någon överklagar sekretessmarkeringarna. Däremot är det helt rimligt att obduktionsbilder, obduktionsrapporter och liknande är helt sekretessade.

Finns det något sätt att lämna bidrag till kostnaden utan att avslöja vem man är?

Bitcoin?
Citera
2020-02-15, 10:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Hur är det möjligt att bara gå förbi om man känner en konstig lukt?
Ville inte hunden dra åt det hållet?
Jag kan förstå om man inte vill upptäcka en död kropp men skulle nog själv ha gått aningen närmare för att i alla fall se vad det var.
Man behöver ju inte gå alldeles inpå för att se alla obehagliga detaljer.

Man tänker ju att det ska räcka med att larma till polisen om obehaglig eventuell liklukt. Varför ska man behöva göra mer?
Citera
2020-02-15, 10:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Använd kartan på Hitta.se och välj tomtkarta så kan man förhoppningsvis få fram ägarnamnet.

Edit:
Nej, det var helt anonyma tomtägare.
I t.ex dubbelmordet i Vallentuna står ägare på många tomter..
Hitta.se visar inte tomtägare utan de som bor på adressen.
Handlar det om villor så är det ofta samma ägare som boende.
Handlar det om sommarstugor så får man ingen info om personer.
Citera
2020-02-15, 10:22
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det verkar passa tidsmässigt med den försämrade relationen och det verkar också finnas en likhet i och med att han i så fall återvänt till båda platserna vid ett senare tillfälle.

Vad gäller gitarrmysten så verkar den ursprungliga platsen inte bara ligga väldigt nära mordplatsen utan det verkar till och med vara samma plats på någon eller några meter när. Eftersom den cachen var en large så bör den legat på marken inne i ett större buskage och då kanske på samma plats som kroppen hittades. SD hade en FTF på denna plats 28 februari 2018 och därmed också någon form av ursäkt om hans dna finns på platsen. Ingen annan av de personer som diskuterats som alternativa gärningsmän verkar dock ha varit på den gamla platsen.

Att trixa med geologgar är inte straffbart även om utredarna kan ha sett det som intressant hur en misstänkt uppträder i andra sammanhang. Möjligen kan det ha varit en ingång för att få den misstänkte att börja erkänna något mindre allvarligt, men det bör nog ändå inte hamna i FUP.

Solkrökscachen försvinner i början på mars -18 och LW:s hemmasnickrade cache My Real Six String förstörs samma period. Tillfällighet? Nej, tror inte det.

SD har FTF på My Real Six String och likaså HD fast hon inte varit på plats och hennes introtext är förkortad = den ursprungliga auto-loggen vid kontodelningen är borttagen och inlagd på nytt. Varför? Är det hon eller SD som gjort detta? Alla loggar där HD har en annorlunda introtext under perioden januari till början av mars -18 är intressanta att fundera på Varför.
Citera
2020-02-15, 10:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag håller med att det framställs som vagt rakt av i texten.

Men man kan tolka texten i vad som i juridiken kallas ”Et contrario” och därav dra slutsatser som:

-att det indirekt finns känd DNA på BP genom att skriva ingen okänd DNA hittats.

Och omvänt, burkar och metallbit, på BP hade inte varit upptagna om de inte innehåller visst bevisvärde.

Ser det snarare som en del i åklagarens kommande upplägg.

Jag tror att det kan ligga till såsom du säger.
Man har inte hittat något DNA på brottsplatsen som tyder på någon annan gärningsman.
Citera
2020-02-15, 10:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det finns ingenting i stämningsansökan som motsäger det du och jag trott.

Att förhållandet var destruktivt med ömsesidiga hot och krav. Att Lena ville mer i början men SD ville återgå till familjen. Slutligen ville LW inte mer men då blev SD arg när han förlorat båda kvinnorna i sitt liv.

Vad ska du göra pudel av hade du tänkt?
😊

Jag vet inte riktigt. Jag såg att det
efterlystes pudlar i tråden igår så jag ville
bara meddela flocken att jag avvaktar tills
jag vet mer om vad som verkligen har
hänt bakom kulisserna.
Citera
2020-02-15, 10:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I det fallet du beskriver var det en försvunnen person. I detta fall var det en bortrövad.

Det förstörde mycket tror jag att de arbetade utefter att brottet var människorov och inte försvunnen person.

Ja, och om en person misstänks bortrövad, då kan man absolut inte utesluta att hon är död. Och inte heller att hon är långt borta.
De hade ju poliser i området, hur svårt är det att kolla? Det är ju inte nordpolen.
Citera
2020-02-15, 10:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Solkrökscachen försvinner i början på mars -18 och LW:s hemmasnickrade cache My Real Six String förstörs samma period. Tillfällighet? Nej, tror inte det.

SD har FTF på My Real Six String och likaså HD fast hon inte varit på plats och hennes introtext är förkortad = den ursprungliga auto-loggen vid kontodelningen är borttagen och inlagd på nytt. Varför? Är det hon eller SD som gjort detta? Alla loggar där HD har en annorlunda introtext under perioden januari till början av mars -18 är intressanta att fundera på Varför.

Var det den cachen som LW tog bort HDs
FTF ifrån? När LW vägrade att ändra sig
så förstördes cachen?
Citera
2020-02-15, 10:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte läst alla sidor i framställan än men det var nytt, iaf i tråden.

BP är onekligen en plats som väcker frågor. Var det en ”etablerad” plats för SD och LW att träffas på? (något vittne har väl uppgett något ditåt)
Vad är det för metallbit som man hittat där?
Vad är det för tre aluminiumburkar som man hittat där? Satt de först och drack cider den hemska kvällen?
Som jag fattat har man inte hittat några spår från SD på BP (förutom spåren på LW, som ev kan förklaras genom deras relation).
Blir inte då detta lite märkligt: ”..anträffade spår i terrängen härrör från LW och att någon okänd persons dna inte har hittats till uteslutande av alternativa gärningsmän.” (s 12 el 13)
Hur kan man utesluta annan GM bara utifrån frånvaron av dna, när man inte hittat SD:s dna? Om han kunde vara på BP utan att lämna dna borde väl någon annan också kunnat ha gjort det?
Eller tänker jag snett.🤔

Sedan stipuleras även att förhöret med den tekniker som undersökt BP bör ske PÅ själva BP. Tycker inte att det känns så övertygande på något vis.
Och borde inte BP då hållas avspärrad?

Det blev några frågetecken. Litar på att du/någon rätar ut dem.

Med tanke på att MGK avskrevs från brottet med motiveringen att det inte fanns någon teknisk bevisning vare sig till brottsplats eller annat så blir det ju lite av "moment 22" när inte heller MGM kan knytas till brottsplatsen, samma logik borde ju gälla för den misstänkte MGM vilket jag är ganska säker på att Backman kommer att anföra.

Många frågetecken är det och jag saknar verkligen våra proffstyckares åsikter i fallet, märkligt tyst på den fronten.
Citera
2020-02-15, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Nu äntligen så vågar folk börja prata.
Det blir spännande att se vad som kan
krypa fram.

Det är intressant att några av de personer de intervjuar har svårt att få ihop bilden av att han är den misstänkte.

Jag kan förstå det.
Det går inte att se på ytan vilka saker denne person har inom sig. Det oavsett om han är skyldig eller inte.

Bara det att hota att ta barns liv visar att han har gått "way over the edge" för vad kan kallas vanlig ilska över en person (L*ena), eller sin egen hustru.

Hota att ta barnens liv.
Jag förstår absolut insatsstyrkan på ett djupare plan.

Jag måste säga att jag är inte förvånad, eller jo lite, men chockad över den läsning jag gjorde igår. Jag har förstått att det har varit allvarligt, men det finns ändå tecken på att den här personen är väldigt obehaglig.

Kylan, som visas efteråt sätter allt på plats.
Brrrr.....
Citera
2020-02-15, 10:44
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det verkar passa tidsmässigt med den försämrade relationen och det verkar också finnas en likhet i och med att han i så fall återvänt till båda platserna vid ett senare tillfälle.

Vad gäller gitarrmysten så verkar den ursprungliga platsen inte bara ligga väldigt nära mordplatsen utan det verkar till och med vara samma plats på någon eller några meter när. Eftersom den cachen var en large så bör den legat på marken inne i ett större buskage och då kanske på samma plats som kroppen hittades. SD hade en FTF på denna plats 28 februari 2018 och därmed också någon form av ursäkt om hans dna finns på platsen. Ingen annan av de personer som diskuterats som alternativa gärningsmän verkar dock ha varit på den gamla platsen.

Att trixa med geologgar är inte straffbart även om utredarna kan ha sett det som intressant hur en misstänkt uppträder i andra sammanhang. Möjligen kan det ha varit en ingång för att få den misstänkte att börja erkänna något mindre allvarligt, men det bör nog ändå inte hamna i FUP.

Du har säkert rätt. Jag blir bara lite orolig att de inte har gjort mesta möjliga av den möjligheten i utredningen. När jag har läst alla möjliga analyser och slutsatser av er med förmåga inom området här i tråden har det bara verkat finnas så mycket (åtminstone för mig) dold potential där.

Hoppas att jag oroar mig i onödan.
Citera
2020-02-15, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hur är det möjligt att bara gå förbi om man känner en konstig lukt?
Ville inte hunden dra åt det hållet?
Jag kan förstå om man inte vill upptäcka en död kropp men skulle nog själv ha gått aningen närmare för att i alla fall se vad det var.
Man behöver ju inte gå alldeles inpå för att se alla obehagliga detaljer.

Jo, du har rätt.
Jag skulle alldeles säkert gjort det.

Kanske tänkte personen att hon inte ville förstöra något?
Men när de inte visade intresse från polisens håll...

Off-topic.

Plötsligt norpades mitt lösenord. Jag undrar om det är för att jag trotsade mina virusskydds varningar när jag gick in på minifil. Förbaskat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in