Det er noe nytt i denne ukens fredagsartikkel i VG.
Citat:
Kort tid etter at e-posten er mottatt, sender Hagen 1,3 millioner euro til den ukjente motparten. Betalingen var i tråd med nye pengekrav som fremgikk av e-posten.
For meg betyr det at angivelig motpart like gjerne kan være falske kidnappere. Netthaier som spekulerte i helseopplysningene til AEH, og som var heldige og cashet inn en gevinst på vel 10 millioner NOK, eller 1,3 millioner Euro.
Om betalingen hadde gått til den opprinnelige Monero-kontoen fra trusselbrevet, ville saken ha stilt seg annerledes.
Om foranledning til betaling.
Citat:
Familien hadde ikke vært i nærheten av å betale de nærmere 100 millioner kronene i kryptovalutaen Monero, som var det opprinnelige løsepengekravet.
Men etter at han får mailen der det blant annet vises til konas helseopplysninger, tar Tom Hagen en avgjørelse som politiet skal ha frarådet på det sterkeste: Han betaler.
At TH valgte å betale på dette tidspunktet ser mer ut som et desperat, og fåfengt, forsøk på å bevise sin egen uskyld i forsvinningen.
Ellers, det er nytt at kryptert e-post fra 8. juli skal være skrevet i et
blandingsspråk, som kan være vanskelig å lese. Mener at Holden, eventuelt politiet, tidligere har uttalt at e-posten var skrevet på flytende og nærmest perfekt norsk.
Jeg legger også merke til illustrasjonsfoto, der huset i Sloraveien 4 ligger nærmest i silhuett og i et sterkt lys, i et kaldt vinterlandskap, tatt fra andre siden av Langvannet. Jeg synes det ser uhyggelig ut. Litt dommedags-aktig. Portrett-foto av AEH er innfelt.
Det er som om huset har overtatt hovedrollen i saken nå. Og at det er i huset at løsningen på denne tilsynelatende uløselige forsvinnings-gåten er å finne.
VG fredag 14. februar 2020
Fikk denne trusselen – så betalte Tom Hagen millioner