2020-02-14, 20:28
Medlem
Labradoodles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Nei, men jeg lurte på om det har noen sammenheng med at det ligger en Floriss-butikk akkurat midt mellom Sloraveien 4 og futurumbygget, og som man faktisk kan se fra futurumbygget.

Har vel kanskje blitt foretatt noen innkjøp på dette senteret også?
Citera
2020-02-14, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Labradoodle
Har vel kanskje blitt foretatt noen innkjøp på dette senteret også?

Samme senter som Sparkjøp solgte sko av merket Sprox.
Citera
2020-02-14, 20:51
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Her har vi en "dark horse", men iblant alt denne "myglingen" kan det sikkert ha vært en kidnappings/draps-plan også!

og han spøkefuglen her holder til på Romerike; Oslos eget white-trash reservat

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO8mVw/skatterazzia-mot-afzzal-ghauris-transportfirma

https://imgur.com/a/7e5Wd5Y
Citera
2020-02-14, 21:01
Medlem
Der var det ny artikkel

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n74aB/fikk-denne-trusselen-saa-betalte-tom-hagen-millioner
Citera
2020-02-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Der var det ny artikkel

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n74aB/fikk-denne-trusselen-saa-betalte-tom-hagen-millioner
Ja.
Citat:
E-posten er likevel ikke like direkte truende som det opprinnelige trusselbrevet.

Der truet motparten Tom Hagen med følgende: «Hvis du setter penger over Anne Elisabeths liv. Vi vil laste opp en video av hennes siste minutter på webside om en tid, noen vil sikkert finne og vise til deg.»

I brevet står det videre at motparten ville prioritere frihet foran penger, kvitte seg med liket og forsvinne.
Morderen forklarer om at han vil kvitte seg med liket i fremtid i denne oppdiktede kidnapping-for-penger- historien (men han hadde kanskje kvittet seg med liket allerede før han plasserte brevet i huset?), for å liksom gi en "troverdig" forklaring på hvorfor AE er død og hvorfor liket ikke er å finne.

Citat:
Men etter at han får mailen der det blant annet vises til konas helseopplysninger, tar Tom Hagen en avgjørelse som politiet skal ha frarådet på det sterkeste: Han betaler.

Dette med helseopplysninger, har jeg da lest før i en avisartikkel?

Hvem kjente til disse helseopplysningene? Det har nok politiet etterforsket nøye.
Citat:
Politiinspektør Tommy Brøske legger ikke skjul på at de er skeptiske til e-posten fra den angivelige motparten.

– Politiet finner det underlig at e-posten av 8. juli 2019 kommer akkurat på dette tidspunktet. Vi er av den oppfatning at den antatte motparten har hatt svært god tid i forveien til å ta kontakt med familien og innlede forhandlinger. En teori i etterforskningen er at henvendelsen kom på bakgrunn av at politiet 26. juni 2019 offentliggjorde at hovedhypotesen var endret til drap, skriver Brøske.
Nettopp!
Senast redigerad av POlROT 2020-02-14 kl. 21:29.
Citera
2020-02-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja.

Morderen forklarer om at han vil kvitte seg med liket i fremtid i denne oppdiktede kidnapping-for-penger- historien (men han hadde kanskje kvittet seg med liket allerede før han plasserte brevet i huset?), for å liksom gi en "troverdig" forklaring på hvorfor AE er død og hvorfor liket ikke er å finne.

Dette med helseopplysninger, har jeg da lest før i en avisartikkel?

Hvem kjente til disse helseopplysningene? Det har nok politiet etterforsket nøye.

Dagens artikkel var mest luftsuppe og venteboller.
Citera
2020-02-14, 21:47
Medlem
Citat:

Ja, mest interessante er at de velger det bildet igjen.
Citera
2020-02-14, 21:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
For å si det sånn, hvis dette hadde vært planlagt i lang tid tror jeg GM hadde sittet i fengsel nå. Hadde garantert overplanlagt, surra det til og lurt seg selv. Nå gikk det på instinkt, autopilot og extremt fokus. Da går det som regel «bra».
Det där resonemanget verkar helt bakvänt. Det är i vart fall i Sverige extremt ovanligt att någon klarar av att komma undan att ha dräpt en närstående utan att ha haft möjlighet till att planera innan, och chanserna att komma undan är betydligt bättre om dådet är planlagt innan. Det resonemanget förutsätter att AEH är dräpt av en närstående, och så behöver det ju inte vara, men åtminstone min erfarenhet av svenska mordfall säger mig att om AEH är dräpt av en närstående, så skulle polisen ha den skyldige idag, om dådet inte hade varit planlagt.
Citera
2020-02-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ja.
Hvorfor skulle liksom en ukjent "motpart" være så ivrig på å ta kontakt med familien for å formidle ting som ble oppfattet som at AE var i live etter at politiet offentliggjorde at de hadde skiftet hovedhypotese?

Hvis jeg tenker rett: Hvis AE allerede var blitt drept lenge før denne eposten i juli ble sendt: Denne
"ukjente motparten" kan nok ikke ha vært i politiets søkelys og ha vært innkalt til avhør m.m. og kan ikke ha vært redd for å bli dømt for drap og av den grunn ha skrevet og antydet at AE lever.
Fordi denne "ukjente motparten" ikke finnes!

Den oppdiktede "Motparten" "skrev" jo også følgende i trusselbrevet: "I brevet står det videre at motparten ville prioritere frihet foran penger, kvitte seg med liket og forsvinne.", noe som betyr at den angivelige "motparten" visste hvordan han kunne sørge for å bevare sin frihet (og ikke bli arrestert) og han hadde ingen grunn til å sende den eposten i juli.

Den/de som står bak denne oppdiktede ukjente motparten derimot...
Senast redigerad av POlROT 2020-02-14 kl. 21:59.
Citera
2020-02-14, 22:07
Medlem
Det er noe nytt i denne ukens fredagsartikkel i VG.
Citat:
Kort tid etter at e-posten er mottatt, sender Hagen 1,3 millioner euro til den ukjente motparten. Betalingen var i tråd med nye pengekrav som fremgikk av e-posten.

For meg betyr det at angivelig motpart like gjerne kan være falske kidnappere. Netthaier som spekulerte i helseopplysningene til AEH, og som var heldige og cashet inn en gevinst på vel 10 millioner NOK, eller 1,3 millioner Euro.

Om betalingen hadde gått til den opprinnelige Monero-kontoen fra trusselbrevet, ville saken ha stilt seg annerledes.

Om foranledning til betaling.
Citat:
Familien hadde ikke vært i nærheten av å betale de nærmere 100 millioner kronene i kryptovalutaen Monero, som var det opprinnelige løsepengekravet.

Men etter at han får mailen der det blant annet vises til konas helseopplysninger, tar Tom Hagen en avgjørelse som politiet skal ha frarådet på det sterkeste: Han betaler.

At TH valgte å betale på dette tidspunktet ser mer ut som et desperat, og fåfengt, forsøk på å bevise sin egen uskyld i forsvinningen.

Ellers, det er nytt at kryptert e-post fra 8. juli skal være skrevet i et blandingsspråk, som kan være vanskelig å lese. Mener at Holden, eventuelt politiet, tidligere har uttalt at e-posten var skrevet på flytende og nærmest perfekt norsk.

Jeg legger også merke til illustrasjonsfoto, der huset i Sloraveien 4 ligger nærmest i silhuett og i et sterkt lys, i et kaldt vinterlandskap, tatt fra andre siden av Langvannet. Jeg synes det ser uhyggelig ut. Litt dommedags-aktig. Portrett-foto av AEH er innfelt.

Det er som om huset har overtatt hovedrollen i saken nå. Og at det er i huset at løsningen på denne tilsynelatende uløselige forsvinnings-gåten er å finne.

VG fredag 14. februar 2020
Fikk denne trusselen – så betalte Tom Hagen millioner
Citera
2020-02-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er noe nytt i denne ukens fredagsartikkel i VG.

For meg betyr det at angivelig motpart like gjerne kan være falske kidnappere. Netthaier som spekulerte i helseopplysningene til AEH, og som var heldige og cashet inn en gevinst på vel 10 millioner NOK, eller 1,3 millioner Euro.

Om betalingen hadde gått til den opprinnelige Monero-kontoen fra trusselbrevet, ville saken ha stilt seg annerledes.

Om foranledning til betaling.

At TH valgte å betale på dette tidspunktet ser mer ut som et desperat, og fåfengt, forsøk på å bevise sin egen uskyld i forsvinningen.

Ellers, det er nytt at kryptert e-post fra 8. juli skal være skrevet i et blandingsspråk, som kan være vanskelig å lese. Mener at Holden, eventuelt politiet, tidligere har uttalt at e-posten var skrevet på flytende og nærmest perfekt norsk.

Jeg legger også merke til illustrasjonsfoto, der huset i Sloraveien 4 ligger nærmest i silhuett og i et sterkt lys, i et kaldt vinterlandskap, tatt fra andre siden av Langvannet. Jeg synes det ser uhyggelig ut. Litt dommedags-aktig. Portrett-foto av AEH er innfelt.

Det er som om huset har overtatt hovedrollen i saken nå. Og at det er i huset at løsningen på denne tilsynelatende uløselige forsvinnings-gåten er å finne.

VG fredag 14. februar 2020
Fikk denne trusselen – så betalte Tom Hagen millioner

Nja, det framkommer ikke fra opplysninger i dagens artikkel at betalingen har skjedd til en ny betalingsløsning så jeg tror ikke noe på den phising-teorien.
Citera
2020-02-14, 22:26
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Helt OT, men jeg er glad i blomster! Var det vanskelig å resonnere seg frem til?

Floriss på Metro-senteret er din faste blomsterbutikk, kanskje? ;-) Tuller med deg ... klarte ikke å la være ... :-O ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in