2020-02-14, 15:58
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det jag fortfarande har svårt att greppa i denna situation är varför i helvete det flygs från Sydostasien över huvud taget? Länder till och med har hämtat hem egna medborgare i regi EU. Jag förstår ingenting - varför isolerades inte Sydostasien, kanske inte direkt, det är ju svårt, men då omfånget började sjunka in. Iom denne slapphänthet hjälper man ju till med smittspridningen, men det kanske det är så det skall vara i dessa tider när "alla skall med"...

OS är redan totalkört - kommer inte skjutas upp - ställs in!

Att införa reseförbud skulle nog göra mer skada än nytta. Både för att det är ganska skadligt ekonomiskt och att det kan leda till brist på varor. Om viruset lyckas sprida sig kraftigt utanför Kina så får myndigheterna förberedda sig att införa allmänna, hygieniska åtgärder samt be folk att följa deras råd om hur man skyddar sig.
Citera
2020-02-14, 16:00
Medlem
Lagerthas avatar
Vad man än skriver så frågas det bara efter källor så här kommer källan ensam...

https://youtu.be/cEKXaxiBiw4
Citera
2020-02-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Nej. 95% "confidence" att intervallen är mellan 11_81 procent. På samma sätt som dom är 95% säkra på att intervallen är mellan 0,5-4 procent av alla fall.

Det är ganska komiskt att du litar blint på den första siffran i rapporten men avfärdar resten. I samma studie.

Jag har också läst den senaste rapporten från The Lancet som räknar med en dödlighet på mellan 1 och 2 procent.

"The case fatality ratio with COVID-19 has been difficult to estimate. The initial case definition in China included pneumonia but was recently adjusted to include people with milder clinical presentation and the current estimate is thought to be about 1–2%, which is lower than that for SARS (10%)."

httpså://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30374-3/fulltext

Klart att det blir komiskt när foliehattarna plockar siffror hursomhelst utan att förstå vad de citerar.
Citera
2020-02-14, 16:05
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vårdpersonal hårt drabbad. Video bl a om kompensation.

18:52, 14-Feb-2020
01:20

About 1,716 medical workers have been infected by the coronavirus nationwide as of February 11, six of them have lost their lives. The Chinese State Council Information Office outlined extra measures to better protect health workers.

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html

Man kan gråta för mindre.

Va på akademiska i uppsala i dag. Medans jag satt uppkopplad mot maskinen
så pratade jag med sjukvårdspersonalen. De visste inget mer än vad som sagts på SVT. Frågade i förbigående om de börjats getts utb. och utrustning till personalen. De såg ut som frågetecken.
Såg inte en enda av personalen med mask..... När jag vinglade fram genom korridorena...

Slutsats.... Svensk vårdpersonal kommer att med hög sannolikhet ta lika stora förluster som kina....
En mask och ett par glasögon..... så billigt å så enkelt..... jepp.... vissa kommer bli sjuka med så enkel utr. Men vi skull ej förlora 1000+ första tre veckorna som kina... Hatar svensk inkompetens...
Citera
2020-02-14, 16:07
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Att införa reseförbud skulle nog göra mer skada än nytta. Både för att det är ganska skadligt ekonomiskt och att det kan leda till brist på varor. Om viruset lyckas sprida sig kraftigt utanför Kina så får myndigheterna förberedda sig att införa allmänna, hygieniska åtgärder samt be folk att följa deras råd om hur man skyddar sig.

Bullshit! Ekonomin får stå tillbaka när det gäller en farlig Pandemi!!! Till att börja med stoppa alla flyg från Kina, begränsa onödig rörlighet som riskerar ytterligare spridning, varor och övriga tjänster kan fortsätta under speciellt kontrollerade former... detta rör sig om något som enligt WHO är “public enemy number 1”

https://www.dw.com/en/who-dubs-coronavirus-public-enemy-number-1/a-52345000
Citera
2020-02-14, 16:08
Medlem
Citat:
Smittad kortslöt dörren – flydde från sjukhuset
En rysk kvinna som vårdades isolerad i S:t Petersburg åtalas för att ha flytt sjukhuset trots att hon var smittad av coronaviruset, skriver CNN.

Kvinnan, som hade varit i Kina, tog sig ut genom att kortsluta det elektroniska låset på en dörr.

Totalt har två fall av corona bekräftats i Ryssland. Ytterligare 230 ryska medborgare befinner sig dock fortfarande i Kina i väntan på att få komma hem.

Smart

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e46adc59f7ea8001860ffcd
Citera
2020-02-14, 16:09
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är ju redan löjligt överdriva överreaktioner, som är 1000 gånger skadligare än viruset i sig. Det finns absolut nada som tyder på att detta är mkt värre än en vanlig influensa. Men för känsliga alarmister som ser domedagen komma runt varje hörn förstår ag är nerviga över detta, med tanke på så många dumheter som skrivs om detta som sugs upp av dessa som det vore fakta

OS? Om någon inte vill åka så får de gärna ge biljetten till mig.

Den som väntar får se... snart kommer du läsa i tidningen: Löfven -vi har varit naiva vi såg det inte komma, trodde det var som SARS eller annan influensa bara.... Sverige i panik... you’ve been warned...
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2020-02-14 kl. 16:11.
Citera
2020-02-14, 16:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ny rapport från The Lancet (från igår)

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30374-3/fulltext

Dödligheten beräknas mellan 1-2 %

Man får verkligen hoppas att det är för mycket och att mörkertalet är stort.

1-2% skulle vara katastrofalt och påverka samhället enormt mycket om viruset får pandemisk spridning.
Citera
2020-02-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Man kan gråta för mindre.

Va på akademiska i uppsala i dag. Medans jag satt uppkopplad mot maskinen
så pratade jag med sjukvårdspersonalen. De visste inget mer än vad som sagts på SVT. Frågade i förbigående om de börjats getts utb. och utrustning till personalen. De såg ut som frågetecken.
Såg inte en enda av personalen med mask..... När jag vinglade fram genom korridorena...

Slutsats.... Svensk vårdpersonal kommer att med hög sannolikhet ta lika stora förluster som kina....
En mask och ett par glasögon..... så billigt å så enkelt..... jepp.... vissa kommer bli sjuka med så enkel utr. Men vi skull ej förlora 1000+ första tre veckorna som kina... Hatar svensk inkompetens...

Du kan börja med din egen inkompetens. Över tusen sjukvårdsanställda i Kina har smittats trots masker. Hur förklarar du det? Klagar inte på andras kompetens när du själv inte besitter någon.
Citera
2020-02-14, 16:12
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det här kanske kan lära kineser och andra ostasiater att inte äta allt som rör sig och att samla dessa djur på ett och samma ställe för försäljning. En del struntar ju också i eller begriper inte begreppet införselregler vilket man kan se på Border Control.

Dom borde också behandla djuren med respekt. Jag såg förfärliga bilder från någon kinesisk marknad där det var packat med höns i små burar och burarna var staplade på varandra så att urin och avföring rann ner på dom som befann sig i burarna nederst. Det är hjärtskärande hur de behandlar djur. Det kanske är karma att sjukdomen har brutit ut.
Citera
2020-02-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Detta påminner mig om att vi som åkte utomlands under 1970-talet rekommenderades att ta en spruta med gammaglobulin innan avresan. Det skulle stärka immunförsvaret och förhindra insjuknande i diverse infektioner, bl.a. förkylning. Som jag kommer ihåg det så fungerade det i alla fall på mig. Det skulle tas subkutant, oftast i skinkan, tog rätt lång tid och var väldigt obehagligt. När det blev vanligt att vaccinera sig mot allt möjligt när man skulle ut och resa försvann denna typ av immunisering. Hur länge man höll på med detta kommer jag nu inte ihåg, men jag hann i alla fall få ett antal sådana sprutor som profylax.

Gammaglobulin är fortfarande ett läkemedel som ges till patienter med nedsatt immunförsvar. Och i vissa fall också vid Hepatit A-smitta. Helt uppenbart har tillförsel av blodplasma/gammaglobulin någon form av förstärkande effekt på immunförsvaret.

Det var glädjande nyheter att det tycks ha fungerat också på detta virus. I det fall som refererats till verkar man ha varit ute efter att behandla den sjuka med plasma som innehåller tillfrisknade personers antikroppar. "Vanligt" gammaglobulin innehåller ju inte specialdesignade antikroppar utan är mera generellt verkande.

Vilken skillnad det är mellan blodplasma och gammaglobulin vet jag inte. Gammaglobulinet framställs från blodplasma så skillnaden kan inte vara så stor. De medicinskt kunniga i tråden vet säkert mer om detta.

Oj vilken flashback från förr i tiden jag fick nu! Även i slutet av 80-talet/början av 90-talet fick man gammaglobulin. Jag minns inte exakt varför, kanske inför en utlandsresa? Stor läskig spruta i ryggslutet.
Det var väl en sorts allmän booster av immunförsvaret, mot sånt det inte fanns vaccin för. Kanske dags för en revival?
Citera
2020-02-14, 16:14
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är ju redan löjligt överdriva överreaktioner, som är 1000 gånger skadligare än viruset i sig. Det finns absolut nada som tyder på att detta är mkt värre än en vanlig influensa. Men för känsliga alarmister som ser domedagen komma runt varje hörn förstår ag är nerviga över detta, med tanke på så många dumheter som skrivs om detta som sugs upp av dessa som det vore fakta

OS? Om någon inte vill åka så får de gärna ge biljetten till mig.

Var har jag ens andats om "domedagen" och överreagerat, din tomte? Jag är en av de som HELA tiden sagt att detta är överdrivet (kolla mina tidigare inlägg om du vill) och det tror jag fortfarande, men varför chansa och därmed sprida smittan tvärs över hela världen? Det är så korkat så att klockorna stannar! Du kan ju för fasiken inte chansa innan du vet vilken typ av farlighet ett virus har, eller tycker du det?

Och vad skulle du göra i ett OS - runka bulle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in