Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Nej, det är denna inställning som främjar smittspridningen och hur dyrt tror du inte det blir om det "skapas" en global pandemi iom slappa reserestriktioner och karantän? Om viruset är så potent som många tror (jag gör det inte) så kan det ju vara för sent. Det är hanteringen jag är kritisk till, inte för att jag tror domedagen är här, med dumheten i att chansa innan man vet, är slående! Att då fortsätta flyga hem folk och ha reguljära flygningar ur området är rena, rama gojan och tombola!
Det stora problemet är fortfarande antalet som blir sjuka, inte antalet som dör när man fortfarande har en fungerande sjukvård. Många kommer att dö för att man inte har vårdmöjligheter till alla. Hubei har tusentals läkare influgna från andra delar av Kina just nu. Så länge smittan inte tagit fart utanför Hubei så fungerar ju det, men sen då?
Antalet som blir sjuka vid en global pandemi kommer dessutom att sänka ekonomin ordentligt på kort sikt, på längre sikt kan det dock vara bra för ekonomin (lite cyniskt, men jag tror det).