2020-02-14, 16:17
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Nej. 95% "confidence" att intervallen är mellan 11_81 procent. På samma sätt som dom är 95% säkra på att intervallen är mellan 0,5-4 procent av alla fall.

Det är ganska komiskt att du litar blint på den första siffran i rapporten men avfärdar resten. I samma studie.

Jag har också läst den senaste rapporten från The Lancet som räknar med en dödlighet på mellan 1 och 2 procent.

"The case fatality ratio with COVID-19 has been difficult to estimate. The initial case definition in China included pneumonia but was recently adjusted to include people with milder clinical presentation and the current estimate is thought to be about 1–2%, which is lower than that for SARS (10%)."

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30374-3/fulltext

Läste artikeln.... Finns inte en enda referens i den..... Läs fotnötterna...
Och de gör en förutsägelse.....
Och författarna är från WHO....
De ljuger dessutom medvetet då de delar alla kända fall med antalet döda..... och kallar det.. CFR....
Citera
2020-02-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Var har jag ens andats om "domedagen" och överreagerat, din tomte? Jag är en av de som HELA tiden sagt att detta är överdrivet (kolla mina tidigare inlägg om du vill) och det tror jag fortfarande, men varför chansa och därmed sprida smittan tvärs över hela världen? Det är så korkat så att klockorna stannar! Du kan ju för fasiken inte chansa innan du vet vilken typ av farlighet ett virus har, eller tycker du det?

Och vad skulle du göra i ett OS - runka bulle?

Vi kanske skall ta detta virus som en lärdom över att man kanske skall försöka hålla sig lite mer på sin egen kant? Inte resa och flytta tvärsöver planeten.

Vi har ju skapat perfekta förhållanden för pandemier med vårt myckna resande. Redan när vi börjuade resa på 1400-talet så lyckades vi ju skapa pandemier och vi har ju fortsatt efter detta.
Citera
2020-02-14, 16:19
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Läste artikeln.... Finns inte en enda referens i den..... Läs fotnötterna...
Och de gör en förutsägelse.....
Och författarna är från WHO....
De ljuger dessutom medvetet då de delar alla kända fall med antalet döda..... och kallar det.. CFR....

Ah, okej. Du är bara en konspirationsdåre i mängden. Case closed.
Citera
2020-02-14, 16:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Att införa reseförbud skulle nog göra mer skada än nytta. Både för att det är ganska skadligt ekonomiskt och att det kan leda till brist på varor. Om viruset lyckas sprida sig kraftigt utanför Kina så får myndigheterna förberedda sig att införa allmänna, hygieniska åtgärder samt be folk att följa deras råd om hur man skyddar sig.

Nej, det är denna inställning som främjar smittspridningen och hur dyrt tror du inte det blir om det "skapas" en global pandemi iom slappa reserestriktioner och karantän? Om viruset är så potent som många tror (jag gör det inte) så kan det ju vara för sent. Det är hanteringen jag är kritisk till, inte för att jag tror domedagen är här, med dumheten i att chansa innan man vet, är slående! Att då fortsätta flyga hem folk och ha reguljära flygningar ur området är rena, rama gojan och tombola!
Citera
2020-02-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, det är denna inställning som främjar smittspridningen och hur dyrt tror du inte det blir om det "skapas" en global pandemi iom slappa reserestriktioner och karantän? Om viruset är så potent som många tror (jag gör det inte) så kan det ju vara för sent. Det är hanteringen jag är kritisk till, inte för att jag tror domedagen är här, med dumheten i att chansa innan man vet, är slående! Att då fortsätta flyga hem folk och ha reguljära flygningar ur området är rena, rama gojan och tombola!

Det stora problemet är fortfarande antalet som blir sjuka, inte antalet som dör när man fortfarande har en fungerande sjukvård. Många kommer att dö för att man inte har vårdmöjligheter till alla. Hubei har tusentals läkare influgna från andra delar av Kina just nu. Så länge smittan inte tagit fart utanför Hubei så fungerar ju det, men sen då?

Antalet som blir sjuka vid en global pandemi kommer dessutom att sänka ekonomin ordentligt på kort sikt, på längre sikt kan det dock vara bra för ekonomin (lite cyniskt, men jag tror det).
Citera
2020-02-14, 16:26
Medlem
Någon som har den kartan med smittade osv? Tack på förhand (inte förband enligt telefonen)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Va väl ett Göteborgsföretag som skulle börja sälja såna testkit förra veckan typ.. Men de fick dom inte

Varför inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Var det inte så även med den första tysken som smittades av kinesiskan under konferensen??

Jag har för mig att dennes första prov var negativt trots att hen haft influensasymtom under helgen, innan hen gick till jobbet på måndagen.

Vänligen, rätta mig om jag har fel därvidlag.

Nej, så var det inte. Han gick hem på fredagen, blev sjuk, hade hög feber på lördagen. På söndag kväll mådde han bättre och på måndag gick han till jobbet. Då kom nyheten att den kinesiska kollegan testat positivt, och alla på företaget som träffat henne testades. Denna man som testade positivt hade då redan tillfrisknat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi kanske skall ta detta virus som en lärdom över att man kanske skall försöka hålla sig lite mer på sin egen kant? Inte resa och flytta tvärsöver planeten.

Vi har ju skapat perfekta förhållanden för pandemier med vårt myckna resande. Redan när vi börjuade resa på 1400-talet så lyckades vi ju skapa pandemier och vi har ju fortsatt efter detta.

Det kommer aldrig att ske nu när bollen är i rullning och troligtvis ej heller nödvändigt förutom vid så här solklara fall! Är förbannad över hur man kan leka så med människors liv! Jag anser att myndigheterna är skyldiga till mången av de liv som gått tapt, då de ex. till och med i egen regi flugit hem medborgare.
Citera
2020-02-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Dom borde också behandla djuren med respekt. Jag såg förfärliga bilder från någon kinesisk marknad där det var packat med höns i små burar och burarna var staplade på varandra så att urin och avföring rann ner på dom som befann sig i burarna nederst. Det är hjärtskärande hur de behandlar djur. Det kanske är karma att sjukdomen har brutit ut.

Jag såg snabbt att du nog skulle ge något vidrigt exempel på hur dom behandlar djur, så jag undviker att läsa det då jag blir så fruktansvärt förbannad och ledsen. Försöker undvika att köpa sånt av kinesiskt ursprung. Dom är ju också så efterblivna att dom testar all kosmetika på djur. Det är nåt grundläggande fel på dom, hur fan har dom blivit en miljard personer det strider mot all evolutionär logik. Det här kanske är lite pay-back karma för det lidande dom orsakar andra varelser.
Citera
2020-02-14, 16:28
Medlem
På omni just nu:
1700 i vårdpersonalen i Kina har smittats. 6 st har dött hittills. Det är dubbelt så många smittade som vid SARS-COV-1.
Citera
2020-02-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det stora problemet är fortfarande antalet som blir sjuka, inte antalet som dör när man fortfarande har en fungerande sjukvård. Många kommer att dö för att man inte har vårdmöjligheter till alla. Hubei har tusentals läkare influgna från andra delar av Kina just nu. Så länge smittan inte tagit fart utanför Hubei så fungerar ju det, men sen då?

Antalet som blir sjuka vid en global pandemi kommer dessutom att sänka ekonomin ordentligt på kort sikt, på längre sikt kan det dock vara bra för ekonomin (lite cyniskt, men jag tror det).

Visst är det så - detta med ekonomin vågar jag inte svara på då denna gör sjuka svängningar som man inte sett komma vid speciella, världsliga händelser, så fan vet. Beror väl också i vilka världsdelar det dör mest folk, ooops! ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in