2020-02-14, 13:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Men det skulle fan aldrig Sverige göra. De vill sopa allt under mattan.
Kommer inte bli bra resultat om de fortsätter såhär.
Det kommer att inkomma en svårt sjuk patient så småningom och det kommer visa sig vara Corona. Kanske en patient som inte fått bli testad eller testat negativ
Tror jag

Man måste göra som kineserna. Ta CT scan + PCR då en del med positivt CT har negativt på PCR. När PCR visar på infektion så kan ju sjukdomen ha gått långt. Om CT scan visar förändring i lungorna så är rimligtvis patienten smittsam?
Citera
2020-02-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Dödlighet 18%
Smittbarhet R0 4.7-6.6
Börja smitta, 3 dagar , smittar innan symtom uppträder
Tid till symtom, upp till 24 dagar
Tid till död, upp till 41 dagar efter symtom
Överlevnad virus utanför kropp vid +4 grader, 28 dagar, därav luftburet
Ingen immunitet utvecklas! vid andra nedsmittningen, högte dödlighet än vid första.

Missat något?

Om du hänvisar till artikeln taiwannews måste jag missuppfattat, men det stod väl inte att den var dödligare vid återsmittar utan snarare att OM man fått medicinering med antiviralmedicin och sedan blir smittad igen är organen så nedsatta av medicinen att dödsfall är vanligare. Alltså blir inte sjukdomen i sig dödligare vid andra smittotillfället.. eller så missförstod jag texten.

Men de flesta förkylningar kan man väl få om och om igen, bara att man är bättre rustad andra gången ect. Det kanske man är nu med, om man klarar det på naturlig väg..
Citera
2020-02-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man måste göra som kineserna. Ta CT scan + PCR då en del med positivt CT har negativt på PCR. När PCR visar på infektion så kan ju sjukdomen ha gått långt. Om CT scan visar förändring i lungorna så är rimligtvis patienten smittsam?

Ja herregud det skulle vi aldrig göra.
Ett litet prov sen hejdå.

Vet någon vad det är för prov de tar här i Sverige? Är det olika i alla länder eller?
Citera
2020-02-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Ja herregud det skulle vi aldrig göra.
Ett litet prov sen hejdå.

Vet någon vad det är för prov de tar här i Sverige? Är det olika i alla länder eller?
Citera
2020-02-14, 13:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Vet inte säkert, det länkades en artikel med ett uttalande häromdagen
Jag tycker bara att det är konstigt att inte de har gått ut med info om hon mår jättebra, de brukar ju gärna vilja trycka upp sånt i våra ansikten
”Kolla hon mår skitbra - ingen fara”

Precis de första dagarna rapporterade de ju att hon inte var allvarligt sjuk, var stabil och mår väl.
Varför var det ingen patientsekretess då.
När de sedan går ut med att inget vidare kommer att rapporteras pga sekretessen så undrar man såklart
Citera
2020-02-14, 13:32
Medlem
Citat:
Dödlighet 18%
Smittbarhet R0 4.7-6.6
Ingen immunitet utvecklas! vid andra nedsmittningen, högte dödlighet än vid första.

Missat något?

Ja vilka är källorna. Men tänker man på storsmittande engelskmannen som smittade 12? pers. så är det ju svårt att inte tro att det inte ska bli en pandemi.
Citera
2020-02-14, 13:34
Medlem
Citat:
Dödlighet 18%
Smittbarhet R0 4.7-6.6

Missat något?
Ja, källa
Citera
2020-02-14, 13:39
Medlem
Någon som kan läsa det här?https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdJQ0w/sa-sprids-virus-i-tunnelbanan
Citera
2020-02-14, 13:41
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Om du hänvisar till artikeln taiwannews måste jag missuppfattat, men det stod väl inte att den var dödligare vid återsmittar utan snarare att OM man fått medicinering med antiviralmedicin och sedan blir smittad igen är organen så nedsatta av medicinen att dödsfall är vanligare. Alltså blir inte sjukdomen i sig dödligare vid andra smittotillfället.. eller så missförstod jag texten.

Men de flesta förkylningar kan man väl få om och om igen, bara att man är bättre rustad andra gången ect. Det kanske man är nu med, om man klarar det på naturlig väg..

Nej. Artikel säger att risk för att dö av hjärtattack ökar vid andra nedsmittningen.
Citera
2020-02-14, 13:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-13/here-s-what-it-s-like-to-survive-the-coronavirus-in-wuhan
Bloomberg news' artikel berättar om en kinesisk student från Wuhan som "knocked at Hell's door" men återvände.

Ska man ta artikeln som en beskrivning av ett lyckat fall och en rekommendation av medicinkombination, så ska man använda medicinerna Kaletra (anti-HIV) och sedan antivirala Aluvia för att bli FRISK (!) från COVID.

Problemet: endast Kaletra kostar $2200 för en liten flaska..................
Citera
2020-02-14, 13:44
Medlem
Citat:
Vet inte säkert, det länkades en artikel med ett uttalande häromdagen
Jag tycker bara att det är konstigt att de har gått ut med info om hon mår jättebra, de brukar ju gärna vilja trycka upp sånt i våra ansikten
”Kolla hon mår skitbra - ingen fara”
Jätte märkligt att de inte ger ett uttalande samt generella info om hon mår bra eller ej samt vilka behandlingsplaner man har lagt på henne och mediciner så folk vet vad de ska förvänta sig ifall det värsta skulle inträffa
har sj varit sjuk med influensa senste 2 dygnen o mådde skit pga feber men med lite vitlöks remedi och 70procent alcospritt där man spä ut lite med vatten o gurglar samt även dricker små skvett så är jag betydligt bättre nu men skulle jag drabbas av coronavirus så skulle jag inte överleva garanterat (30plus) och sköter träning, multivitamin o ej röker el dricker men har säkerligen svag immunsystem.

Det här med att råda folk tvätta handen 20-30 sekunder är ju ett skämt om man tittar på hur effektiv handspritt är https://www.youtube.com/watch?v=Db1qdwBQDTk

Så jag skulle säga använd handspritt 70% alcohol och drick skiten än att tvätta handen
Citera
2020-02-14, 13:45
Medlem
Paret som ägde restaurang i Norrland och har satt sig egen karantän, just hemkomna från kina, verkade riktigt förvånade över att Sverige hade helt öppna gränser. Detta om man läste deras facebooksida. I kina hade det varit mycket kontrollerat och alla bar munskydd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgL9b7/restaurang-stanger-pa-grund-av-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in