Citat:
Ursprungligen postat av
Dofterna
Han debatterar och skriver böcker på svenska.
Hur ser du på Wirfält då, konstnärlig ledare på Kulturhuset i Sthlm, vilken falang tillhör han? Han skrev så här:
"vad som faktiskt provocerar med SAS reklamfilm är ju hur vansinnigt fantasilös den känns – som att ta en syftesdriven tidsmaskin tillbaka till 10-talets mitt och slögoogla examensprojekt från Berghs."
Där har du filmens verkliga problem, att den är så vanvettigt out of sync med hur samtalet går i Sverige idag. Själv är jag inte nationalist för fem öre, men jag fattar ju när vindarna vänder.
När folk faktiskt känner sig förtryckta i sin svenskhet, oavsett hur rätt eller fel de må ha, så är det helt jävla fantastiskt efterblivet att trycka ur sig denna film.
Jobbar reklambyrån åt SD?
Vem reklambyrån jobbar åt kan väl diskuteras. Men det verkar inte vara för SAS bästa i alla fall.
Skönt med lite klarsyn från dig som vanligt, även om vi sällan är överrens.
Med tanke på de internationella gensvaret så är de svenska reaktionerna nog det
minsta SAS behöver bekymra sig om.
Det vi tar som ett angrepp på skandinaviskheten ses uppenbarligen av andra som ännu ett angrepp på hela den västerländska kulturen. Där man uppenbarligen, återigen, valt ut Skandinavien som sitt primära mål.
Därmed inte sagt att filmens budskap inte skulle funka för
andra varumärken. Som reklam för sojamjölk, veganfärs, skäggolja eller liknande hade man säkert appelerat till de 8-10% av befolkningen som uppskattar den här typen av budskap.
Det återstår givetvis att se hur länge ilskan håller i sig, avseende hur många som väljer bort SAS. Dock bör man ha i åtanke att, förutom vissa specialdestinationer, så har inte SAS något unikt att erbjuda. Skillnaden mellan olika flygbolag är marginell. När jag skall resa i jobbet så har vi en resebyrå som kollar upp vad som finns. Då får man ofta en 2-3 förslag som passar in i det tidsfönster man angett, att välja bort SAS kräver varken ansträngning eller uppoffring, det är bara ett klick i en ruta. Rutan som det står SAS på kommer jag inte att klicka på, så enkelt är det.