2020-02-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Amen

Edit:

BEVIS

Tack för länken jag la in den i mitt inlägg också så kanske det går hem att pratet om ryska trollarmer är propaganda.
För övrigt så oerhört patetiskt att man är så i ofas med befolkningen 2020 att man tror att det är en rysk trollarme när vanligt folk blir förbannade.
Citera
2020-02-14, 12:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Han debatterar och skriver böcker på svenska.

Hur ser du på Wirfält då, konstnärlig ledare på Kulturhuset i Sthlm, vilken falang tillhör han? Han skrev så här:
"vad som faktiskt provocerar med SAS reklamfilm är ju hur vansinnigt fantasilös den känns – som att ta en syftesdriven tidsmaskin tillbaka till 10-talets mitt och slögoogla examensprojekt från Berghs."

Där har du filmens verkliga problem, att den är så vanvettigt out of sync med hur samtalet går i Sverige idag. Själv är jag inte nationalist för fem öre, men jag fattar ju när vindarna vänder.
När folk faktiskt känner sig förtryckta i sin svenskhet, oavsett hur rätt eller fel de må ha, så är det helt jävla fantastiskt efterblivet att trycka ur sig denna film.
Jobbar reklambyrån åt SD?
Vem reklambyrån jobbar åt kan väl diskuteras. Men det verkar inte vara för SAS bästa i alla fall.
Skönt med lite klarsyn från dig som vanligt, även om vi sällan är överrens.

Med tanke på de internationella gensvaret så är de svenska reaktionerna nog det minsta SAS behöver bekymra sig om.

Det vi tar som ett angrepp på skandinaviskheten ses uppenbarligen av andra som ännu ett angrepp på hela den västerländska kulturen. Där man uppenbarligen, återigen, valt ut Skandinavien som sitt primära mål.

Därmed inte sagt att filmens budskap inte skulle funka för andra varumärken. Som reklam för sojamjölk, veganfärs, skäggolja eller liknande hade man säkert appelerat till de 8-10% av befolkningen som uppskattar den här typen av budskap.

Det återstår givetvis att se hur länge ilskan håller i sig, avseende hur många som väljer bort SAS. Dock bör man ha i åtanke att, förutom vissa specialdestinationer, så har inte SAS något unikt att erbjuda. Skillnaden mellan olika flygbolag är marginell. När jag skall resa i jobbet så har vi en resebyrå som kollar upp vad som finns. Då får man ofta en 2-3 förslag som passar in i det tidsfönster man angett, att välja bort SAS kräver varken ansträngning eller uppoffring, det är bara ett klick i en ruta. Rutan som det står SAS på kommer jag inte att klicka på, så enkelt är det.
Citera
2020-02-14, 12:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jodå. Jag är utbildad inon media och har jobbat i branschen sedan tidigt 2000-tal. Jag förstår reklamen utmärkt. Precis som många andra. Att du har en alternativ teori är inte så intressant.
Om din teori är att själva vitsen är att dissa kunderna så är det nog du som har en alternativ teori.
Citera
2020-02-14, 12:32
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vet inte. De kanske inte har vår typiska svenska blygsamma självdistans, som iaf jag känner mig väldigt hemma i? Eller också har de också något liknande. Funkar nog iaf inte för människor som är väldigt osäkra på sig själva och på sitt värde. Är det ditt problem?
Detta är en politiskt betingad fråga i första hand. Jag har inga personliga problem med mindervärdeskomplex. Det är knappast där skon klämmer. Om en film som förnekade det israeliska skulle publiceras så skulle reaktionerna bli starka världen över. Till och med den svenska regeringen skulle beklaga sig över antisemitismen. Ser du dubbelmoralen i att det är okej att förneka vissa folkgrupper men inte andra?
Citera
2020-02-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vad skulle faran vara med att göra den analys Wirfält gör vara? De flesta vet ju att han har rätt. Tror du han blir av med jobbet eller vad?
Inte vet jag. Om du går ut med namn och adress här på Flashback så får vi väl se hur mycket den Svenska yttrandefriheten är värd

Du bor väl i fritt land?
Citera
2020-02-14, 12:34
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Tack för länken jag la in den i mitt inlägg också så kanske det går hem att pratet om ryska trollarmer är propaganda.
För övrigt så oerhört patetiskt att man är så i ofas med befolkningen 2020 att man tror att det är en rysk trollarme när vanligt folk blir förbannade.

Det vidriga, roliga eller sjuka (beroende av hur bedövat man blir av det) är att det nu är bevisat att de INTE tror att det är en troll-arme.

Det är bevisat att de medvetet försöker lura folk att tro det genom lögn och bevisfabrikation.

Sug på den, vanligt gottfolk, sug på den!

Ifall någon missat: BEVIS

Senast redigerad av LucNN 2020-02-14 kl. 12:36.
Citera
2020-02-14, 12:37
Medlem
Citat:
Jag är inte det minsta vänster. Men jag gillar att resa och få nya intryck och testa nya grejer, och kanske även ta hem det till Sverige.

Att du intw gör det är ok för mig.

dp
Citera
Medlem
Citat:
Jag är inte det minsta vänster. Men jag gillar att resa och få nya intryck och testa nya grejer, och kanske även ta hem det till Sverige.

Jag har garanterat rest mer än dig men det handlar inte om det, reklamfilmen är ju en total sågning av hela Skandinavien och det är så filmen uppfattas i hela världen men ni sitter trots det och käftar emot med nonsens och lögner. Vad är det för fel på er?
Om du inte förstår kritiken mot filmen och SAS hantering av kritiken så är du ju enbart korkad.
Citera
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Detta är en politiskt betingad fråga i första hand. Jag har inga personliga problem med mindervärdeskomplex. Det är knappast där skon klämmer. Om en film som förnekade det israeliska skulle publiceras så skulle reaktionerna bli starka världen över. Till och med den svenska regeringen skulle beklaga sig över antisemitismen. Ser du dubbelmoralen i att det är okej att förneka vissa folkgrupper och inte andra?
Hur Israeler ev skulle reagera på en film som du tycker skulle vara av samma sort har ingen relevans öht för min reaktion till den här faktiska filmen.

Intressantare isf vad ickeskandinaver tycker om SAS-filmen. Jag gissar att många skulle tycka att den ger en väldigt sympatisk bild av oss och vårt land. Glöm inte heller alla de vackra landskapen och de mysiga människor som skymtar förbi.
Citera
2020-02-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Det vidriga, roliga eller sjuka (beroende av hur bedövat man blir av det) är att det nu är bevisat att de INTE tror att det är en troll-arme.

Det är bevisat att de medvetet försöker lura folk att tro det genom lögn och bevisfabrikation.

Sug på den, vanligt gottfolk, sug på den!
Jaha, när kom man på det? Inga länkar? Var det nåt du drömde eller läste på nätet (nej jag tror inte du läser fysiska tidningar ha ha)

Men var har du hittat denna fantastiska information?
Citera
2020-02-14, 12:39
Medlem
LucNNs avatar
Citat:

Du gillar att resa, testa nytt och annorlunda. Don't we all!

Vad du inte gör är att testa ta in nya och annorlunda ideer. Det är nästan så man misstänker att du feltolkar med flit.
Citera
2020-02-14, 12:40
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jaha, när kom man på det? Inga länkar? Var det nåt du drömde eller läste på nätet (nej jag tror inte du läser fysiska tidningar ha ha)

Men var har du hittat denna fantastiska information?

Har uppdaterat inlägget, men HÄR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in