2020-02-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Men Aleppotvålen skall de väl ha cred för den har inte vi uppfunnit, sedan kan man ju nämna radbandet som har haft enorm betydelse som sysselsättning istället för traditionellt arbete utanför caféer bl.a där har vi nog inte heller varit inblandade? så nog har de också bidragit med en hel del.

Oklart vem som uppfann radbandet. Katoliker använder ju det bl.a. för att hålla reda på antalet ave Maria som de bett.
Citera
2020-02-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Klart som fan det är felaktigt. Det är inte vad kultur är. Strindberg tog också influenser från en rad franska författare, men det betyder inte att han var en klon utan originalitet. Kultur är att ta grejer utifrån och sen förädlade det, odla det till något nytt och helt unikt.

Om man sedan kör någon slags debet-kredit kalkyl för Sverige kan man nog synnerligen snabbt slå fast att vi gett världen väldigt mycket mer än vi tagit från den.

Sedan:
Frändén:
SAS lyckades kapa ("kapa" ) vår uppmärksamhet hela onsdagen och halva gårdagen. Alla stora medier rapporterade om reklambråket, tidningarnas kultursidor analyserade fenomenet, sociala medier kokade. Som en sorts mångfaldsmartyrer drog SAS tillbaka filmen i några timmar och påstod sig vara utsatt för en ”attack”. Sedan kom den upp igen. Ett så kallat pr-bingo.
Precis som Karin Pettersson erkänner hon - troligen utan att riktigt vara medveten om det - att hon själv inte tror på deras egna narrativ om att det hela var en rysk påverkansoperation.

Det är verkligen det som denna affär visat: hur media behandlat saken synnerligen förljuget. Först förvränger de filmens uppenbara budskap - att "absolut ingenting" är skandinaviskt - till att det enbart handlar om den triviala tesen att vi tagit emot impulser; sen är det alltså ryssarna som ligger bakom, trots att man samtidigt kan peka på en massa högerextrema "snöflingor" som blivit "kränkta".

För att få sin krönika att gå ihop utan synligt gnissel antar Frändén dessutom att "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet" vilket förstås inte alls stämmer, inte ens på nätet. Och absolut inte för ett redan pressat flygbolag.
Citera
2020-02-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Han debatterar och skriver böcker på svenska.

Hur ser du på Wirfält då, konstnärlig ledare på Kulturhuset i Sthlm, vilken falang tillhör han? Han skrev så här:
"vad som faktiskt provocerar med SAS reklamfilm är ju hur vansinnigt fantasilös den känns – som att ta en syftesdriven tidsmaskin tillbaka till 10-talets mitt och slögoogla examensprojekt från Berghs."

Där har du filmens verkliga problem, att den är så vanvettigt out of sync med hur samtalet går i Sverige idag. Själv är jag inte nationalist för fem öre, men jag fattar ju när vindarna vänder.
När folk faktiskt känner sig förtryckta i sin svenskhet, oavsett hur rätt eller fel de må ha, så är det helt jävla fantastiskt efterblivet att trycka ur sig denna film.
Jobbar reklambyrån åt SD?
Jag har inga problem med Wirfälts analys, jag håller med om mycket av hans kritik. Jag har för övrigt träffat honom också men nu är jag besviken på honom. Han ger sig in i den här debatten för att den är i ropet nu utan att tänka efter. Så är det med 'kändisar' Ju mer du sticker ut, ju fler klick på Expressen.
Citera
2020-02-14, 11:50
Medlem
Eb storm i ett vattenglas även om det var dåligt omdöme av SAS att visa en reklamfilm där man förminskar det som är just det skandinaviska. Att Sverige genom historien importerat det mesta som vi idag anses var ursvensk är ju en helt annan historia.
Att en del då främst extremister får en tår i ögat och går bananas får vi nog leva med.
Och att även den vanlige medelsvensken också anser det pinsamt av SAS men inte bryr sig över hövan får väl också antas men skall nog ses som en mer normal reaktion, tyckte själv reklamen gav totalt fel vibbar men gick inte i taket för det.

Reklamen använder ju det budskap som kan generera mest kunder och mest intäkter och då är det oftast dagens samhälle med dess strömningar och dagens ofta globala kundkrets man vill fånga in. Om kåldolmarna eller köttbiullarna är turkiska eller svenska eller om lucia och midsommar är importerade eller inte är nog ointressant i den globala värld företag som SAS verkar i.

Fast visst bör man byta reklamfirma och mer framhäva allt det positiva Skandinavien står för.
Citera
2020-02-14, 11:51
Medlem
Citat:
Han debatterar och skriver böcker på svenska.

Hur ser du på Wirfält då, konstnärlig ledare på Kulturhuset i Sthlm, vilken falang tillhör han? Han skrev så här:
"vad som faktiskt provocerar med SAS reklamfilm är ju hur vansinnigt fantasilös den känns – som att ta en syftesdriven tidsmaskin tillbaka till 10-talets mitt och slögoogla examensprojekt från Berghs."

Där har du filmens verkliga problem, att den är så vanvettigt out of sync med hur samtalet går i Sverige idag. Själv är jag inte nationalist för fem öre, men jag fattar ju när vindarna vänder.
När folk faktiskt känner sig förtryckta i sin svenskhet, oavsett hur rätt eller fel de må ha, så är det helt jävla fantastiskt efterblivet att trycka ur sig denna film.
Jobbar reklambyrån åt SD?

Håller med, filmen är på en gång platt övertydlig och (bitvis) undanglidande. Ungefär som SVT numera, kan man säga.
Citera
2020-02-14, 11:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
SAS borde väl i så fall fokusera på att det är typiskt asiatiskt att kopiera. Japanerna och kineserna har kopierat hela den vita västvärldens industri- och teknikrevolution. Och de har gjort det väldigt bra. Sen kan ju SAS också fokusera på att Afrika och arabvärlden inte klarar av att kopiera teknikrevolutionen, utan fortfarande lever på klankrigarstadiet. Skulle européer och kineser dra sig ur Afrika så vore hela kontinenten ett stenålderssamhälle inom 1 år. Se på Zimbabwe.

Och Arabvärlden, som bara använder sina oljepengar att köpa sig lyx för, som t.ex. alla deras Rolls Royce och Rolex-klockor tillverkade i Europa som de vältrar sig i. Ingenjörerna till arabvärldens skyskrapor är européer och asiater. Arbetskraften importerar de också från t.ex. Filippinerna för att kameldrivarna är för lata för att jobba. Folk från Mellanöstern kan nästan inget annat än att köpa och sälja. Det är den nivån de ligger på.
Nä, det borde de inte alls. Poängen med reklamen är ju att det är bra för OSS med att resa och testa nya coola grejer som vi kan ta hem och göra något svenskt av.
Citera
Medlem
MyJustices avatar
Gillettes white male bash reklam , gjorde att jag byte rak system
har aldrig använd en Gillette rakhyvel efter det .

Nu har jag sett SaS anti Svensk reklam
För ja det är en svensk reklam inte en skandinavisk .
Jag vinkar jag lika envist adjö till SaS
De får gå samma väg som Gillette
Och blir ett Non grata företag i min värld
Senast redigerad av MyJustice 2020-02-14 kl. 11:55.
Citera
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag har inga problem med Wirfälts analys, jag håller med om mycket av hans kritik. Jag har för övrigt träffat honom också men nu är jag besviken på honom. Han ger sig in i den här debatten för att den är i ropet nu utan att tänka efter. Så är det med 'kändisar' Ju mer du sticker ut, ju fler klick på Expressen.

Ger sig in i debatten? Han skrev det lite i förbifarten på sin privata Fbook. Vad har Expressen med saken att göra?
Citera
2020-02-14, 11:54
Avslutad
Kommer flygskam-rädda jorden-Gretafolket börja sympatiflyga med SAS nu till Thailand ett par ggr om året och skriva PK-journalistik därifrån.
För att kompensera eller rent av höja passagerarantalet och visa att det var en lyckad och av folket omtyckt reklamkampanj ?
Citera
2020-02-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Uppenbarligen vet du och en mängd andra snöflingande högerfånar inte vad ironi är! Ironin är för oss med humor så uppenbar att SAS inte behöver påpeka den! Men ni saknar ju humor och förståelse för ironi! Vilket är er förlist!

Hahahaha ingen annan pratar om ironi, var är ironin? Tycker du att SAS lyckades bra med ironin om det är syftet? Fråga personalen på ditt gruppboende om hjälp om du inte förstår reklamfilmen.
Citera
2020-02-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej han får säkert knulla. Han är väl en sån där 'go to guy' för just såna där wingnuts. ung. som Limbaugh och de andra i USA. 'Nej det är inget fel på mig, det finns fler som känner som mig'.

Ju längre den illusionen får pågå, desto värre blir det för alla.

Dan Korn är inte så extrem men han delar deras världsbild bakom en fasad av extrem välvilja.

Visst jag kanske har missbedömt honom helt, det kan hända så klart. Han lägger inte ut sina politiska åsikter så explicit så att säga. Förutom att han är väldigt höger, det fattar vem som helst.

Hur som helst, om detta var en kändisfråga så bor han väl i England nu

Dan Korn skiljer ut sig från andra judar i Sverige som styr eller syns i debatten genom att inte hyckla så förbannat som judar plägar göra.
Korn ser och hyllar i smyg Israels expansiva utveckling vilket sker ofta med medel och uttryck judar här i Sverige fördömer som odemokratiska och rasistiska. Gällande svenska förhållanden.

Korn ser att det kan bli besvärligt för judar i Sverige om de förtiger eller skändar sådant i Sverige som judar i Israel gjort till vardagsmat.

Korn vänder sig inte mot judarna i Sverige utan mot muslimerna i Sverige, som han anser vara värda kritiken från "högerhåll" som inte får erkännandet (förtigandet), och han menar också att brunsmetandet (skändningen) av all kritik av muslimska parallellsamhället i judestyrda medier kan bli farligt för judarna i Sverige i längden.

Kort sagt, Dan Korn ser inget hellre än ett Stor-Israel och fortsatt exklusiv upphöjd exkludering av judarna i Sverige på deras villkor naturligtvis.
Och han gör det på listig väg genom att fraternisera med svenskarna
Citera
2020-02-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ger sig in i debatten? Han skrev det lite i förbifarten på sin privata Fbook. Vad har Expressen med saken att göra?
Ja ok jag följer varken hans eller Expressens blogg. Ber om ursäkt

Lite i förbifarten dock? Gör men journalist något i 'förbifarten' på sin blog?

Räkna med att det var fullt medvetet för att vi ska kommentera det.

Såvida han inte var full men såvida jag minns hans arbetsmoral tror jag inte det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in