Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Jag har den just nu och den är inte att leka med. Är nu uppe i 10 dagars sängliggande (även om jag var ute en kort stund igår för att få se solen). Har varit vaken hela natten (igen) och hostat. Kan bara sova en timme i taget. Så fort jag lägger mig så kleggar lungorna igen. Och varje gång som man (förutom hostan) börjar må bättre så får man ett bakslag. Det är precis som att kroppen när den börjar vinna inte attackerar lika hårt längre och att man då får ett bakslag direkt. Bägge barnen har samma sak och har varit sjuk lika länge. Fast de klarar av att sova de.
Det känns som att SARS-COV-2 skulle vara att föredra, om man nu inte skulle råka få COVID-19 förstås.
Låter inte roligt.
Tänkte föreslå en grej för att eventuellt få upp lite slem, så att du kanske kan sova 2 timmar i stället för en.
Jag använder en sk nebulisator med vilken jag inhalera natriumklorid 9mg/ml. Jag har en lungsjukdom och denna orsakar mycket segt slem I lungorna som måste hostas upp. Natriumkloriden hjälper till att lösa upp detta.
Finns att köpa på apotek. Nebulisator går nog att köpa på vissa apotek. Jag har fått min via vården.
Ett enklare sätt är att koka vatten, tillsätta salt (osäker på om det ska vara fritt från jod eller inte, så det är nog bäst att kolla upp) och sedan hälla i en bunke. Sätt dig över bunken/skålen, lägg en handduk över huvudet för att ångan inte ska försvinna och andas djupt. Sedan försöker du hosta för glatta livet. Förhoppningsvis får du upp en massa slem.
Sedan är det en fördel att inte ligga ner samt röra sig lite. Jobbigt när man mår piss och vill sova men det hjälper. Mycket, riktigt mycket vätska också. Vatten hjälper till att lösa upp slem.
Jag har visserligen en kronisk sjukdom och gör detta 3 gånger dagligen tillsammans med andra övningar för att minska slem I lungorna så hur effekten blir i just ditt fall vet jag inte, kan vara värt ett test i alla fall. 👍
Krya på dig!