2020-02-14, 11:25
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ja bara det är skandal

Ryktet sprider sig klart att Sverige kan de åka till utan kontroller. Bara att ta sina privatplan och dra. Att LÄMNA kina är fortfarande ok!
Citera
2020-02-14, 11:25
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detgarbranu2020
https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankt-smitta-var-inte-coronavirus/

"Men efter att patienten undersökts i Lund kunde det konstateras att personen inte hade rätt symptom för att utgöra ett misstänkt fall.

– Det gjordes aldrig någon provtagning, misstanken kunde avskrivas i ett tidigt stadium eftersom patienten vid närmare undersökning inte uppfyllde kriterierna för misstänkt coronavirus, säger Magnus Aspegren till SVT Skåne."

Undrar om det är väldigt dyrt och svårt att göra ett test, eftersom det inte görs om man inte uppfyller kriterierna? Kanske hade varit bättre att testa alla som ändå kommer in?
Varför gör man inte det?
Citera
2020-02-14, 11:27
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jo den här utglesningen är lite speciell i år. Vinterkräksjukan går samtidigt. Den har nog tagit många från jobb och skola. Sportlovet börjar i mars och då glesar det ut då alla åker till fjällen men nu är det sjukdomsrelaterat.

Sportlovet pågår väl nu? Det är bara uppe i Norrland som man har sportlov i mars.
Citera
2020-02-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Undrar om det är väldigt dyrt och svårt att göra ett test, eftersom det inte görs om man inte uppfyller kriterierna? Kanske hade varit bättre att testa alla som ändå kommer in?
Varför gör man inte det?
tror det flesta tester är dyra genomföra, så varför ska inte det här kosta
Citera
2020-02-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Utan att veta någonting om Taiwan News trovärdighet, så är den där artikeln oroande på gränsen till alarmerande. Vi har enligt artikeln ingen nytta av antikropparna utan blir man smittad en andra gång så är det "kört"?

Ganska OK men politisk är den Pan-green de skriver säkert artiklar på lite svagare grund om det är negativt mot fastlandet. Men de ljuger säkert inte rakt ut med vilja men deras källor? De producerade artiklar med namn och så om 24dagars inkubationstid och talade om samtidigt att datan kom från en känd fastlandskinesisk läkare och att forskarartikeln hade ännu inte blivit peer-reviewed. Från samma forskarartikel glömde de säga att många färre blev svårt sjuka av de som las in på sjukhus. Men det har har nog ganska många här missat.

Så är det forskarna vet själva inte. Tidningarna skriver om den data de får från forskarna men som ofta passar deras agenda. Så tidningarna "ljuger inte" men de "glömmer" skriva allt forskarna säger. Taiwan news talar i alla fall om hur de har fått information så då kan läsaren själv bestämma hur säker den är.
Citera
2020-02-14, 11:31
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är det garanterat inte.

Hur kan du veta det?
Citera
2020-02-14, 11:32
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Tycker det är så komiskt att alla dina länkar är så osäkra med information. Varför nämner det aldrig några namn på doktorerna? Eller måste de vara anonyma läkare som rapportera till en nyhetstidning som har ett hat emot chinas kommunistiska styre?

I Kina blir du bortförd och försvinner om du kommunicerar fel information.

I väst blir du av med forskningsmedel, uppdrag, tjänster och svartlistad för framtida karriär om du inte rättar dig i ledet.

Du får tänka lite själv. Eller så får du nöja dig med SVT's nyhetsrapportering.

Nyheterna i morse nämnde inte viruset alls däremot var huvudfokusen några privatpersoners rasistiska inlägg i ett forum styrt av SD.

Man måste vara källkritisk idag men man måste också förstå vilka källor man ska vara kritisk emot.
Citera
2020-02-14, 11:34
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Gränsen är öppen för att vi inte ska svälta.

Hur kan det innebära svält för Sverige om vi skulle kontrollera människor som reser till Sverige från misstänkta platser? Förklara!

Vänsterfolk HATAR verkligen att göra något i befolkningens intresse!
Citera
2020-02-14, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kineser äter allt. Jag har provat på många konstiga saker när jag varit i Kina, mina kinesiska värdar är stolta över att de äter konstiga saker och försöker imponera på oss européer med detta.

Bland de saker som serverats som jag verkligen funderar över om det är så smart att äta finns:
- Fisk med giftiga taggar. Taggarna är med när maten serveras och de är fortfarande giftiga.
- Fisk med extremt vassa ben (som synålar), naturligtvis serveras fisken med benen kvar. Man får gnugga fiskköttet mot gommen för att försäkra sig om att inga benbitar finns kvar.
- Groda
- Manet
- Friterade ben (ben som i skelett, ja!)
- Orm
- Gräshoppa
- Skorpion
- Larver
- Sedan har man ju serverats många konstiga delar från djuren också...

Jag har nära arbetskollegor som dessutom serverats:
- råtta
- hund
- katt
- levande småfiskar (man doppar dem i alkohol så att de slutar att sprattla när man skall svälja dem)
- och min favorit (som ofta återkommer): - "det vill du inte veta"

Och sedan eskalerar det ytterligare om jag pratar med arbetskollegor som jag bara känner ytligt...
Klart jag vill veta, om du säger sådär, finns det bara en sak som dyker upp i min skalle,,, 2bent lamm men för fan säg att det är nåt annat,,,, snälla
Citera
2020-02-14, 11:38
Medlem
Citat:
Jag har den just nu och den är inte att leka med. Är nu uppe i 10 dagars sängliggande (även om jag var ute en kort stund igår för att få se solen). Har varit vaken hela natten (igen) och hostat. Kan bara sova en timme i taget. Så fort jag lägger mig så kleggar lungorna igen. Och varje gång som man (förutom hostan) börjar må bättre så får man ett bakslag. Det är precis som att kroppen när den börjar vinna inte attackerar lika hårt längre och att man då får ett bakslag direkt. Bägge barnen har samma sak och har varit sjuk lika länge. Fast de klarar av att sova de.

Det känns som att SARS-COV-2 skulle vara att föredra, om man nu inte skulle råka få COVID-19 förstås.

Låter inte roligt.
Tänkte föreslå en grej för att eventuellt få upp lite slem, så att du kanske kan sova 2 timmar i stället för en.

Jag använder en sk nebulisator med vilken jag inhalera natriumklorid 9mg/ml. Jag har en lungsjukdom och denna orsakar mycket segt slem I lungorna som måste hostas upp. Natriumkloriden hjälper till att lösa upp detta.

Finns att köpa på apotek. Nebulisator går nog att köpa på vissa apotek. Jag har fått min via vården.

Ett enklare sätt är att koka vatten, tillsätta salt (osäker på om det ska vara fritt från jod eller inte, så det är nog bäst att kolla upp) och sedan hälla i en bunke. Sätt dig över bunken/skålen, lägg en handduk över huvudet för att ångan inte ska försvinna och andas djupt. Sedan försöker du hosta för glatta livet. Förhoppningsvis får du upp en massa slem.

Sedan är det en fördel att inte ligga ner samt röra sig lite. Jobbigt när man mår piss och vill sova men det hjälper. Mycket, riktigt mycket vätska också. Vatten hjälper till att lösa upp slem.

Jag har visserligen en kronisk sjukdom och gör detta 3 gånger dagligen tillsammans med andra övningar för att minska slem I lungorna så hur effekten blir i just ditt fall vet jag inte, kan vara värt ett test i alla fall. 👍

Krya på dig!
Citera
2020-02-14, 11:39
Medlem
Idag är det 16e dagen som kvinnan i Jönköping är inlagd på Ryhov i Jönköping. Man ska ha två negativa test med minst 24 timmar mellan testen. Har någon hört hur hon mår?
Citera
2020-02-14, 11:40
Medlem
Citat:
Kineser äter allt. Jag har provat på många konstiga saker när jag varit i Kina, mina kinesiska värdar är stolta över att de äter konstiga saker och försöker imponera på oss européer med detta.

Bland de saker som serverats som jag verkligen funderar över om det är så smart att äta finns:
- Fisk med giftiga taggar. Taggarna är med när maten serveras och de är fortfarande giftiga.
- Fisk med extremt vassa ben (som synålar), naturligtvis serveras fisken med benen kvar. Man får gnugga fiskköttet mot gommen för att försäkra sig om att inga benbitar finns kvar.
- Groda
- Manet
- Friterade ben (ben som i skelett, ja!)
- Orm
- Gräshoppa
- Skorpion
- Larver
- Sedan har man ju serverats många konstiga delar från djuren också...

Jag har nära arbetskollegor som dessutom serverats:
- råtta
- hund
- katt
- levande småfiskar (man doppar dem i alkohol så att de slutar att sprattla när man skall svälja dem)
- och min favorit (som ofta återkommer): - "det vill du inte veta"

Och sedan eskalerar det ytterligare om jag pratar med arbetskollegor som jag bara känner ytligt...
ja jag tror inte eller vet att utdela en puss till en kones, står inte på min lista efter allt det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in