2020-02-14, 08:20
Medlem
Lillarumys avatar
Alla snaskiga detaljer kommer fram under rättegången, ni får ge er till tåls.
Ni liknar en flock hyenor som vädrar blod.
Huvudsaken är att någon ställs till svars och straffas.
Citera
2020-02-14, 08:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy

Vi har rätt till allt. Både att någon ställs till rätta och straffas samt få tillgång till utredningsmaterial enligt Offentlighetsprincipen.

Vad har ni annars grundlagar för om landets medborgare inte får rätt till dem?
Citera
2020-02-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vi har rätt till allt. Både att någon ställs till rätta och straffas samt få tillgång till utredningsmaterial enligt Offentlighetsprincipen.

Nyfiken fråga. Vad får ni ut för skriftligt material/tillgång till inför en motsvarande rättegång i USA?
Citera
2020-02-14, 08:45
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Det stämmer och jag håller med, men jag får en dålig smak i munnen av allt skrän om att få läsa allt om de inblandade.
Citera
2020-02-14, 08:58
Medlem
Citat:
Det stämmer och jag håller med, men jag får en dålig smak i munnen av allt skrän om att få läsa allt om de inblandade.
Den som har ställt till detta är till syvende och sist, den misstänkte brottslingen SD.
Citera
2020-02-14, 09:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Den som har ställt till detta är till syvende och sist, den misstänkte brottslingen SD.
Snart får vi åtminstone möjligheten att bilda oss en säkrare uppfattning i frågan.
Citera
2020-02-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Snart får vi åtminstone möjligheten att bilda oss en säkrare uppfattning i frågan.
Precis.
Citera
2020-02-14, 09:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nån större kompetens har jag inte, vet lite grand om vissa saker bara. Jag vet ingen annan som har befogenhet att besluta om något sådant. Det är vanligt att man väljer att INTE lämna pdf-fupar på känsliga ärenden såsom våldtäkter och svåra mål där barn är inblandat. När det gäller ett "vanligt mord" så har jag inte varit med om de sista åren att man inte fått ut fupen på pdf. Åtminstone kan jag inte komma ihåg det på rak arm så här.

Nej, jag ställer mig frågande varför pdf inte kan lämnas i det här fallet.
Det här har jag skrivit förut men i fallet med Kapten Klänning kostade FUP:en nästan 5 000, delades bara ut i pappersformat. Men det var några år sedan.
Citera
2020-02-14, 09:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rent teoretiskt kan det vara det. 28K är inte oöverkomliga pengar om man är intresserad. Jag är det inte. Rent principiellt skulle jag ändå kunna tänka mig att pynta upp de pengarna för att jävlas med tingsrätten. 2,5 meter papper. Drygt. Som de skall kopiera upp. Undrar om de skulle skämmas...
De flesta tidningar som är intresserade har råd med 28K.
Citera
2020-02-14, 09:15
Medlem
Citat:
Nej, alla snaskiga detaljer kommer inte vidarebefordras av media från rättegången med hänsyn till anhöriga. Det blev tydligt i Kim wall fallet. Dansk press körde med öppna kort, men svensk press mörkade vissa delar.
Citera
2020-02-14, 09:16
Medlem
Helt uppenbart att åklagaren är ute och totalsnurrar vilket resulterar i att den verkliga gm riskerar att gå fri.

Skandalöst - men tyvärr verklighet i ett rättsystem uppbyggt kring inkvotering.
Citera
2020-02-14, 09:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Så, nu vet vi vad som gäller ang beställning av FUP och när rättegången förväntas bli.

Åtal i mål angående misstanke om mord i Hjärsta, Örebro
Mål: B 2705-18
Den 14 februari 2020 kl. 11.00 ska åtal väckas vid Örebro tingsrätt i mål B 2705-18. Huvudförhandling i målet beräknas kunna påbörjas onsdag den 26 februari 2020 kl. 9.00. Rätten kommer att bestå av lagmannen Björn Lindén och tingsfiskalen Robert Ingemarsson samt nämnd.

UTLÄMNANDE AV FÖRUNDERSÖKNINGSPROTOKOLL:

Enligt uppgift från Åklagarkammaren i Örebro kommer förundersöknings-materialet vara mycket omfattande.
Den som önskar ta del av förundersök-ningsmaterialet har rätt att mot en fastställd avgift fp en fysisk KOPIA av hand-lingarna till den del handlingarna får lämnas ut, dvs. i de delar som inte omfat-tas av sekretess.

Tingsrätten har preliminärt gjort bedömningen att FÖRUNDERSÖKNINGSMATERIALET INTE KOMMER LÄMNAS UT I ELEKTRONISK FORM, t.ex. via e-post. Domstolar är inte skyldiga att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I första hand är det integritetsskyddsaspekter som tingsrätten beaktat vid denna bedömning. Beslutet om att förundersökningsmaterialet inte lämnas ut i elektronisk form kan inte överklagas.

Så har diktaturers kreatur funnit kryphål i publiceringsformen för att obstruera grundlagens flerhundraåriga offentlighetsprincip. Avskyvärt. Låt dom hållas, så kan vi snart begrava demokratin. Fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in