2020-02-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag försökte vara lite pedagogisk till skribenten jag citerade. Du har helt rätt.
Okej.
Citera
2020-02-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Misstänker att de inte vill lämna ut det digitalt eftersom det blir lättare kan sprida fup på nätet.
Det känns ologiskt. Finns ju massor av fupar vi har fått ut som är bra mycket vidrigare och dessutom intressantare än det här målet.
Citera
2020-02-13, 22:22
Medlem
Citat:

Tingsrätten är ett hus, det är också en arbetsplats. Det är en människa bakom beslutet och det är lagmannen, den lokala tingsrättens högste chef.

Edit: vid ett tillfälle fick jag följande mail. Det är lite långt så jag klipper ur det väsentliga:

Beslut om att lämna ut digitalt de offentliga delarna i förundersökningsprotokoll i aktbilaga 15X, i mål B XXXX-19, fattades av lagmannen igår sent på eftermiddagen.

Jag tackar dig för din pedagogiska insats, genom vilken du tack vare din inom området höga kompetens förstår att förklara att Tingsrätten kan syfta på en byggnad men även på en arbetsplats. Imponerande.
Sedan blir jag lite tveksam.
Du har vid ett tillfälle fått ett mejl om att en lagman valt att ompröva och ändra ett tidigare beslut om fup i papper: vet du alldeles säkert att det i det fallet även var lagmannen i fråga som även fattade det initiala beslutet om pappersfup?
Jag vet inget alls om det, undrar bara om du vet?
Citera
2020-02-13, 22:26
Medlem
Citat:
Det känns ologiskt. Finns ju massor av fupar vi har fått ut som är bra mycket vidrigare och dessutom intressantare än det här målet.
Det håller jag med dig om. Lisa Holm mordet och Arbogamordet/Johanna Möller fanns ju på Flashback och många andra brottmål som digitalt dokument av fup.
Citera
2020-02-13, 22:28
Medlem
Webcomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Intressant inslag om hur lätt eller svårt det är att få ut en FUP och andra offentliga handlingar beroende av om man är journalist kontra privatperson.

"Domstolar ger journalister gräddfil när offentlighetsprincipen tillämpas"
https://sverigesradio.se/artikel/7388840

Aldrig att Örebro TR skulle neka Expressen eller andra stora medier att få FUP:en som PDF.
Citera
2020-02-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jag tackar dig för din pedagogiska insats, genom vilken du tack vare din inom området höga kompetens förstår att förklara att Tingsrätten kan syfta på en byggnad men även på en arbetsplats. Imponerande.
Sedan blir jag lite tveksam.
Du har vid ett tillfälle fått ett mejl om att en lagman valt att ompröva och ändra ett tidigare beslut om fup i papper: vet du alldeles säkert att det i det fallet även var lagmannen i fråga som även fattade det initiala beslutet om pappersfup?
Jag vet inget alls om det, undrar bara om du vet?
Nån större kompetens har jag inte, vet lite grand om vissa saker bara. Jag vet ingen annan som har befogenhet att besluta om något sådant. Det är vanligt att man väljer att INTE lämna pdf-fupar på känsliga ärenden såsom våldtäkter och svåra mål där barn är inblandat. När det gäller ett "vanligt mord" så har jag inte varit med om de sista åren att man inte fått ut fupen på pdf. Åtminstone kan jag inte komma ihåg det på rak arm så här.

Nej, jag ställer mig frågande varför pdf inte kan lämnas i det här fallet.
Citera
2020-02-13, 22:31
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Det är väl upp till varje domstol att avgöra kan jag tro. Att en fup lämnas ut digitalt ger ju en helt annan möjlighet till spridning och är på så vis ett hot mot integriteten.
Vad tror du det beror på att de bara vill lämna ut i pappersupplaga? Måste ju vara betydligt mer tidsödande
Citera
2020-02-13, 22:36
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Intressant inslag om hur lätt eller svårt det är att få ut en FUP och andra offentliga handlingar beroende av om man är journalist kontra privatperson.

Men en journalist lägger ju inte ut en fup på nätet. De gör ju en resume om innehållet.
Tror att det kommer bli betydligt restriktivare i framtiden med digitala fup där allmänheten så lättvindigt kan komma över handlingarna och den enorma spridning det kan bli
Citera
2020-02-13, 22:37
Medlem
Citat:
Det är väl upp till varje domstol att avgöra kan jag tro. Att en fup lämnas ut digitalt ger ju en helt annan möjlighet till spridning och är på så vis ett hot mot integriteten.
Vad tror du det beror på att de bara vill lämna ut i pappersupplaga? Måste ju vara betydligt mer tidsödande
Det är upp till varje enskild domstol vad de vill lämna ut eller inte.

Jag kan bara spåna varför just detta är så speciellt, och jag kan bara komma fram till att det är den enormt stora 14 000 sidors utredningen. Kanske att det är tekniskt besvärligt helt enkelt. Något annat skäl kan jag inte komma på. Vi fick ut fupen på Södermalmsmordet. Vi fick ut fupen för Peter Plax. Vi har fått ut Lisa Holm. Så det kan inte bero på att det är ett högprofilerat fall - för det var de tre jag räknade upp också.

Nix, jag kan inte komma på något vettigt skäl. Om 50 pers begär ut papperskopior... vilket jäkla resursslöseri! Det är skamligt i miljötänk-tider. Förjävligt helt enkelt.
Citera
2020-02-13, 22:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Ok. Så när Åsa Hiding sade "ni kommer se" i citatet här nedan, då syftade kanske "ni" bara på journalisterna på den regimtrogna skvallerblaskan Nerikes Allehanda och annan slaskmedia, snarare än på oss andra. Och sedan litar kanske Hiding och tingsrätten på att de här utvalda språkrören efter denna förmånliga behandling kommer att fortsätta att gå i ledband, och bara publicera sådant material som kan anses stödja åklagarlinjen.
– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2020-02-13 kl. 22:44.
Citera
2020-02-13, 22:42
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Det är upp till varje enskild domstol vad de vill lämna ut eller inte.

Jag kan bara spåna varför just detta är så speciellt, och jag kan bara komma fram till att det är den enormt stora 14 000 sidors utredningen. Kanske att det är tekniskt besvärligt helt enkelt. Något annat skäl kan jag inte komma på. Vi fick ut fupen på Södermalmsmordet. Vi fick ut fupen för Peter Plax. Vi har fått ut Lisa Holm. Så det kan inte bero på att det är ett högprofilerat fall - för det var de tre jag räknade upp också.

Nix, jag kan inte komma på något vettigt skäl. Om 50 pers begär ut papperskopior... vilket jäkla resursslöseri! Det är skamligt i miljötänk-tider. Förjävligt helt enkelt.
Givetvis är det stimulerande för oss här på fb att ta del av fup och alla dess snaskigheter, så att vi i godan ro kan sitta och analysera ditten och datten.. MEN om någon anhörig eller vän till mig skulle bli drabbad i ett rättsfall, framförallt som BO, skulle jag tycka det var regelvidrigt att allt fläktes ut på nätet för all evig framtid.
Citera
2020-02-13, 22:44
Medlem
Citat:
Givetvis är det stimulerande för oss här på fb att ta del av fup och alla dess snaskigheter, så att vi i godan ro kan sitta och analysera ditten och datten.. MEN om någon anhörig eller vän till mig skulle bli drabbad i ett rättsfall, framförallt som BO, skulle jag tycka det var regelvidrigt att allt fläktes ut på nätet för all evig framtid.
Absolut tänker du rätt. Men faktum kvarstår: kring alla mål finns anhöriga, offer etc. Ändå har vi fått ut fuparna. Varför inte denna? Vad är så speciellt med människorna i den här utredningen, som inte gäller andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in