2020-02-13, 23:03
Medlem
EDIT: saker och ting kan ha ändrat sig sista dygnet kring lockdown mm. Det ändrar dock inte ursprungsfrågan som gällde huruvida Kinas agerande räddar kinesiska liv. Och där är det helt klart att de räddat live med sitt agerande. Då förutsatt att allt som kommit ut är sant
Senast redigerad av kronblom10 2020-02-13 kl. 23:07.
Citera
2020-02-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Fel.
F.o.m. Idag är både Shanghai och Peking i lockdown med rådande utegångsförbud.
Och som vanligt inga källor, fan vad tröstlös denna tråd har blivit.
Citera
2020-02-13, 23:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Spanska sjukan smittade inte lika mycket som denna, men den lyckades ställa till mycket den också.

Det går tyvärr inte att släppa på lite åt gången om man inte har vaccin. Restriktionerna skulle bli liknande de som finns i Peking just nu, fast i varje stad i Sverige.

Jag menar inte att man ska släppa på, tvärtom, gör som man gör, karantän vid misstänkta och konstaterade fall och smittspårning.

Så länge man har spridningen under kontroll får vi inga massiva utbrott.

Får man ett okontrollerat utbrott inom ett definierat område så upprättar man en karantän.

Än så länge tycks vi ha läget under kontroll i hela Europa.

Får vi inte fler smittade än sjukvården kan hantera så är det lugnt, läget är då inte värre än vid vilken influensa som helst.
Citera
2020-02-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Då måste du hjälpa mig att förklara superspridaren som smittade personerna i franska alperna i helgen.

Han hade enligt uppgift väldigt milda symptom, det räcker om man har lite halsont, hosta eller nyser några gånger om man befinner sig nära några andra. Han gick till sjukhuset först efter han fick veta att en kollega på affärsmötet hade konstaterat smittats. Det torde gått några dagar mellan hans affärsmöte och tiden när han turistade runt i Alperna. Att sprida till många kan man göra om man vistas nära varandra under en tid.

Det är själva "storyn", och det framgår inte mer vad jag vet. Problemet är att det måste göras detaljerade kontaktspårningar och "dagboksanteckningar" på symptom om det ska ge något. Och det måste bekräftas med andra detaljerade studier om man ska bekräfta att smitta kan överföras innan insjuknandefasen.
Citera
2020-02-13, 23:08
Medlem
Citat:
Detta stödjer väl snarare scenario 1 dock?
Spontant känns inte scenario 1 troligt för mig men kan direkt erkänna att jag rent krasst inte har möjlighet att överblicka det scenariot.

I vilket fall, för 1 får man dela upp det i 3 ben om man är lagd åt det hållet,

A) Kina initierade det hela. Oklart för mig varför dom klarar sig så mycket bättre genom detta än tex usa här..varför vill kina ens rasera världsekonomin? Finns det något som tyder på att kina förlorar i inflytande om allt bara rullar på?
B) Någon annan initierade. Känns som rent vansinne, får Kina reda på det lär det väl sluta i ww3+atomvinter. Lämpligare att utbrottet tex drabbar kina via närliggande uland utan kärnvapen..
C) "Allihop" är med på det hela.. shrug.
Citera
2020-02-13, 23:08
Medlem
Kollade lite närmare på det mest civiliserade ställe som är nära ett större utbrott, dvs Singapore.

De har 58 fall, av dessa har man ju kunnat koppla 28st till fyra olika kluster. Detta innebär att man nu har ännu fler smittade som smittats på okänt sätt ute i samhället. Hastigheten ökar och smittspårningen hinner inte med...
Citera
2020-02-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag menar inte att man ska släppa på, tvärtom, gör som man gör, karantän vid misstänkta och konstaterade fall och smittspårning.

Så länge man har spridningen under kontroll får vi inga massiva utbrott.

Får man ett okontrollerat utbrott inom ett definierat område så upprättar man en karantän.

Än så länge tycks vi ha läget under kontroll i hela Europa.

Får vi inte fler smittade än sjukvården kan hantera så är det lugnt, läget är då inte värre än vid vilken influensa som helst.
Titta på Singapore, där har man snart tappat kontrollen. I Japan har man en smittad person som man inte har en aning om hur denne smittats.

Det håller tyvärr inte i längden. Dår det enklare att stänga gränsen än att hålla en karantän av städer/stadsdelar inom landet.
Citera
2020-02-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Han hade enligt uppgift väldigt milda symptom, det räcker om man har lite halsont, hosta eller nyser några gånger om man befinner sig nära några andra. Han gick till sjukhuset först efter han fick veta att en kollega på affärsmötet hade konstaterat smittats. Det torde gått några dagar mellan hans affärsmöte och tiden när han turistade runt i Alperna. Att sprida till många kan man göra om man vistas nära varandra under en tid.

Det är själva "storyn", och det framgår inte mer vad jag vet. Problemet är att det måste göras detaljerade kontaktspårningar och "dagboksanteckningar" på symptom om det ska ge något. Och det måste bekräftas med andra detaljerade studier om man ska bekräfta att smitta kan överföras innan insjuknandefasen.

men nu är det lite löjligt, "det kan inte smitta utan symptom" ska alltså försvaras med att "personen kanske inte vet om att den är sjuk eftersom personen har så milda symptom att hen inte märker det"?

Nä men då går det ju givetvis att säga att det inte smittar utan symptom eftersom det alltid går att efterhandskonstruera att det kanske fanns symptom som ingen märkte.

Så jävla värdelöst tänkt
Citera
2020-02-13, 23:12
Medlem
Xehkes avatar
https://youtu.be/Y-GB9EYqAGM

En video från Channel 4 News som visar hela Ben Kavanaghs resa från att ha varit i karantän i Wuhan till att han kommit till England och varit i karantän i Wirral till att han idag blev utsläppt och fick träffa sin mor och ta en Guinness.
Citera
2020-02-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Och som vanligt inga källor, fan vad tröstlös denna tråd har blivit.

Om du hade följt tråden så hade du insett att mina källor kommer inifrån Kina,
Personliga kontakter med de företag som vi jobbar tillsammans med. Blir ganska svårt att producera en vettig källangivelse mao
Citera
2020-02-13, 23:14
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med dig i resonemanget.
Men, då frågar jag mig ändå vad skillnaden mot ett icke-agerande scenario skulle vara?
Fler sjuka och fabriker och produktion på halvfart vs som det är nu total nedstängning?
Kina framstår inte direkt som en "ansvarsfull" nation, så jag lutar fortfarande åt att det är något som inte stämmer här, vad det än nu må vara.

Min bild är att det inte är total nedstängning av hela landet och all produktion?
Angående "ansvarsfullt" så, visst det tog tid innan man insåg situationen, man försökte tysta folk från början. Ungefär som förväntat från små byråkrater.
Å andra sidan, när de väl fattade... Man inser vilka enorma resurser Kina har och vilka möjligheter de har att kontrollera dessa resurser.
Du skriver ju själv att åtgärderna är skadliga för ekonomin och det är kanske vad ansvar handlar om - att vidta åtgärder som gör ont om dom behövs...

Mitt intryck är att de hanterar detta hyfsat balanserat eller till och med beundransvärt. Jag hade ingen aning om att de har screenat 10 miljoner människor i Wuhan. Det är ju mind-boggling...
Citera
2020-02-13, 23:15
Medlem
Var det inte ngn forskare som sagt att 60-80procent av jordens befolkning kan komma att bli smittade... högst osannolikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in