Citat:
Ursprungligen postat av
eyecreate
Jag kan hålla med dig i resonemanget.
Men, då frågar jag mig ändå vad skillnaden mot ett icke-agerande scenario skulle vara?
Fler sjuka och fabriker och produktion på halvfart vs som det är nu total nedstängning?
Kina framstår inte direkt som en "ansvarsfull" nation, så jag lutar fortfarande åt att det är något som inte stämmer här, vad det än nu må vara.
Min bild är att det inte är total nedstängning av hela landet och all produktion?
Angående "ansvarsfullt" så, visst det tog tid innan man insåg situationen, man försökte tysta folk från början. Ungefär som förväntat från små byråkrater.
Å andra sidan, när de väl fattade... Man inser vilka enorma resurser Kina har och vilka möjligheter de har att kontrollera dessa resurser.
Du skriver ju själv att åtgärderna är skadliga för ekonomin och det är kanske vad ansvar handlar om - att vidta åtgärder som gör ont om dom behövs...
Mitt intryck är att de hanterar detta hyfsat balanserat eller till och med beundransvärt. Jag hade ingen aning om att de har screenat 10 miljoner människor i Wuhan. Det är ju mind-boggling...