2020-02-13, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det låter utopiskt att Kinas reaktion är av välvilja, vilket är högst osannolikt.

Det är den definitivt inte nej. Allt handlar om vinning. Man har noga räknat ut att det lönar sig mer att göra så här ekonomiskt.
Citera
2020-02-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Nu har jag pratat med några från vården och dom kändes förvånansvärt lugna och menade på att det skulle gå att hantera.

Men har den svenska sjukvården Hazmat-dräkter level A på sig hela tiden.
Har ambulanspersonalen hazmat?

Många länder har ingen fungerande sjukvård högre än kloka gumman-nivån. Ska vi hjälpa dom ta hand om farsoten och samtidigt skydda oss själva. Det är någonting i den här ekvationen som inte går ihop.
Citera
2020-02-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hittar inte den, verkar inte finnas som peer reviewed än. Hittade dock den här artikeln:

https://focustaiwan.tw/society/202002100010

Är svårt att tolka sådana här rapporter utan att de fått någon vetenskaplig granskning, och som jag sagt tidigare måste man ha ganska detaljerade/kontrollerade studier och ganska många för att de ska konfirmera att spridning kan ske innan själva insjuknandefsen.
Citera
2020-02-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Gör om gör rätt. Karantän för utresande från ett kraftigt smittat område är en annan sak än att sätta alla i karantän för inresande. Studera lessons learned runt SARS i Kanada.

Som jag skrev under punkt två så hade SARS andra egenskaper men som vi hoppas corona har (hoppas verkligen):“When we learned more about the disease, it turns out that SARS is among the unusual infections that was not infectious before people got sick,” McGeer said.“Retrospectively, we needn’t have quarantined all of those people who were exposed.” Därför var det inte såå viktigt med karantän under SARS. Det betyder inte att defensiv Karantän inte är bra, snarare tvärtom i nödläge.
Jag gav exempel på Spanska sjukan !
Senast redigerad av pollarn 2020-02-13 kl. 22:08.
Citera
2020-02-13, 21:42
Medlem
Citat:
Men, influensavirus sprids varje år, med ungefär samma (officiell) spridning och död till följd.
Aldrig någonsin tidigare har Kina valt att stänga ner hela landet. Dom lever och frodas på att producera varor till övriga världen.
Ur ett ekonomiskt perspektiv är det helt upponer det val dom gjort. Det måste finnas en anledning som vi ännu är ovetandes om?
Som jag skrivit många gånger tidigare så är det inte dödsfallen som är det stora problemet, det är att så många blir allvarligt sjuka samtidigt och länge. Det förlamar samhället och skapar ännu större problem.
Citera
2020-02-13, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det framförs mycket fakta, få teorier. Teorierna får du till största delen stå för själv..

Men det kräver ju intelligens, något du verkar sakna.

Om du läser artikeln till slut så kan du ju se själv att författaren inte uttalar sig tvärsäkert om någonting. Fakta, om det nu rör sig om sådana, är inte samma sak som teorier. Teorier kan bygga på fakta, men det är inte samma sak som att teorierna måste stämma.
Citera
2020-02-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Det är den definitivt inte nej. Allt handlar om vinning. Man har noga räknat ut att det lönar sig mer att göra så här ekonomiskt.

Varför? Vad får dig att tro att detta skulle gynna Kina i längden?
Människors attention-span sträcker sig ungefär 24 timmar, och folk bryr sig egentligen inte ett skit om vad och varför så länge våra behov tillgodoses.
Kineser tillhör dessutom befolkningen i världen med högst IQ, vilket gör dem väldigt rustade för insikten om orsak/verkan. Att göra en miljöpartistisk standpoint för världens goda bästa faller helt enkelt under orimligt scenario.
Senast redigerad av eyecreate 2020-02-13 kl. 21:51.
Citera
2020-02-13, 21:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.5nuggles
En restaurang i Nordmaling utanför Umeå kommer att hålla stängt i 14 dagar efter att ägarna spenderat 3 veckor i Kina.

Citat:
Ägarna av den populära restaurangen Jiaozibar i Nordmaling har försatt sig själva i frivillig karantän efter en längre vistelse i Kina. Detta med anledning av coronavirusets framfart i landet. Restaurangen kommer således att hålla stängt i två veckor, enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation.

Sedan när började FHM rekommendera 2 veckors karantän? Är det någon som fantiserar nu igen?
Citera
2020-02-13, 21:48
Avstängd
Citat:
Varför? Vad får dig att tro att detta skulle gynna Kina i längden?

Det vet jag inte, är inte ekonom, men Kina är ju inte precis känt som en humanitär förebild. Varför skulle de börja bry sig om människor nu plötsligt.
Citera
2020-02-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag skrivit många gånger tidigare så är det inte dödsfallen som är det stora problemet, det är att så många blir allvarligt sjuka samtidigt och länge. Det förlamar samhället och skapar ännu större problem.

Men åter igen, ingen officiell statistik stödjer det du säger.
Oj nu har Pelle på lagret fått snuva, nu stänger vi ner hela Sverige!
Det är ungefär samma scenario om vi ser till antalet smittade vs befolkning.
Hur sannolikt är det?
Citera
2020-02-13, 21:50
Medlem
Madagascars avatar
En bra källa till att antalet smittade är mycket mycket högre än vad som rapporterats:

Virologist Derek Gatherer from the University of Lancaster warned that the number of coronavirus patients in China could be 10 to 25 times higher than the official figures.

Prof Gatherer told Sky News yesterday: 'The reason we can make this estimation is because we know the number of exported cases from China and we also know the number of people who have travelled out of China.'

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8001011/China-admits-no-idea-people-infected-coronavirus-Wuhan.html, idag
https://www.youtube.com/watch?v=KJynvTWFlf8, igår

Men hur hur det med antalet som rapporterats döda av viruset? Fattas det en nolla där också eller kan man anta att den siffran är ganska korrekt?
Citera
2020-02-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Det vet jag inte, är inte ekonom, men Kina är ju inte precis känt som en humanitär förebild. Varför skulle de börja bry sig om människor nu plötsligt.

Det var ju precis min poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in