2020-02-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Eu skulle ju ha något om viruset idag. vad sades där?
Här kan du läsa en del:

Citat:
EU:s hälsoministrar träffades på torsdagen i ett särskilt inkallat möte för att diskutera det nya coronaviruset.

– Ännu har vi inget stort utbrott här i Europa. Nu är det förebyggande arbete som gäller, sade Sveriges socialminister Lena Hallengren.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-ministrar-overvager-atgarder-for-att-hindra-smitta/
Citera
2020-02-13, 18:42
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Gissningsvis försöker Kina att normalisera siffrorna nu när WHO kommer att få åtminstone begränsad insyn i vad som faktiskt händer. Gissningsvis saknas minst en nolla men sen kan man givetvis anta att Kina inte alls har möjlighet att kontrollera alla. Japan klarade ju inte att kontrollera ett par tusen passagerare på ett fartyg, så givetvis klarar inte Kina att kontrollera hundratusentals människor.
Jo jag kommer ju "osökt" in på samma teori.. jag har också funderat på hur många som bär på smittan i grannländer.. Det är ju många som turistar både i Vietnam och Thailand.
Kanske borde man tänka efter lite, innan man reser dit, speciellt om man är äldre eller har hjärt/lungbesvär..?
Citera
2020-02-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det var inte dåligt att de lyckats testa 10.6 miljoner när det sägs att bara 6 miljoner stannat kvar i stan när karantänen infördes.

Miljoner är gästarbetare som brukar åka hem under nyår. Men även wohaneser åker ut på semester. Jag läser det som att de varit och knackat på hos lägenheter. Annars verkar det ju konstigt.
Citera
2020-02-13, 18:45
Medlem
Vad skall man tro om detta:
Citat:
The other two cases involve a 67-year-old woman (the 52nd case) and her 37-year-old son (the 53rd case). They both had dinner with the patients of three confirmed cases (the 46th, 48th and 49th case) at Star Seafood Restaurant in North Point on January 26 evening.

https://www.info.gov.hk/gia/general/202002/13/P2020021300700.htm

Har Hong Kong nu ett antal som smittats av dessa två också? Det är ändå över två veckor sedan de smittades. Kvinnan blev dock sjuk redan efter tre dagar, medan mannen insjuknade först efter två veckor (om det nu inte är så att han smittats av kvinnan). Bägge har varit i kontakt med vården osv.

Hong Kong har nog snart tappat kontrollen över viruset också...
Citera
2020-02-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Jo jag kommer ju "osökt" in på samma teori.. jag har också funderat på hur många som bär på smittan i grannländer.. Det är ju många som turistar både i Vietnam och Thailand.
Kanske borde man tänka efter lite, innan man reser dit, speciellt om man är äldre eller har hjärt/lungbesvär..?

De har ju satt en hel stad i Vietnam i karantän också.
Citera
2020-02-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du läsa en del:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-ministrar-overvager-atgarder-for-att-hindra-smitta/
Citera
2020-02-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remdesivir
Hittade en ny artikel att china börjat massproducera. Jag hoppas mycket på detta. Hoppas Sverige skaffa i tid.

https://time.com/5782633/covid-19-drug-remdesivir-china/

Som det sägs så är det en amerikansk patent från Gilead och tydligen hoppas de att de kinesiska testerna fungerar.

If the company’s drug succeeds in studies in China, it could become the first treatment proven to work against a respiratory virus that has killed more than 1,000 people and infected some 42,600 in fewer than three months.

https://www.marketwatch.com/story/gilead-scrambles-to-develop-first-drug-for-coronavirus-2020-02-12?mod=mw_quote_news
Citera
2020-02-13, 18:53
Medlem
Två från jobbet åker till Vietnam till helgen, ska vara borta två veckor. Frågade lite försiktigt imorse om dom hört om karantän i Viet, dom såg väll inte roade ut direkt 😆
Fick svaret; Att är det tänkt så är det 😄
Citera
2020-02-13, 18:55
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Två från jobbet åker till Vietnam till helgen, ska vara borta två veckor. Frågade lite försiktigt imorse om dom hört om karantän i Viet, dom såg väll inte roade ut direkt 😆

Haha. Måste vara fel i skallen på sådant folk.
Citera
2020-02-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Haha. Måste vara fel i skallen på sådant folk.
Nja, kan förstå till viss del. Bokade för längesedan och det är en dyr resa. Gissar att du inte får igen mycket om du skulle avboka nu.
Citera
2020-02-13, 18:57
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Jag har sett folk på Facebook fnissa om hur de ”ser fram emot resan till Thailand om 2 veckor”. Antingen ljuger de om sin oro eller så är de bara puckade hjon som inte förstår bättre. Hur ska man kunna njuta av sin semester när det rasar en epidemi bakom husknuten?
Citera
2020-02-13, 18:57
Medlem
Thailand är en militärdiktatur så jag undrar om man under ett utbrott kan hamna i en karantän utan sjukvård och hjälp.

Det är inte mitt problem men men den som åker kanske bör fundera på om det går att resa tillbaka igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in