2020-02-15, 13:17
Medlem
Sitter här o kollar bakåt på smittotal o dödstal.

Angående dödstal så har en fördubbling skett de senaste 6 dagarna. Innan det var det 5 dagar o innan det var det 4 dagar.

När de första rapporterna kom var det en fördubbling varannan dag.

Smittade var det en fördubbling de senaste 7 dagarna (inkl Kinas nya rapportering!) o innan det var det ca 5 dagar.

Nån som kan räkna framåt på detta? Går det att räkna på? När skulle nästa fördubbling ske utifrån dessa siffror?
Citera
2020-02-15, 13:17
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Fast just det där med att inte svara kan ju ha andra orsaker än vem som ”har rätt”?

Han svarade "Nej" på att antal nya fall minskar. Bra argument.
Citera
2020-02-15, 13:18
Medlem
Aj, ser inte bra ut för japans del många nya fall på morgontimmarna, som jag inte tror kommit in i senaste uppdateringar
Citera
2020-02-15, 13:19
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fast det var exakt det han skrev. Att CDC påstod att viruset skulle härja fritt i USA som det gör i Kina. Härja fritt låter ganska extremt, eller hur? Men som sagt, han griper efter halmstrån. Enligt hans beräkningar skulle hela Sverige vara infekterat nu med flera dödsfall. Wuhan skulle ha kollapsat osv osv.

Jag är fruktansvärt trött på domedagsprofeterna som sitter och gottar sig i det här och letar efter minsta lilla som stödjer deras fantasier om apokalypsen.

Du menar att Wuhan fungerar utmärkt? Vad är din definition på kollaps?
Citera
2020-02-15, 13:20
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Precis, mänskligheten kommer inte att gå under. Vi "fixar" detta på samma sätt som vi fixade Spanska sjukan (*)

(*) 50-100 miljoner döda, 3-6 procent av världsbefolkningen då.

Precis. Mänskligheten har inte lyckats utrota sig själv än. Men ungefär vart 100 år kommer en stor epidemi då en massa människor dör. Det kan vara den vi ser nu.

Detta innebär inte att man är foliehatt eller domedagsprofet. Det innebär bara att man inte är historielös. Historien har en väldig förmåga att upprepa sig.

Jag tror inte det är de så kallade foliehattarna som är mest rädda på denna tråden. Jag tror de största förnekarna är de som är mest rädda. Om man tror det är lugnt, inget kommer att hända, varför lägger man då så mycket tid på denna tråd? Finns det ingen ny serie på Netflix? Eller något gym ni kan träna på?
Senast redigerad av Ogunquit 2020-02-15 kl. 13:41. Anledning: Stavning
Citera
2020-02-15, 13:20
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tänker samma. Även denne man som dog i Frankrike var visserligen 80 år men han var ute och reste i Europa och var säkerligen vid god vigör. Han har säkerligen fått den absolut bästa vård i Frankrike och det gick inte ändå

Jag tror definitivt att han var vid god vigör för annars hade han inte rest från början - men!

Det är nog många av oss som haft en äldre släkting i samma scenario som fått duka under väldigt fort när de väl fått någonting. Andra system i kroppen kan gå på sparlåga utan att det syns utåt, om du förstår hur jag menar.

Förvånar mig att folk fortfarande tar det här så lätt. Jag är egentlgen inte så orolig för viruset i sig, problemet är att även låga procent blir väldigt många om det här sprider sig som vi tror det kan göra.

Det är mycket lättare när någon blir kraftigt försämrad innan de börjar smitta ordentligt - det kan vi inte nu.

Hur som helst kommer detta vara ett wake-up call. Vi kan inte resa som vi gör, vi kan inte äta som vi gör och vi kan definitivt inte underbygga sjukvården.
Citera
2020-02-15, 13:22
Medlem
http://www.inmi.it/wp-content/uploads/2020/02/Bollettino-medico-numero-16-15-febbraio-2020-1.pdf

Det kinesiska paret i Rom har förbättrats något! Goda nyheter.
Citera
2020-02-15, 13:22
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Du menar att Wuhan fungerar utmärkt? Vad är din definition på kollaps?

Har Wuhan kollapsat? Finns vatten, el och värme? Får sjuka människor vård? Blir sjuka människor friskförklarade? Finns det mat?
Citera
2020-02-15, 13:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Han svarade "Nej" på att antal nya fall minskar. Bra argument.
Det blir snabbt ordlekar av en dylik diskussion.

Ökningen av antal nya fall kanske minskar, men nya fall tillkommer dock dagligen så vill man dra det sin spets så härjar coronaviruset fortfarande loss utan annat botemedel än karantän och jesus.
Citera
2020-02-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vi har förstått det vid det här laget.

Vad vi inte förstår är varför du ständigt återkommer och förstör din dag genom att läsa dessa domedagsprofetior? Efter snart 30k inlägg i tråden bör du nog anse slaget vara förlorat, du påverkar inte tråden i positiv riktning med ditt fnysande.
För att denna tråd inte är vigd åt hitte på profetior av den mörka sorten. Ibörjan skrevs det om blod på gator och torg, sen var det filmer på folk som föll knall på fall döda enligt olyckskorparna, dödlighet på 50% osv. När dessa falsarier motbevisas så styr ni bara om kursen, så nu verkar det inte vara ond bråd död på gatorna längre, nu är det eventuella kollaps av vårdinrättningar.
Baserade på, som vanligt obekräftade uppgifter. Sitter bara och väntar på var nästa sväng ska peka...

Man har rätt att tro som man vill, men förmedla tveksamt material och uppgifter från tveksamma källor som en sanning tycker jag är uselt beteende. (Inte just du, rent generellt).
Citera
2020-02-15, 13:26
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det vore en biologisk sensation om man inte får immunitet mot viruset COVID-19.

Tack för svar.

Jag har för mig att du har haft en frågetråd då jag känner igen ditt anv-namn.

Får man fråga hur det ser ut i vården? Hur går snacket?

Har några i bekanta som jobbar på VC och det verkar inte riktigt finnas någon beredskap alls utan man tar det ”om det kommer”..? Låter skrämmande men jag vet heller inte hur mycket vi skulle kunna skaka fram vid en kris.

Tex kanske man kan kalla in samtliga sjukvårdare från försvarsmakten då vi iaf kan ha större karantäner på sjukhusen?

Får hoppas man skakar fram det nya testet som spårar antikroppar snart...
Citera
2020-02-15, 13:27
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
http://www.forvarmt.se/begrepp-och-forklaringar/exponentiell-okning/

EXPONENTIELL ÖKNING
En exponentiell ökning innebär att någonting ökar med procentsats, ibland kallat ”ränta-på-ränta-effekt” istället för ett fast värde, som är en linjär ökning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Exponentialfunktion

Tack för rättelsen. Dock måste jag erkänna att jag, om än felaktigt, brukar mena x upphöjt med minst två när jag pratar om exponentiell tillväxt. Men du har helt rätt då det avser hur tillväxten ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in