2020-02-13, 17:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, kanske är det faktiskt så att de vill "mörka" misstagen?
Det verkar faktiskt så.
Tingsrätten hjälper polisen att mörka sina misstag i början av utredningen.
Springare står kanske på god fot med de som dömer i domstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men media kommer att komma att få ut FUP och jag hoppas att de kommer att vara grundliga i sina rapporteringar.
Tyvärr kan vi inte räkna med det.
En av fördelarna med Flashback är att det ger möjlighet att läsa FUP:en direkt och inte vara beroende av journalisternas tolkningar och dolda agendor.

Jfr fallet Assange.
Där har man varit tvungen att läsa utländska tidningar och rapporter för att få en uppfattning om fallet.
Svenska tidningar har i tio år underlåtit att granska myndighetsmissbruk mm.
Citera
2020-02-13, 17:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Svin-bra.
Till er som känner sig osäkra så är det absolut inget konstigt att be om överprövning av ett preliminärt beslut. Dom är ganska trevliga på tingsrättena.
Använd gärna min mall, Lägg till T34Panzer text om papperskopior och sen är det bara att mail-bomba.
Det har funkat tidigare så det kan funka igen.

Man kan ju vara besvärlig genom att be om kostnadsförslag för olika delar av FUP också. En kan t.ex. fråga hur mycket det kostar att få ut gärningsbeskrivningen, en annan innehållsförteckningen etc.
Vi låter dem arbeta med att svara på diverse mail dag ut och dag in om FUP:en också. De borde väl tröttna efter ett tag och inse det är lättare att bara skicka en dig fil till alla.
Citera
2020-02-13, 17:24
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag har precis begärt en överprövning av tingsrättens preliminära beslut att INTE skicka ut digital FUP.
Det har fungerat i tidigare fall att tingsrätten har ändrat sitt beslut.
Ju fler som skickar in en överprövning eller överklagan, desto större chans har vi att få ut FUP digitalt.
Varmt välkomna att använda sig av min text här nedan.
Som sagt, ju fler desto bättre.

Till : orebro.tingsratt@dom.se
Ämne : Mål nr B2705-18

Mål: B 2705-18

Överprövning av beslut.

Tingsrättens preliminära beslut att inte skicka ut digital FUP i Mål B 2705-18

Jag önskar ta del av hela FUP i kostnadsfri PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Jag begär överprövning gällande samtliga aktbilagor och vill ha dom sända till mig i kostnadsfritt PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Aktbilagorna får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.

Alternativet är att 100-tals personer kommer gå samman och begära ut ”gratis-sidor” alt köpa endast 200 sidor var tills hela FUP är uthämtad komplett.

Så därför begär jag en överprövning av följande anledningar.
1. Offentlighetsprincipen
2. Ej skäligt arbete hos allmänhet och tingsrätt för att få ut en offentlig handling
3. Ni skall ta hänsyn till miljöaspekten och onödigt pappersslöseri.

Vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx.
Mycket bra.
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag lade även till:

”En så pass omfattande förundersökning i pappersformat är ett oerhört pappersslöseri om det är många som vill åt dokumenten. De måste kopieras upp till var och en efter maskningen. Helt oförsvarbart miljömässigt, med tanke på att svenska myndigheter ska sträva efter samma miljömål: att minska pappersanvändning och utsläpp. Dessutom att personer från skilda delar av Sverige ska resa till Örebro TR för att ta del av FUP gör oss till klimatbovar.”
Mycket bra.

Hur är det möjligt att de skriver att beslutet om papperskopia inte kan överklagas?
I Sverige brukar i princip alla myndighetsbeslut kunna överklagas (in absurdum) i flera instanser.
Citera
2020-02-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plorpis
Vill skicka en kram till de stackars unga tingsnotarier som får i uppdrag att hålla ordning på alla förfrågningar. Det var inte det här ni pluggade i fem år för!!!
Det är domstolssekreterare (administratörer) som sköter det jobbet. Hoppas jag. Inte fasen sätter man en juristutbildad människa på det arbetet.
Citera
2020-02-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur är det möjligt att de skriver att beslutet om papperskopia inte kan överklagas?
I Sverige brukar i princip alla myndighetsbeslut kunna överklagas (in absurdum) i flera instanser.

Det har att göra med att handlingarna inte nekas allmänheten, vi får bara inte ut dem i det format som vi helst vill. Finns prejudikat så finns inte skäl att bevivla att det förhåller sig så.
Citera
2020-02-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är domstolssekreterare (administratörer) som sköter det jobbet. Hoppas jag. Inte fasen sätter man en juristutbildad människa på det arbetet.

I kontakt med andra domstolar i samma typ av ärende har jag fått svar undertecknade tinganotarier så jag tror att det är fullt möjligt.
Citera
2020-02-13, 17:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Vill skicka en kram till de stackars unga tingsnotarier som får i uppdrag att hålla ordning på alla förfrågningar. Det var inte det här ni pluggade i fem år för!!!

Det är vi som behöver en kram efter den stora besvikelsen att FUP endast kommer i pappersformat. Kunde inte bry mig mindre om att Tingsrätten får besvärligt när allmänheten efterfrågar sina rättigheter enligt Offentlighetsprincipen.
Citera
2020-02-13, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Mycket bra.
Mycket bra.

Det roliga är att dom har fattat ett "preliminärt" beslut som inte går att överklaga.

Med andra ord är inte det "slutgiltiga" beslutet fattat än, utan bara ett "preliminärt" beslut.

Det innebär att vi inte kan överklaga ett beslut som dom inte har tagit än... Ha ha ha ha.
Herregud så dumt.
Citera
2020-02-13, 17:29
Medlem
Citat:
I kontakt med andra domstolar i samma typ av ärende har jag fått svar undertecknade tinganotarier så jag tror att det är fullt möjligt.
Vilket slöseri på utbildning.
Citera
2020-02-13, 17:37
Medlem
Citat:
Det brukar vara domstolssekreterare som svarat när jag mailat tingsrätter.
Citera
2020-02-13, 17:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mailade åklagaren och fick svar direkt. Hon svarade på min fråga om förundersökningsprotokollet (fupen) verkligen var på 14K sidor och svaret blev:

Hej!

Ja det är riktigt att förundersökningsprotokollet är på så många sidor dock uppdelat i ett huvudprotokoll och sedan ett anal protokollbilagor.

Mvh Å*a H*ding

Jäklar. Det är alltså en pappershög på ca 2,5 meter (grovt skattat).

Bra jobbat, då är det fastslaget att Hiding nästan slog rekord i storlek på förundersökning, "operation playa" var väl på 16000 sidor tror jag.

Frågan är ju varför det krävs en så pass stor förundersökning, min gissning är att det är skralt med teknisk bevisning så målet måste vinnas med indicier och karaktärsmord på MGM.

Om du orkar kan du ju kolla med oraklet LGWP för att få hans åsikt om fallet, han har ju varit märkvärdigt tyst i ärendet tycker ju jag i alla fall.
Citera
2020-02-13, 17:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Det har att göra med att handlingarna inte nekas allmänheten, vi får bara inte ut dem i det format som vi helst vill. Finns prejudikat så finns inte skäl att bevivla att det förhåller sig så.
Enligt offentlighetsprincipen har man rätt att få ut handlingar mot en avgift som motsvarar självkostnadspris vilket brukar vara 2 kr per sida när det handlar om papperskopior. Ett litet antal sidor är gratis, nu kommer jag inte ihåg om det handlar om 4 eller 10 sidor.

Enligt offentlighetsprincipen har man också rätt att läsa handlingarna på plats, utan att betala ett öre, om jag minns rätt.

Om tillräckligt många Örebroare går till Tingsrätten imorgon och ber att få läsa FUP:en på plats så lär de få det lite jobbigt på Tingsrätten.
Kanske inser se att de bör göra allt tillgängligt digitalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in