Citat:
En stor dag för rättssäkerheten i alla fall, att det äntligen efter ett nästan två år långt åklagar- och mediadrev väcks åtal i ärendet. Men visst är det trist det här med att man nu bara vill lämna ut papperskopior, det skulle vara intressant att veta vem som har fattat det beslutet. Visst kan det här delvis ha med Equmeniakyrkans rykte att göra som du säger, men mest handlar det nog ändå om ett försök att mörka misstagen i den här otroligt dåligt skötta utredningen.
Spontant tänker jag på fall som t.ex. Catrine da Costa och Kevin i Arvika, där man länge försökte undanhålla material som sedan visade sig vara friande för de dömda/misstänkta. Ett lokalt exempel på sådant här mygel finns också i mordet på Rut Lind i Fjugesta, där man efter riksåklagarens beslut om granskning tjugo år senare fann vittnesmål som spräckte indiciekedjan mot Olle Möller. De här handlingarna hade plockats bort ur förundersökningen och låg i någon bokhylla, säkerligen just eftersom det "kunde skada utredningen". Tråkigt också att Olle vid det här laget redan hade avtjänat ett långt straff, och resning nekades han senare av Högsta domstolen med hänvisning till att han nu var död. Jag länkade till ett bra TV-program om fallet i ett tidigare inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Historielösheten hos unga jurister och journalister är skrämmande.
Spontant tänker jag på fall som t.ex. Catrine da Costa och Kevin i Arvika, där man länge försökte undanhålla material som sedan visade sig vara friande för de dömda/misstänkta. Ett lokalt exempel på sådant här mygel finns också i mordet på Rut Lind i Fjugesta, där man efter riksåklagarens beslut om granskning tjugo år senare fann vittnesmål som spräckte indiciekedjan mot Olle Möller. De här handlingarna hade plockats bort ur förundersökningen och låg i någon bokhylla, säkerligen just eftersom det "kunde skada utredningen". Tråkigt också att Olle vid det här laget redan hade avtjänat ett långt straff, och resning nekades han senare av Högsta domstolen med hänvisning till att han nu var död. Jag länkade till ett bra TV-program om fallet i ett tidigare inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Historielösheten hos unga jurister och journalister är skrämmande.
Ett vittnesmål är knappast avgörande för en utredning, särskilt då de ofta är felaktiga eller påhittade.
Jag har inga tvivel om att möller är skyldig till de bägge mord han dömdes för. Synd bara att han släpptes ut efter det första så han kunde begå ett till.
I fallet Gerd, en flicka, dömdes möllers vittne för mened.
Jag tror och hoppas att SD inte kommer få en chans att mörda igen. Förhoppningsvis får han sitta fängslad tills han är gammal och skruttig.
Med lite tur kommer han aldrig ut.
)