2020-02-13, 16:36
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En stor dag för rättssäkerheten i alla fall, att det äntligen efter ett nästan två år långt åklagar- och mediadrev väcks åtal i ärendet. Men visst är det trist det här med att man nu bara vill lämna ut papperskopior, det skulle vara intressant att veta vem som har fattat det beslutet. Visst kan det här delvis ha med Equmeniakyrkans rykte att göra som du säger, men mest handlar det nog ändå om ett försök att mörka misstagen i den här otroligt dåligt skötta utredningen.

Spontant tänker jag på fall som t.ex. Catrine da Costa och Kevin i Arvika, där man länge försökte undanhålla material som sedan visade sig vara friande för de dömda/misstänkta. Ett lokalt exempel på sådant här mygel finns också i mordet på Rut Lind i Fjugesta, där man efter riksåklagarens beslut om granskning tjugo år senare fann vittnesmål som spräckte indiciekedjan mot Olle Möller. De här handlingarna hade plockats bort ur förundersökningen och låg i någon bokhylla, säkerligen just eftersom det "kunde skada utredningen". Tråkigt också att Olle vid det här laget redan hade avtjänat ett långt straff, och resning nekades han senare av Högsta domstolen med hänvisning till att han nu var död. Jag länkade till ett bra TV-program om fallet i ett tidigare inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Historielösheten hos unga jurister och journalister är skrämmande.

Ett vittnesmål är knappast avgörande för en utredning, särskilt då de ofta är felaktiga eller påhittade.
Jag har inga tvivel om att möller är skyldig till de bägge mord han dömdes för. Synd bara att han släpptes ut efter det första så han kunde begå ett till.
I fallet Gerd, en flicka, dömdes möllers vittne för mened.

Jag tror och hoppas att SD inte kommer få en chans att mörda igen. Förhoppningsvis får han sitta fängslad tills han är gammal och skruttig.
Med lite tur kommer han aldrig ut.
Citera
2020-02-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Enligt NA är det just 14 000 sidor. Då skrev man:
Jag kan faktiskt inte tro på det. Möjligen har NA missuppfattat. Jag kryper verkligen till korset om det stämmer. Har aldrig någonsin sett en förundersökning på 14K sidor. Än mindre ett förundersökningsprotokoll. Det låter för otroligt för att vara sant - men skriver det så, så kanske det äger sin riktighet. Blir intressant detta.
Citera
2020-02-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
SD blir fälld för mord i bägge instanser, dna spår binder homom.

Det vore väldigt skönt om det hela blir så svart-vitt. Vi har levt i ett grådisigt limbo länge nu i tråden, med diverse skymmningstassare runt knuten.
Men skönast förstås för alla inblandade om det inte råder ngt tvivel. Mysko att det tog så lång tid att hitta det där DNAt dock. ( Jag är Elsa2018 med nytt konto p.g.a.mailkrasch).
Citera
2020-02-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En stor dag för rättssäkerheten i alla fall, att det äntligen efter ett nästan två år långt åklagar- och mediadrev väcks åtal i ärendet. Men visst är det trist det här med att man nu bara vill lämna ut papperskopior, det skulle vara intressant att veta vem som har fattat det beslutet. Visst kan det här delvis ha med Equmeniakyrkans rykte att göra som du säger, men mest handlar det nog ändå om ett försök att mörka misstagen i den här otroligt dåligt skötta utredningen.

Spontant tänker jag på fall som t.ex. Catrine da Costa och Kevin i Arvika, där man länge försökte undanhålla material som sedan visade sig vara friande för de dömda/misstänkta. Ett lokalt exempel på sådant här mygel finns också i mordet på Rut Lind i Fjugesta, där man efter riksåklagarens beslut om granskning tjugo år senare fann vittnesmål som spräckte indiciekedjan mot Olle Möller. De här handlingarna hade plockats bort ur förundersökningen och låg i någon bokhylla, säkerligen just eftersom det "kunde skada utredningen". Tråkigt också att Olle vid det här laget redan hade avtjänat ett långt straff, och resning nekades han senare av Högsta domstolen med hänvisning till att han nu var död. Jag länkade till ett bra TV-program om fallet i ett tidigare inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Historielösheten hos unga jurister och journalister är skrämmande.

Tidigare misstag som begåtts inom rättsväsendet är inget bevis för att Davidsson är oskyldig.
Citera
2020-02-13, 16:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan faktiskt inte tro på det. Möjligen har NA missuppfattat. Jag kryper verkligen till korset om det stämmer. Har aldrig någonsin sett en förundersökning på 14K sidor. Än mindre ett förundersökningsprotokoll. Det låter för otroligt för att vara sant - men skriver det så, så kanske det äger sin riktighet. Blir intressant detta.

Du lär nog få tro det i alla fall, enligt åklagare Hiding så ligger faktiskt FU på 14000 sidor med en lika stor slask, vi pratar om en FU som är lika stor som den i "operation playa" och det var ju ett djävligt komplicerat narkotikamål.

Storleken kan ju verka helt orimlig men om det saknas tekniska bevis så får ju utredarna greppa efter varenda litet halmstrå som finns för att kunna få till en fällande dom.
Citera
2020-02-13, 17:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag har precis begärt en överprövning av tingsrättens preliminära beslut att INTE skicka ut digital FUP.
Det har fungerat i tidigare fall att tingsrätten har ändrat sitt beslut.
Ju fler som skickar in en överprövning eller överklagan, desto större chans har vi att få ut FUP digitalt.
Varmt välkomna att använda sig av min text här nedan.
Som sagt, ju fler desto bättre.

Till : orebro.tingsratt@dom.se
Ämne : Mål nr B2705-18

Mål: B 2705-18

Överprövning av beslut.

Tingsrättens preliminära beslut att inte skicka ut digital FUP i Mål B 2705-18

Jag önskar ta del av hela FUP i kostnadsfri PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Jag begär överprövning gällande samtliga aktbilagor och vill ha dom sända till mig i kostnadsfritt PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Aktbilagorna får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.

Alternativet är att 100-tals personer kommer gå samman och begära ut ”gratis-sidor” alt köpa endast 200 sidor var tills hela FUP är uthämtad komplett.

Så därför begär jag en överprövning av följande anledningar.
1. Offentlighetsprincipen
2. Ej skäligt arbete hos allmänhet och tingsrätt för att få ut en offentlig handling
3. Ni skall ta hänsyn till miljöaspekten och onödigt pappersslöseri.

Vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx.

Här är standard svaret från tingsrätten.

Örebro tingsrätt har tagit emot ditt meddelande. Vi läser inkommande e-post varje arbetsdag.
I princip blir all post till domstolen allmän handling. Det innebär bland annat att allmänheten och massmedier normalt har rätt att ta del av innehållet i ditt meddelande.
Mer information om Örebro tingsrätt finns på www.orebrotingsratt.domstol.se
I och med att ditt e-postmeddelande inkommit till Örebro tingsrätt blir dina personuppgifter föremål för behandling enligt gällande dataskyddslagstiftning.

Mer information om personuppgiftsbehandling finns på http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Behandling-av-personuppgifter/

Du kan även kontakta tingsrättens dataskyddsombud (kontaktuppgifter finns på ovan nämnd webbsida)

Med vänliga hälsningar

Örebro tingsrätt

Tel: 019-16 63 00 • orebro.tingsratt@dom.se • Postadress: Box 383, 701 47 Örebro • Besöksadress: Järnvägsgatan 1 A • Fax: 019-26 28 06 • www.orebrotingsratt.domstol.se

Detta meddelande går inte att svara på.

Tack för en fin mall )

Hoppas att nu många i tråden mailar. Bara kopiera och klistra! 👍🏻

Jag lade även till:

”En så pass omfattande förundersökning i pappersformat är ett oerhört pappersslöseri om det är många som vill åt dokumenten. De måste kopieras upp till var och en efter maskningen. Helt oförsvarbart miljömässigt, med tanke på att svenska myndigheter ska sträva efter samma miljömål: att minska pappersanvändning och utsläpp. Dessutom att personer från skilda delar av Sverige ska resa till Örebro TR för att ta del av FUP gör oss till klimatbovar.”
Citera
2020-02-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du lär nog få tro det i alla fall, enligt åklagare Hiding så ligger faktiskt FU på 14000 sidor med en lika stor slask, vi pratar om en FU som är lika stor som den i "operation playa" och det var ju ett djävligt komplicerat narkotikamål.

Storleken kan ju verka helt orimlig men om det saknas tekniska bevis så får ju utredarna greppa efter varenda litet halmstrå som finns för att kunna få till en fällande dom.
Mailade åklagaren och fick svar direkt. Hon svarade på min fråga om förundersökningsprotokollet (fupen) verkligen var på 14K sidor och svaret blev:

Hej!

Ja det är riktigt att förundersökningsprotokollet är på så många sidor dock uppdelat i ett huvudprotokoll och sedan ett anal protokollbilagor.

Mvh Å*a H*ding

Jäklar. Det är alltså en pappershög på ca 2,5 meter (grovt skattat).
Citera
2020-02-13, 17:12
Medlem
Hjälte! Vill dock kasta in att alla förfrågningar som inkommer också blir offentliga handlingar, om man vill vara anonym bör man alltså använda en anonymiserad mailadress.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag har precis begärt en överprövning av tingsrättens preliminära beslut att INTE skicka ut digital FUP.
Det har fungerat i tidigare fall att tingsrätten har ändrat sitt beslut.
Ju fler som skickar in en överprövning eller överklagan, desto större chans har vi att få ut FUP digitalt.
Varmt välkomna att använda sig av min text här nedan.
Som sagt, ju fler desto bättre.

Till : orebro.tingsratt@dom.se
Ämne : Mål nr B2705-18

Mål: B 2705-18

Överprövning av beslut.

Tingsrättens preliminära beslut att inte skicka ut digital FUP i Mål B 2705-18

Jag önskar ta del av hela FUP i kostnadsfri PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Jag begär överprövning gällande samtliga aktbilagor och vill ha dom sända till mig i kostnadsfritt PDF-format enligt offentlighetsprincipen.

Aktbilagorna får gärna vara maskade i de delar som är sekretesskyddade.

Alternativet är att 100-tals personer kommer gå samman och begära ut ”gratis-sidor” alt köpa endast 200 sidor var tills hela FUP är uthämtad komplett.

Så därför begär jag en överprövning av följande anledningar.
1. Offentlighetsprincipen
2. Ej skäligt arbete hos allmänhet och tingsrätt för att få ut en offentlig handling
3. Ni skall ta hänsyn till miljöaspekten och onödigt pappersslöseri.

Vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxxx.

Här är standard svaret från tingsrätten.

Örebro tingsrätt har tagit emot ditt meddelande. Vi läser inkommande e-post varje arbetsdag.
I princip blir all post till domstolen allmän handling. Det innebär bland annat att allmänheten och massmedier normalt har rätt att ta del av innehållet i ditt meddelande.
Mer information om Örebro tingsrätt finns på www.orebrotingsratt.domstol.se
I och med att ditt e-postmeddelande inkommit till Örebro tingsrätt blir dina personuppgifter föremål för behandling enligt gällande dataskyddslagstiftning.

Mer information om personuppgiftsbehandling finns på http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Behandling-av-personuppgifter/

Du kan även kontakta tingsrättens dataskyddsombud (kontaktuppgifter finns på ovan nämnd webbsida)

Med vänliga hälsningar

Örebro tingsrätt

Tel: 019-16 63 00 • orebro.tingsratt@dom.se • Postadress: Box 383, 701 47 Örebro • Besöksadress: Järnvägsgatan 1 A • Fax: 019-26 28 06 • www.orebrotingsratt.domstol.se

Detta meddelande går inte att svara på.
Citera
2020-02-13, 17:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Mailade åklagaren och fick svar direkt. Hon svarade på min fråga om förundersökningsprotokollet (fupen) verkligen var på 14K sidor och svaret blev:

Hej!

Ja det är riktigt att förundersökningsprotokollet är på så många sidor dock uppdelat i ett huvudprotokoll och sedan ett anal protokollbilagor.

Mvh Å*a H*ding

Ok tack 😊 då bör det stämma som media skrev att slasken är ungefär lika stor.
Citera
2020-02-13, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tack för en fin mall )

Hoppas att nu många i tråden mailar. Bara kopiera och klistra! 👍🏻

Jag lade även till:

”En så pass omfattande förundersökning i pappersformat är ett oerhört pappersslöseri om det är många som vill åt dokumenten. De måste kopieras upp till var och en efter maskningen. Helt oförsvarbart miljömässigt, med tanke på att svenska myndigheter ska sträva efter samma miljömål: att minska pappersanvändning och utsläpp. Dessutom att personer från skilda delar av Sverige ska resa till Örebro TR för att ta del av FUP gör oss till klimatbovar.”

Svin-bra.
Till er som känner sig osäkra så är det absolut inget konstigt att be om överprövning av ett preliminärt beslut. Dom är ganska trevliga på tingsrättena.
Använd gärna min mall, Lägg till T34Panzer text om papperskopior och sen är det bara att mail-bomba.
Det har funkat tidigare så det kan funka igen.
Citera
2020-02-13, 17:17
Medlem
Citat:

Hej!

Mvh Å*a H*ding

Får vi ut stämningsansökan imorgon har vi en start i alla fall.
Citera
2020-02-13, 17:20
Medlem
Vill skicka en kram till de stackars unga tingsnotarier som får i uppdrag att hålla ordning på alla förfrågningar. Det var inte det här ni pluggade i fem år för!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in