2020-02-13, 17:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag betvivlar dock att det går lika snabbt för myndigheterna att komma så här långt.

Rörande antalet som behöver sjukhusvård så har det varit min oro sedan jag hörde talas om smittan i månadsskiftet.

Haha, vilken entusiasm och tilltro. Det finns gott om halvkreativa tjommar i landet som enkelt kan svänga ihop lite lösningar och tjäna en hacka av regioner/landsting. Jag jobbar själv med apputveckling, så jag tillhör nog en av dem som kan casha in.
Citera
2020-02-13, 17:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det beror helt vad du har i täljaren och nämnaren. I Hubei är officiella dödligheten nu 2.3-3% beroende om man tar med kliniskt diagnosticerade eller inte. Det kan jämföras med överdödligheten för laboratorieverifierade fall av influensan i Sverige 2017-2018 som var 5.6%. För influensan 2016-2017 var överdödligheten 5.0%.

Ska du även ta med lindriga fall ligger dödligheten för Corona-viruset nu på 0.47% utanför Hubei och 0.22% internationellt utanför Kina.

En talesperson för CDC säger att fatality i Hubei/Wuhan är 2% men att det är överestimerat därför att utanför Hubei/Wuhan är mortality 1% samt att man har individer som är asymtomatiska. Utfrågaren nämner alla som är smittade som inte har sökt vård.

https://youtu.be/Xt03EyRtv9c

Jag tycker spontant att dina siffror verkar rimliga.
Citera
2020-02-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har fått uppfattningen att coronaviruset kan leda till sjukdomsförloppet COVID-19. viruset heter fortfarande coronavirus 2019-nCoV?
Kineserna kallar dock lunginflammationen och allt som följer efter denna vid ett eget namn som är NCP (Novel Corona Pneumonia). Det är också denna definition som de använder när de rapporterar antalet sjukdomsfall. De misstänkt sjuka har inte fått lunginflammation än, men man tror at det är Covid-19-viruset. Sedan har vi alla de som inte ens sökt sjukvård, men det är en helt annan fråga.
Citera
2020-02-13, 17:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag har fått uppfattningen att coronaviruset kan leda till sjukdomsförloppet COVID-19. viruset heter fortfarande coronavirus 2019-nCoV?
Viruset är omdöpt till COVID-19
Citera
2020-02-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Haha, vilken entusiasm och tilltro. Det finns gott om halvkreativa tjommar i landet som enkelt kan svänga ihop lite lösningar och tjäna en hacka av regioner/landsting. Jag jobbar själv med apputveckling, så jag tillhör nog en av dem som kan casha in.

Jag tänkte mer det beslutsfattande som behövs för att inte hemkörningstjänster skall ruinera de som blir sjuka jag. Samt att få till detta med leveranser där kommersiella krafter inte vill leverera.

Men bra att du löser app-problemet. Frågan är vilken cloud-plattform du skal använda och om den har tillräcklig kapacitet bara... (pessimist som jag är)
Citera
2020-02-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Det har åtminstone inte varit rapporterat några mystiska dödsfall på stan eller folk med märklig chocklunga.
Kan iaf inte minnas det.

LUNGINFLAMMATION står det att smittan gått gömd under.
Lunginflammation dör du på sjukhus alt. nerbäddad i din säng av. Och det rapporteras inte mer än i länders statistik. Om det inte är en kändis som trillar av pinnen, då blir det lite rubriker om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kineserna kallar dock lunginflammationen och allt som följer efter denna vid ett eget namn som är NCP (Novel Corona Pneumonia). Det är också denna definition som de använder när de rapporterar antalet sjukdomsfall. De misstänkt sjuka har inte fått lunginflammation än, men man tror at det är Covid-19-viruset. Sedan har vi alla de som inte ens sökt sjukvård, men det är en helt annan fråga.
Viruset heter enligt Dr. Seheult sars-cov-2 och sjukdomen covid-19. så viruset heter inte ens coronavirus 2019-nCoV längre, förvirrande!

https://www.youtube.com/watch?v=qqZYEgREuZ8
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:

WHO har döpt viruset till COVID-19.
Citera
2020-02-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
WHO har döpt viruset till COVID-19.

Viruset heter enligt Dr. Seheult sars-cov-2 och sjukdomen covid-19. så viruset heter inte ens coronavirus 2019-nCoV längre, förvirrande!

Citera
2020-02-13, 17:13
Medlem
Citat:

OK, så WHO misslyckades totalt med den kommunikationen. Alla härinne utom du verkar ha tolkat det som att viruset heter Covid-19.
Citera
2020-02-13, 17:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
LUNGINFLAMMATION står det att smittan gått gömd under.
Lunginflammation dör du på sjukhus alt. nerbäddad i din säng av. Och det rapporteras inte mer än i länders statistik. Om det inte är en kändis som trillar av pinnen, då blir det lite rubriker om det.
Ah, så du menar om svenskar som varit ute och rest i Kina och fångat det dödliga COVID viruset så har de dött i Sverige så har det klassats som lunginflammation? Då är jag med.

2011 däremot var det ovanligt många fall av lunginflammation orsakad av mykoplasma pneumonie
https://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6rkylning-kan-vara-mykoplasma-1.867072
Citera
2020-02-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Sure!

""Coronaviruset drabbade människor redan i november förra året – och spreds i tysthet under flera månader. Det säger Daniel Lucey, världsledande professor i infektionssjukdomar. ”Viruset gömde sig bland andra lunginflammationer”, säger han till SvD.""

Jag finner det lite märkligt att en världsledande professor inte ser en viss motstridighet i att dels viruset ska ha spridits i "flera månader" och dels det som händer i Kina i nuläget.
Det är ju självklart att det varit löst under en tid men flera månader?? Alla döda under den tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in