2020-02-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Som om inte det vore nog:

""Coronaviruset drabbade människor redan i november förra året – och spreds i tysthet under flera månader. Det säger Daniel Lucey, världsledande professor i infektionssjukdomar. ”Viruset gömde sig bland andra lunginflammationer”, säger han till SvD.""

Så då har man ingen aning hur många smittade och döda vi egentligen haft utanför Kina.
Citera
2020-02-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Så då har man ingen aning hur många smittade och döda vi egentligen haft utanför Kina.

Eller hur farligt viruset är. Det kan de facto vara rätt lugnt.
Citera
2020-02-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Vad du hittar på. CFR är en vedertagen metod och COVID-19 är ett liknande virus som både SARS och MERS. Har redan påtalat att 2,5% inte är dödligheten utan CFR med ett kort tidsintervall (och parameterskattning).
Jag har fått uppfattningen att coronaviruset kan leda till sjukdomsförloppet COVID-19. viruset heter fortfarande coronavirus 2019-nCoV?
Citera
2020-02-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har fått uppfattningen att coronaviruset kan leda till sjukdomsförloppet COVID-19. viruset heter fortfarande coronavirus 2019-nCoV?
Nej det är virusets nya namn
Citera
2020-02-13, 16:51
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Nej så klart inte.
Vad tror du att hela världen gör sådana stora åtgärder för?
Citera
2020-02-13, 16:52
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs

Sjukdomen heter COVID-19

Viruset heter SARS-CoV-2
Citera
2020-02-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Håller helt med. Varför går man inte ut med typ följande information:
Om du har symptom som xxx kontaktar du 1177 och agerar enligt deras instruktioner.
Stanna i hemmet och undvik att vara i samma rum som övriga familjemedlemmar. Besök ej vårdcentral eller sjukhus. Vid akuta andningsbesvär kontakta 112
.

Typ så.

Processen borde sedan vara att man skickar ut ett provtagningskit till den misstänkt sjuke som sedan tas in för analys.

Visar sig provet positivt hämtas patienten med ambulans samtidigt som familjen testas osv.

På appen min doktor är det så att skriver man att man har hosta så frågar de om man varit i Wuhan/Kina
Det är ändå bra
Citera
2020-02-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Viruset heter enligt Dr. Seheult sars-cov-2 och sjukdomen covid-19. så viruset heter inte ens coronavirus 2019-nCoV längre, förvirrande!

https://www.youtube.com/watch?v=qqZYEgREuZ8
Citera
2020-02-13, 17:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det här har jag påpekat flertal gånger i tråden när vi pratat mörkertal. På flera ställen i världen är det säsong för influensa och förkylningar. Så länge man inte blir megadålig så söker man inte vård för det. Går du till vårdcentralen med en förkylning (I normala fall, troligen nu också) så kommer de bara att sucka och du får vända i dörren, finns inget att göra mot förkylning. Detta vet nästan alla om och därför söker man heller inte i första taget.
Helt korrekt, helt enig.
Citera
2020-02-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Som sagt, du och jag har ändå kommit en bit på vägen på blott 4 inlägg. Är det något vi klarar av är det nog den biten. Svårare blir det om det börjar dyka upp tusentals allvarligt sjuka vid akut/sjukhus.
Jag betvivlar dock att det går lika snabbt för myndigheterna att komma så här långt.

Rörande antalet som behöver sjukhusvård så har det varit min oro sedan jag hörde talas om smittan i månadsskiftet.
Citera
2020-02-13, 17:02
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
På appen min doktor är det så att skriver man att man har hosta så frågar de om man varit i Wuhan/Kina
Det är ändå bra

Absolut. App lösningarna borde ju vara perfekta i det här läget.
Citera
2020-02-13, 17:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sound of Silence med Simon&Garfunkel.

.
Ja så heter den ju.

Citat:
Det har åtminstone inte varit rapporterat några mystiska dödsfall på stan eller folk med märklig chocklunga.
Kan iaf inte minnas det.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-13 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in