2020-02-13, 14:02
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Hur länge behöver vi vänta innan vi är säkra från den där Jönköpings-kvinnan som hade corona i Sverige?
Citera
2020-02-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Kalla det letalitet istället om du vill. Rimligen borde COVID-19 i närheten av 10% - 30%. För dem som viruset (COVID-19) haft sin gång med ligger vi på omkring 18% i nuläget.

Det finns många olika coronavirus, vissa ger bara en vanlig förkylning.

Med din metod så låg "dödligheten" på runt 50% för ett par veckor sedan. Verkar det rimligt tycker du?
Verkar snarare som en riktigt dålig metod.
Citera
2020-02-13, 14:06
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är som att uppskatta dödligheten i att köra bil enbart beräknat i krockarna.

Nej, snarare som att beräkna dödligheten i krockarna. En avslutad krock = Ett avslutat fall av COVID-19 smitta.

Helt rätt.
Citera
2020-02-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Den måste ju åtminstone ligga på 2 %, eftersom 1,367 (döda)/60,000 (insjuknade) är 2.3 %. Övrigt bra inlägg du skrev.
Nej, de som har kommit fram till 0,6-1% (ett par olika studier på the Lancet) tog även hänsyn till de som smittats som inte sökt sig till sjukhus. En osäkerhetsfaktor som inte är medräknad när man får siffrorna runt 2,3%.

Det innebär naturligtvis inte att det är sanningen, men de har åtminstone försökt att få tag i så mycket bakgrundsdata om och runt patienterna som möjligt. Vi som sitter vid en dator i Sverige har inte riktigt tillgång till den informationen. Jag hade dock tidigare gjort ett par testskott (utan en lång serie data i excel, utan jag räknade bara några testpunkter för hand) och fick då dödligheten estimerad till 0,5-1%, så jag var något mallig när forskare kom fram till 0,6-1%...

Men även dessa forskare hade naturligtvis väldigt osäkra siffror att utgå ifrån, precis som jag hade. I deras fall så hade de för få patienter för att det skulle vara statistiskt korrekt, i mitt fall så var jag tvungen att anta (kvalificerade gissningar iofs) vissa parametrar som inte var riktigt kända.

Sedan så är det iofs så att olika personer i denna tråd dessutom medan olika saker rörande dödlighet vilket inte heller det gör diskussionen lättare.

Men tack för berömmet.
Citera
Medlem
En klinisk studie på 452 patienter påbörjades 7/2 med antiviralen remdesivir. Någon som har mer info?

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04257656
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur kunde då fallet avskrivas per telefon?

Insjuknat långt efter hemkomst till Sverige? Mellanlandning i Peking låter väl heller inte så risky för en månad sedan. Kan väl ha att göra med symtombilden också får man hoppas. Kanske var något helt annat.
Citera
2020-02-13, 14:11
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Kan ju komma ett revolutionerande vaccin eller läkemedel imorgon som ändrar allt. Som sagt den som lever får se vi har ingen aning.

Jo det verkar ju faktiskt vara ett på gång.

(FB) Universal Vaccineringsmetod upptäckt, mot ALLA Virus.
Citera
2020-02-13, 14:12
Avstängd
Det är väl cyniskt av mig men när skvallerpressen skriver sina dödssiffror med krigsbokstäver så känner jag bara att det kanske inte är så mycket att skita i byxan över ett par hundra döda på 1,3 miljarder kineser. Fler människor dör väl av att ramla i trappan. Kom igen när det är några miljoner som strukit med. Visserligen illa att det sprider sig till övriga världen men denna sensationsjournalistik är tröttsam.
Citera
2020-02-13, 14:13
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckingscum
Japan has reported 4 new cases of coronavirus in the past few hours. In all 4 cases it's not clear how they were infected.

https://twitter.com/BNODesk/status/1227937471549386758?s=20

Alla i olika städer dessutom.
.

Tyder på att viruset har börjat cirkulera. Lär gå åtskilliga fall på varje upptäckt.
Citera
2020-02-13, 14:14
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Och varför berättar man inte vad det var som gjorde att fallet kunde avskrivas?

Edit:

Man gjorde inget test utan avskrev det bara på Folkhälsomyndighetens förlegade uppgifter om viruset. Personen kan vara coronasmittad.
Citera
2020-02-13, 14:14
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Konstigt att det inte finns några konstaterade corona-sjukdomsfall i Afrika ännu. Bor ju en del kineser i t.ex. Uganda, och många av dessa var säkert hemma i Kina och firade nyår.

Du har lite väl höga tankar om afrikansk sjukvård..
Citera
2020-02-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Hur länge behöver vi vänta innan vi är säkra från den där Jönköpings-kvinnan som hade corona i Sverige?

Tror knappast vi behöver oroa oss för en isolerad kvinna i Jönköping. Däremot alla dessa jävla turister från Kina som besöker Stockholm borde hålla sig hemma. Men svenskar överlag reser som om det inte fanns nån morgondag och folk som reser till Asien borde tänka om.

Som vanligt lär väl våra senfärdiga stolpskott till politiker fucka upp och låta spridan få fäste i landet. Ingen tar ju nånting på allvar i Sverige längre.

Stäng ner alla flyg till och från Kina i en överskådlig framtid innan det går käpprätt.
Folk borde begränsa sina resor utomlands överlag, och framförallt sätta sig själva i karantän om de har varit i de drabbade områdena. Räcker med en person med dåligt omdöme som kladdar ner maskinerna på SATS och smittan är igång.
Det är en änglig tid vi har framför oss. Det tycker jag att man ser på folk.
Senast redigerad av teren 2020-02-13 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in