Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Den måste ju åtminstone ligga på 2 %, eftersom 1,367 (döda)/60,000 (insjuknade) är 2.3 %. Övrigt bra inlägg du skrev.
Nej, de som har kommit fram till 0,6-1% (ett par olika studier på the Lancet) tog även hänsyn till de som smittats som inte sökt sig till sjukhus. En osäkerhetsfaktor som inte är medräknad när man får siffrorna runt 2,3%.
Det innebär naturligtvis inte att det är sanningen, men de har åtminstone försökt att få tag i så mycket bakgrundsdata om och runt patienterna som möjligt. Vi som sitter vid en dator i Sverige har inte riktigt tillgång till den informationen. Jag hade dock tidigare gjort ett par testskott (utan en lång serie data i excel, utan jag räknade bara några testpunkter för hand) och fick då dödligheten estimerad till 0,5-1%, så jag var något mallig när forskare kom fram till 0,6-1%...
Men även dessa forskare hade naturligtvis väldigt osäkra siffror att utgå ifrån, precis som jag hade. I deras fall så hade de för få patienter för att det skulle vara statistiskt korrekt, i mitt fall så var jag tvungen att anta (kvalificerade gissningar iofs) vissa parametrar som inte var riktigt kända.
Sedan så är det iofs så att olika personer i denna tråd dessutom medan olika saker rörande dödlighet vilket inte heller det gör diskussionen lättare.
Men tack för berömmet.