Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Om det skulle visa sig* att de värsta smittspridarna i Europa är medelålders vita män a la Steve Walsh, kommer du undvika medelålders vita män istället?
*det kanske redan rentav är ett faktum
Ja, självklart! Om det går att undvika dem så skulle jag definitivt göra det. De är däremot så många här i Sverige, så det är lite svårare att genomföra i praktiken.
Poängen var att man gör ett antal val, val man kan göra baserat på det man vet, som vart och ett av dem ökar sannolikheten att man kommer att överleva och föra sina gener vidare.
Sedan är det lättare att "skylla" på kineser än medelålders vita män, men det har evolutionära orsaker. En klassisk problemställning runt detta är:
- män och kvinnor har en större benägenhet att välja en partner som pratar en annan dialekt (eller språk) än vad de själva gör. Denna benägenhet sticker ut rätt kraftigt när man gör en analys på detta (har ingen referens, detta är rätt gammal forskning som jag väl kommer ihåg). Detta gör att man undviker inavel. Eftersom kvinnan bär barnet så är det här ännu mer fördelaktigt att kvinnor är positiva inför personer som tillför nya gener.
- människor har en inbyggd rädsla för människor som de inte känner samhörighet med (andra kulturer, människor som ser annorlunda ut osv). Detta beror på att främmande människor som inte var som en själv förr i tiden var ett tecken på fara. Skulle man bli angripen? Kommer de med sjukdomar? Detta gjorde att samhällen överlevde bättre. Det innebar inte att alla som som såg annorlunda ut var ett hot, men om 10% av de som såg annorlunda ut var ett hot jämfört med kanske 2% av de som såg likadana ut så blev det en evolutionär fördel att vara rädd för de som såg annorlunda ut. Här var det särskilt gynnsamt att män var tveksamma inför de andra då de ofta var de som skulle försvara samhället medan kvinnorna tog hand om barnen (yngre kvinnor utan barn deltog säkert dock).
Här har vi ett typexempel på en konflikt som är inbyggd i människor än idag och som påverkar vårt samhälle. Det spelar ingen roll att vi är väldigt upplysta och utbildade, detta sitter i bakhuvudet. Den som dock är medveten om det har också lättare att hantera problemet och på sikt kanske vi inte har denna avoga inställning medfödd längre då den blandas bort.
Hade kanske kunnat ta exemplet med att även afro-amerikanska poliser är mer trigger-happy när brottslingen är även afro-amerikanska. Men det är mer av ett inlärt beteende baserat på riskanalys/erfarenhet, den faktorn finns naturligtvis också. Jag bröt dock ut det ovan för att det är en intressant konflikt. De mest rasistiska människor jag känner råkar förresten vara kineser, men det är en helt annan fråga...
Mycket text för att komma fram till att ibland är det lättare och ibland är det svårare att göra medvetna val som gynnar ens överlevnad (genernas överlevnad). Det finns många faktorer som ligger i bakgrunden.