Tydligen ja. De förstår inte att man inte skall fortsätta trampa runt i klaveret...
Nej, negern med "our viking ancestors" är kvar i SAS nya version som ligger uppe på deras Youtube-sida. Jag vet inte vad de klippt bort.
SAS har också svarat kritiker på twitter. Det här är deras "standardsvar" (förekommer även på engelska):
Citat:
Jag är ledsen att du känner så. SAS är ett skandinaviskt flygbolag som tar resenärer till, från och inom Skandinavien, och vi står bakom meddelandet i filmen som visar att resor berikar oss. Vi är stolta över vårt skandinaviska arv.
Bara för att ge denna märkliga historia lite bakgrund och förklaring kring hur många dimensioner den här märkliga historien har. SAS var intresserade av att visa var att alla kulturer utvecklas och inspireras av varandra, vissa saker som vi betraktar som svenska kan ha sitt ursprung genom utbyte och inspiration av andra kulturer och det är nog en beskrivning som de flesta skulle skriva under på kulturer har alltid förändrats och fenomen har importerats anpassats och sedan blivit en del att större sammanhang som vi kallar kulturer.
När SAS sen skulle beskriva det här fenomenet visuellt så gjorde man misstaget att beskriva det som att Sverige inte hade någon kultur eller historia förutom det vi snott av andra. istället för att påvisa hur mycket bra vi som nation och enskilda individer bidragit till andra kulturer.
Kritiken tar sin grund i filmens konstiga sätt att beskriva något som de flesta håller med om, kulturer utvecklas ständigt, gamla sedvänjor försvinner och nya kommer till och Sverige har naturligtvis gjort ett stort avtryck i omvärlden på sitt sätt och det vore naturligt att visa det då man bygger mycket av sitt varumärke på att man är skandinaviskt, flygplanen heter ex Viking. Men var vi då får se är tre barn som på olika språk konstaterar inget när de skall förklara vad som är Sveriges bidrag till vår omvärld. Man konstaterar alltså att allt vi förknippar Sverige med egentligen bara är något vi snott. Jag såg originalet flera gånger om det var jag som missat något men nejdå det är så uppenbart att det inte går att missförstå vad det är man försöker förmedla för typ av budskap och det är just att det står i så skarp kontrast till vad man förvände sig. Att SAS skulle ta chansen att associera sitt varumärke med positiva företeelser som vi uppfattar som svenska.
Det konstiga är det som sker härnäst, vänstern börjar reflexmässigt kritisera den del av vår historia som de själva har styrt politiskt och faktiskt gjorde något bra, det blir väl så ibland när det oftast handlar om att vara motvalls.. Gammelmedia väjer att medvetet missförstå att kritiken inte riktade sig mot att det var SAS sätt att beskriva detta fenomen som kritiken bestod av utan valde att beskriva det som att folk var förbannade på att SAS påvisade att skett ett kulturellt utbyte med andra länder. Man förklarade det som att diskussionen bestod i att folk var oense om att köttbullar verkligen kunde kallas för riktigt svenska. Man valde alltså att medvetet flytta narrativet i syfte att förlöjliga debatten.
Sedan sker något ännu konstigare, Aftonbladet utgår från att folk inte kan bli förbannade för att ett företag påstår att den kultur och nation som de känner sig stolta över att tillhöra egentligen bara är sammelsurie av hittepå. Aftonbladet och SAS hittar då på förklaringsmodellen att kritiken mot att Sverige och svenskarna framställs som obetydliga när det kommer till att bidragit till jordens utveckling så väljer man att det enda rimliga är att det är Putin som ligger bakom vad man beskriver som en samlad attack från en trollfabrik och inte ett utrycka för en folklig vrede.
Det naturliga hade varit att SAS hade gått ut och bett om ursäkt och deras avsikt med filmen hade misstolkats. Men nejdå istället slingrar man in sig i ännu mer lögner tar ner filmen säger att man står för filmen fast man klipper om den tre gånger och beklagar att alla bara missförstått.
Att filmens enda eftermäle blev ett hån mot svenska kultur brydde man sig tydligen inte om
Dom skulle göra en film med svensk kultur.
Hur alla går i hembygdskläder leker med dalahästar och xboxar, käkar plusmenyer på svenska Max och pissar ner sig på fredagsfyllan.
Det återstår väl att se? Jag har ingen aning faktiskt. Men jag kan absolut fantisera ihop några teorier till varför den skulle bli lyckad. Vad nu det tjänar något till.
Det viktiga för SAS & dess aktieägare är självklart huruvida varumärket stärks & intäkterna ökar.
De 8-10% av befolkningen som omfamnar den här typen av idéer kommer inte att kunna öka sitt flygande tillräckligt för att kompensera för den badwill som uppstått i övriga grupper.
Detta är ett närmast episkt fiasko.
Dilemmat är väl också att samma människor som omfamnar SAS i detta fallet också omfamnar Gretasektens flygskam.
Det viktiga för SAS & dess aktieägare är självklart huruvida varumärket stärks & intäkterna ökar.
De 8-10% av befolkningen som omfamnar den här typen av idéer kommer inte att kunna öka sitt flygande tillräckligt för att kompensera för den badwill som uppstått i övriga grupper.
Detta är ett närmast episkt fiasko.
8-10%? Jag tror nog att det är närmare 80% i Sverige som tror på grundläggande evolutionsteori.